۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۸۹۹۰۱
نخست‌وزیر لبنان:

منتظر کمک برادران عربی هستم اما تا کنون تماسی نگرفته‌اند

منتظر کمک برادران عربی هستم اما تا کنون تماسی نگرفته‌اند
نجیب میقاتی در مصاحبه‌ای گفت که وی منتظر برادران بزرگ عربی برای کمک به این کشور بوده اما هیچکدام از کشورهای عربی تا کنون با وی تماس نگرفته‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «نجیب میقاتی» نخست وزیر جدید لبنان گفت که دولت این کشور منتظر «برادر بزرگتر» عربی برای کمک به این کشور در عبور از بحران اقتصادی و اجتماعی خود است.

وی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد گفت: «لبنان کشور کوچکی در جهان عرب بوده و ما به دنبال برادر بزرگتر در هر کدام از کشورهای عربی بوده تا دستان ما را گرفته و لبنان را از این آشوب خارج کند».

نخست وزیر جدید لبنان در این مصاحبه تاکید کرد که لبنان باثبات به نفع تمام جهان عرب خواهد بود.

میقاتی در پاسخ به این سوال که همپیمانانی از حزب‌الله در دولتش وجود دارند گفت: «حزب‌الله حزبی سیاسی در لبنان بوده و نمی‌توان این حزب را نادیده گرفت».

وی گفت از هفته پیش که دولتش تشکیل شده هیچ کدام از کشورهای عربی تا کنون با وی تماس نگرفته اما ابراز امیدواری کرد که «واکنش مثبتی» را دریافت خواهد کرد.

میقاتی گفت که تماس‌های اندکی را از برخی اعضای دولت آمریکا دریافت کرده که همگی گفته‌اند که از دولت این کشور حمایت خواهند کرد اما بایدن تا کنون با وی تماس نگرفته است.

میقاتی در واکنش به اقدام حزب‌الله لبنان در وارد کردن تانکرهای سوخت ایرانی به لبنان که چالشی برای تحریم‌های آمریکا به شمار می‌آید گفت که دولت لبنان با ورود این تانکرها موافق نبوده بنابراین گمان نمی‌کند که دولت وی تحت تحریم‌های آمریکا قرار گیرد.

لبنان در نتیجه تحریم‌های آمریکا از یک سال و نیم پیش با وخامت اوضاع اقتصادی از جمله کمبود سوخت شدید سوخت روبه‌رو شده است.

حزب‌الله لبنان نیز در راستای کمک به کاهش فشارها بر مردم لبنان اقدام به خرید سوخت از ایران کرده و تانکرهای سوخت از دیروز (پنجشنبه) به سمت مناطق مختلف لبنان فرستاده شده‌اند.

در پی این پیروزی حزب‌الله لبنانف روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» امروز در یادداشتی نوشت، حزب‌لله لبنان توانست در رقابت با آمریکا پیروز شود.

در یادداشت این روزنامه آمریکایی آمده است: «گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد یک میلیون گالن گازوئیل از طریق مرزهای سوریه به این کشور وارد کرده است».

نیویورک‌تایمز می‌نویسد، لبنانی‌ها «خشمگین کردن آمریکا از یک‌سو و تأمین نیازهای مبرم کشوری که به‌خاطر کمبود سوخت تقریباً فلج شده است را جشن گرفتند».

در ادامه این یادداشت آمده است، در حالی که لبنان از یکی از بدترین فروپاشی‌های اقتصادی تاریخ معاصر رنج می‌برد، حزب‌الله توانسته است در نقش یک منجی ملی ظاهر شده و به میدانی گام بگذارد که دولت لبنان و حامیان غربی‌اش در آن شکست خورده بودند.

نیویورک تایمز می‌افزاید، حین ورود کامیون‌های سوخت به لبنان، طرفداران حزب‌الله در دو سوی خیابان‌ها به صف شدند، پرچم‌های حزب‌الله را به اهتزاز درآوردند، سرودهای قهرمانانه خوانند، شیرینی پخش کردند و آسمان را نور افشانی کردند.

از سوی دیگر علی‌رغم ابراز نگرانی و اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره واردات سوخت ایران به لبنان و تلاش برای امنیتی کردن این موضوع، تل‌آویو اما جرأت اقدام علیه این کاروان را نداشت.

یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) اذعان کرد که هرگونه اقدام علیه کاروان سوخت صادراتی ایران به لبنان، تنش‌زایی غیرضروری بوده و تل‌آویو هیچ تمایلی به انجام آن نداشت./۹۸۹۸/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه انقلابی خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
لبنان روی پای خودش بایستد.4چه سخن منفعلانه ای
0
0