۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۸۹۸۷۶

مسأله یابی در فضای مجازی، نیازمند بازخوانی مدل های جدید

مسأله یابی در فضای مجازی، نیازمند بازخوانی مدل های جدید
حجت الاسلام شیخ الاسلامی گفت: مسأله یابی و مسأله سازی و حل مسأله در فضای مجازی نیازمند یک بازخوانی و مدل های جدیدی است، لذا به نظام مسائل فضای مجازی نیاز داریم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،و به نقل از روابط عمومی معاونت مهر (مجازی، هنر و رسانه) دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد شیخ الاسلامی معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در نشست مشترک با حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مصوبه تاسیس اندیشکده فضای مجازی در جلسات مشترک گذشته تصریح کرد: عرصه مطالعات فضای مجازی در نهادهای حوزوی به سمت مطالعات طولانی و عمیق پژوهشکده ای رفته است و چون تحولات فضای مجازی بسیار سریع است دیگر آن نتیجه مطالعات عمیق، ثمر بخش نخواهد بود. مثلاً هنوز آثاری را در رابطه با بلوتوث مشاهده می کنیم درحالی که امروزه این ویژگی دیگر کارایی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر در مسیر فضای مجازی گام برداشتن هایمان کُند باشد قطعاً قافیه را خواهیم باخت و تا حدود زیادی هم این اتفاق افتاده است، عنوان کرد: اهتمام و عزم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به این مسأله ستودنی است و باید بتوانیم یک دبیرخانه برای اندیشکده تشکیل بدهیم و دبیر آن را تعیین کنیم و همچنین دفتری برای آن داشته باشیم تا تعاملات و ارتباطاتی برقرار شود، هرچند نمی خواهیم چیزی را به مجموعه ها تحمیل کنیم اما این کار به پیشرفت در این زمینه کمک خواهد کرد.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اندیشکده نباید به مسائل نمایشی بپردازد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقتضائات این کار مواظبت بر فعالیت و روش اندیشکده است که تبدیل به ساختار دیگری نشود و نباید میل به سمت کارهای پژوهشکده ای و نشست و جشنواره پیدا کند، اندیشکده نباید برای برای برگزاری نشست و کارهای نمایشی باشد.

وی افزود: اندیشکده اتاق فکر است و فضا را برای گفت و گوهای عمیق فراهم می کند، نگاه موجود در اندیشکده ها بشدت باید تمایل به مسائل انضمامی داشته باشد، اگر میل به انضمام نباشد میل به کارهای دیگر پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی با اشاره به بازخوانی مدل های حل مسأله در فضای مجازی خاطر نشان کرد: مسأله یابی و مسأله سازی و حل مسأله در فضای مجازی نیازمند یک بازخوانی و مدل های جدیدی است، لذا به نظام مسائل فضای مجازی نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: این اهتمام در دفتر تبلیغات اسلامی وجود دارد که اگر اقتضاء فضای مجازی مسائل دیگری باشد و همچنین از پایه علمی خوبی برخوردار بشود، نظام مسائل جدیدی در فضای مجازی با همان نگاه سامانه قطب ها تعریف گردد.

در ابتدای این جلسه،‌ حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی “رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی” در سخنانی با قدردانی از پیگیری های صورت گرفته در خصوص تاسیس اندیشکده فضای مجازی،‌ بر ضرورت و اهمیت فعالیت این اندیشکده تاکید کرد.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی به عنوان رئیس اندیشکده فضای مجازی از سوی حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انتخاب شد و حاضرین نقطه نظرات خود درباره اندیشکده فضای مجازی و انتخاب دبیر را بیان کردند.

ارسال نظرات