۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۸۹۹۳۴
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

رساله حقوق مهمترین اعلامیه حقوق بشر

رساله حقوق مهمترین اعلامیه حقوق بشر
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق یک دوره حقوق و وظایف مردم را بیان کرده اند و این رساله خیلی از اعلامیه حقوق بشر بهتر و مهمتر است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از آثاری که از امام سجاد علیه السلام به ما رسیده رساله حقوق این حضرت است، اظهار کرد: این رساله توسط ابوحمزه ثمالی نقل شده و امام ۵۰ حق را در این رساله بیان کرده اند.

وی افزود: امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق از حق خدا گرفته تا پدر و مادر، اولاد، همسایه، معلم، شاگرد، مسئولان، مردم و … یک دوره حقوق و وظایف مردم را بیان کرده اند و این رساله خیلی از اعلامیه حقوق بشر بهتر و مهمتر است زیرا در اعلامیه حقوق بشر حقوق اعضای بدن را ذکر نکرده اند ولی امام در این رساله حق چشم، گوش، پا، شکم و … را هم بیان کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه اعلامیه حقوق بشر نواقص فراوانی دارد و نویسندگان خودش به آن عمل نمی‌کنند، ادامه داد: امام سجاد علیه السلام خودشان اولین عامل به این کلمات بودند و ما در این فرصت به حقوق اعضای بدن که در این رساله بیان شده می‌پردازیم که امام ۷ عضو بدن را نام برده و حقشان را بیان کرده‌اند.

وی اولین عضوی که حقش بیان شده را زبان دانست و گفت: مراد از زبان بیان است و ما در قرآن در رابطه با سخن گفتن توصیه‌های زیادی داریم و علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۷۰ سوره احزاب این آیه را از مهمترین وظایف انسان دانسته اند و سیوطی نقل کرده است که هیچ گاه پیامبر(ص) روی منبر نمی‌نشستند مگر اینکه اول این آیه را تلاوت می کردند که ای مردم تقوا پیشه کنید و استوار و با پشتوانه صحبت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: خداوند در ادامه آیه می فرماید که اگر قول سدید و سخن با پشتوانه داشته باشید در زندگی دو اثر مهم دارد که اول تمام اعمال شما درست می شود و دوم گناهان شما را هم خداوند می آمرزد.

وی گفت: فردی نزد امام کاظم علیه السلام آمد و گفت بعضی پشت سر فردی حرف می‌زنند و وقتی من از خودش سؤال کردم می‌گوید من این کار را نکرده ام، در اینجا وظیفه من چیست؟ امام فرمودند اگر پنجاه نفر چیزی را پشت سر کسی گفتند و خودش گفت من این کار را نکردم تو او را تصدیق کن و آن ها را تکذیب کن.

کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه زیبایی انسان به زبانش و کمال انسان به عقلش است، گفت: در روایت داریم که ایمان کسی سالم نمی ماند مگر زمانی که روحش سالم باشد و روح زمانی سالم می ماند که زبانش سالم باشد.

وی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام در آغاز رساله حقوق می فرمایند زبان ۵ حق به گردن انسان دارد، گفت: اولین حق زبان این است که از حرف ناپسند او را دور نگه داریم و زبان به فحاشی و حرف های رکیک و ناپسند باز نکنیم؛ امام به قنبر فرمودند اگر در مقابل فحش دیگران حرف ناپسندی نگویی اول او را در هم شکسته ای دوم خدا را از خود خوشحال و سوم شیطان را از خود ناراضی کرده ای.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: دومین حق زبان عادت دادن زبان به حرف خوب، سومین حق بستن آن است مگر در زمانی که نیاز به حرف زدن باشد؛ چهارمین حق سخن گفتن با ادب و با بهترین واژه‌ها و پنجمین حق زبان نیز این است که کلام اضافی را از زبان بگیریم و به مقدار نیاز حرف بزنیم.

ارسال نظرات