۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۸۹۸۹۹
سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم؛

بزرگترین برنده در قضیه سوخت لبنان محور مقاومت است

بزرگترین برنده در قضیه سوخت لبنان محور مقاومت است
العطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم گفت: بزرگترین برنده در قضیه واردات سوخت به لبنان، حزب الله و محور مقاومت در لبنان، یمن، فلسطین، ایران، سوریه و عراق است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس فلسطینی در جهان عرب گفت بزرگترین برنده در قضیه واردات سوخت به لبنان، حزب الله و محور مقاومت در لبنان، یمن، فلسطین، ایران، سوریه و عراق و در همه مناطق هستند و حزب الله، آمریکا را به چالش کشید و شکست داد و نفتکش را به بانیاس و سوخت را به بیروت رساند.

عطوان در پاسخ به پرسش المنار درباره علت خوشبینی و خوشحالی اش از ورود تانکر‌های حامل سوخت به لبنان و مقاله اش در رأی الیوم در ابراز این خوشحالی گفت من زاده اردوگاه هستم. من سراسر جهان از آمریکا گرفته تا ژاپن و چین را گشته ام، اما حقیقتا متأثر از اردوگاه هستم و همچنان در حال و هوای اردوگاه زندگی می‌کنم. هیچ کدام از تغییراتی که در زندگی ام به وجود آمده، رفتار مرا تغییر نداده است. دیروز صبح که تلویزیون را روشن کردم و اخبار را دیدم نمی‌توانید تصور بکنید چقدر از خوشحالی مردم لبنان خوشحال شدم. درست است که جناب آقای سید حسن نصر الله از مردم خواست جشن نگیرند و تجمع نکنند و او نمی‌خواهد کسانی که علیه لبنان توطئه کردند در تنگنا قرار بگیرند، اما با وجود این درخواست باز هم مردم ابراز شادمانی و خوشحالی کردند و به نظر من چنین پیروزی هم جای جشن گرفتن دارد.

وی افزود شما در تصاویر دیدید زنانی که ظاهری ساده داشتند و رنجدیده هستند چگونه خوشحال بودند و گل به راننده‌های تانکر‌ها می‌دادند. مردم هلهله و خوشحالی می‌کردند. شهدا مایه شرف و عزت ما هستند و آن‌ها بودند که ما را به این پیروزی بزرگ رساندند. تصور کنید حدود ۱۷۰ دستگاه تانکر از بانیاس به لبنان آمدند. به خدا، تصاویر حرکت آنها مایه عزت و افتخار بود. این نشانه یک پیروزی بزرگ بود. گفتند به کشتی‌ها و تانکر‌ها حمله خواهند کرد و نخواهند گذاشت که گازوئیل به لبنان برسد، اما رسید. گازوئیلی که رسید گازوئیل عزت و کرامت بود. با اراده هم به لبنان رسید. آن هم اراده به چالش کشیدن آمریکا.

وی گفت اراده تصمیم گیری وجود دارد. مهم‌ترین چیز آن است که مردی وجود دارد که می‌تواند تصمیم بگیرد و این تصمیم را اجرا کند و از آمریکا و اسرائیل و مزدوران آنها در منطقه نمی‌ترسد. همین اراده است که این پیروزی بسیار بزرگ را محقق کرد. کسی هست که می‌تواند تصمیم بگیرد و تهدیدات را به چالش بکشد و از کسی نمی‌ترسد و از مردم و فقرا حمایت می‌کند. زمانی که انسان می‌شنود نخستین محموله‌ها به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌های دولتی، خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری افراد بی سرپرست و فقرا قرار خواهد گرفت و اعلام کردند ما زیان‌ها را تحمل خواهیم کرد و حتی به کسانی که پول و طلا را جمع می‌کنند با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار سیاه خواهیم فروخت؛ چنین گفتمانی را چه می‌توان نامید؟ کجا چنین گفتمانی وجود دارد؟ چنین گفتمان و اراده‌ای را به من نشان دهید؟ چرا برای چنین چیزی خوشحال نباشم؟ خوشحالم.

عطوان در ادامه گفت احساسات ما در ابراز همبستگی با همه مردم لبنان است و با آنان ابراز همبستگی می‌کنیم؛ همان ملتی که دارو و گاز و نان و برق در این هوای گرم ندارد. برخی هستند که می‌خواهند ملت لبنان را گرسنه نگه دارند و آن‌ها را از ساده‌ترین نیاز‌های زندگی محروم کنند. حدود ۸۰ درصد ملت لبنان که بیش از سه چهار م آن‌ها می‌شوند زیر خط فقر و گرسنگی هستند آیا ملت لبنان مستحق چنین وضعی است؟ این فقط شکستن محاصره لبنان نیست بلکه شکستن محاصره امت اسلامی و عربی و سوریه و لبنان و ایران و فلسطین و یمن است.

وی تصریح کرد من به هیچ وجه هیچ یک از سخنرانی‌های جناب آقای سید حسن نصرالله را از دست نمی‌دهم نه فقط به خاطر آنکه می‌خواهم بشنوم و یاد بگیرم و از نظر روانی آرام شوم بلکه از این جهت که مقاله و سرمقاله به زبان‌های عربی و انگلیسی می‌نویسم. سخنان او در سیاست و پایداری درس می‌دهد. زمانی که او گفت نه گرسنه خواهیم ماند و نه تسلیم خواهیم شد، این یک پیام بسیار روشن داشت که همه تحولات رخ داده در مدت اخیر را تشریح کرد و تازه ترینش نیز به چالش طلبی محاصره تحمیلی آمریکا به لبنان و رسیدن تانکر‌های سوخت به لبنان بود. این اتفاق زمانی رخ داد که پاسخ به تجاوز‌های اسرائیل آغاز شد. این جنگ کشتی‌ها بود. تسلیحات اسرائیل و ناو‌های آمریکا در خلیج (فارس) و دریای سرخ به کجا رفتند؟ من می‌گویم کجا رفتند آن‌ها پنهان شدند و راه را برای کشتی ایرانی باز کردند تا به بانیاس برسد و جرات نکردند به آن‌ها حمله کنند. چرا جرات نکردند، زیرا زمانی که به یک کشتی ایرانی در دریای عرب حمله کردند پاسخ مستقیم با حمله به کشتی اسرائیلی با پهپاد‌های بمب گذاری شده داده شد و شنیدیم که بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت ما به این تجاوز پاسخ جمعی خواهیم داد و این کشتی به سلامت عبور نخواهد کرد. بعدش چه اتفاقی افتاد؟ همه تهدیدات شان را قورت دادند! چون آنان می‌دانند کسانی که پهپاد گلوبال را در ارتفاع ۲۰ کیلومتری بر فراز هرمز هدف قرار دادند می‌توانند به هر هواپیما و کشتی و ناوشکن آمریکایی و اسرائیلی در سراسر منطقه برسند و فهمیدند که مسئله جدی است.

عطوان تاکید کرد به خدا سوگند اگر اسرائیلی‌ها ذره‌ای درباره تهدید سید حسن نصر الله برای پاسخ به حمله به کشتی ایرانی شک داشتند قطعا به این کشتی حمله می‌کردند و نمی‌گذاشتند به بانیاس برسد و امروز جشن ورود تانکر‌ها گرفته نمی‌شد. ۴۰ سال مقاومت و بازدارندگی و نوآوری به معنای مدیریت هوشمند و سازماندهی است. حزب الله تاجر نیست و مهارت تجارت در نفت و ... ندارد بلکه حزب مقاومت است، اما با وجود این ظرف مدت کوچکی، چندین شرکت تأسیس کرد و سازوکار به وجود آورد و نقشه راه تنظیم کرد. این نوآوری است. نقشه راه شکل گرفت تا نفت به نیازمندان برسد.

عطوان گفت قانون تحمیلی سزار آمریکا به سوریه شکست خورد. سید حسن نصر الله زمانی که گفت ما نفت خواهیم آورد و تانکر‌ها حاضرند. آنان (غربی‌ها و هم پیمانان عربی شان) خواستند دور بزنند و خواستند با مطرح کردن موضوع واردات برق از اردن و گاز از مصر وقت کشی کنند. نیاز لبنان، واردات برق نیست بلکه سوخت بود که نیروگاه برق فعال شود. مشکل لبنان که واردات برق نیست بلکه سوخت است. برخی طرف‌ها در لبنان تقویت حکومت را در گرسنه نگه داشتن مردم و افزایش رنج و محنت آنان در نبود دارو و نیاز‌های دیگر می‌بینند.
عطوان گفت موضوع دیگر آن است که آمریکا دیگر در منطقه هیبتی ندارد. آمریکا الان در منطقه خاورمیانه تحقیر می‌شود. آمریکا دیگر ارزشی ندارد. شنیدیم که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام بسیار ارشد خلیجی اعلام کرد دیگر نمی‌توان به حمایت آمریکا اطمینان کرد و خلیج (فارس) به سبب سقوط هیبت و حمایتگری آمریکا دیگر امن نیست.

عطوان گفت مسئله دیگر آن است که در نشست بشار اسد رئیس جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مطرح شد که آمریکا در آستانه عقب نشینی از شرق سوریه و عراق است و درباره برنامه‌ها و طرح‌های پس از عقب نشینی صحبت می‌شود. آمریکا با استرالیا و انگلیس توافقنامه‌ای امضا کرد که موازی با پیمان ناتو است. این به معنای بروز شکاف بسیار بزرگ بین آمریکا و اروپاست. هیبت آمریکا رو به از بین رفتن است و آنچه در افغانستان رخ داد یک درس بزرگ است و کسی که این شکست را در افغانستان و با طالبان مهندسی و طراحی کرد مرحوم قاسم سلیمانی و اسماعیل قاآنی بود. آمریکا الان از شکستی خارج می‌شود و وارد شکست دیگری می‌شود و این‌ها حقایقی است که باید به آن‌ها تسلیم و آن‌ها را برای شهروندان عرب و مسلمانان در سراسر جهان بر ملا کنیم و این کار را باید با رسانه‌های شریف انجام دهیم. آمریکا الان در حال انحطاط است و محور مقاومت خیز برداشته است. اسرائیل دیگر آن اسرائیل گذشته نیست. اسرائیل نیز هیبت و قدرتش را از دست داده است و اسرائیل ظرف دو ساعت تکلیف جنگ‌ها را روشن می‌کرد، اما الان نمی‌تواند تکلیف جنگ را در غزه ظرف یازده یا پنجاه روز تعیین کند.

سردبیر روزنامه رای الیوم افزود ملت‌های منطقه خاورمیانه از این پس دیگر به هیچ یک از وعده‌ها و تهدیدات آمریکا اطمینان نخواهند کرد. این حد فاصل مرحله‌ای است که پایان یافته و مرحله‌ای که آغاز شده است. آمریکا دیگر قدرت قابل اتکا و اعتماد نیست. دوم اینکه بزرگترین برنده در قضیه واردات سوخت به لبنان، حزب الله و محور مقاومت در لبنان و یمن و فلسطین و ایران و سوریه و عراق و در همه مناطق است. الان حزب الله به یک وزنه بسیار تأثیر گذار تبدیل شده است حزب الله در لبنان و سراسر جهان اسلام و عرب به محبوب‌ترین گروه تبدیل شده است. این یک حقیقت است. این حزب الله است که آمریکا را به چالش کشید و شکست داد و نفتکش را به بانیاس و سوخت را به بیروت رساند و به مردم برق و دارو و امنیت و آینده داده است این یک دستاورد بسیار بزرگ است. آنان نیرنگ و حیله کردند، اما خداوند چاره ساز‌ترین است آن‌ها خواستند حزب الله و مقاومت را تضعیف کنند، اما کاملا بر عکس شد. الان مردم در لبنان خوشحال هستند و می‌گویند معجزه‌ای رخ داده است./۹۸۸/

منبع: شبکه تلویزیونی المنار

ارسال نظرات