۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۹۰۰۷۳
حجت‌الاسلام خداوردی:

ایام اربعین جلوه‌ای از نور خدا برای هدایت بشر است

ایام اربعین جلوه‌ای از نور خدا برای هدایت بشر است
کارشناس مذهبی گفت: اربعین این فرصت را ایجاد کرد تا نور خداوند از پنجره وجود امام حسین (ع) به عالم تابیدن بگیرد و قلوب مشتاقان به‌سوی عالی‌ترین ارزش‌ها سوق داده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با نزدیک شدن به ایام نورانی اربعین حسینی، دل‌های مؤمنین با تأثیرپذیری از انوار مقدس امام حسین علیه‌السلام، بیشتر به‌سوی ارزش‌های آسمانی گرایش می‌یابد و به این ترتیب نوعی خاص از حس محضریت را در افراد احیاء می‌کند. از دیگر جذبه‌های این نور عظیم آسمانی، ایجاد میل در پاک‌طینتان عالم جهت رفتن به سفر عتبات عالیات به ویژه حرم امام حسین علیه‌السلام است. طی این سال‌های اربعینی شاهد این حقیقت بودیم که زائران در مسیر زیارت امام حسین علیه‌السلام حماسه‌ای از ارزش‌ها می‌آفریدند؛ ارزش‌هایی مثل صبر، مواسات، قناعت‌ورزی، عفو و گذشت، حُسن معاشرت و در اوج تمام اینها تکریم در بین زوار امام حسین ارزش‌های مرسومی بودند.  

حجت‌الاسلام مجید خداوردی، استاد حوزه و کارشناس مذهبی در گفت‌وگویی، درباره ارزش ایام اربعین گفت: جهان عرب با دو نوع جاهلیت روبرو بود: یک مرحله آن به قبل از بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله بازمی‌گردد. این جریان با بعثت نبوی به‌سوی بیداری سوق داده شد، اما پس از رحلت آن حضرت و به دنبال عهدشکنی امت نسبت به ولایت علوی،‌ به جاهلیت دیگری مبتلا شد و این چالش در برهه‌ی مربوط به زمامداری بنی‌امیه و امثال معاویه، به اوج خود رسید؛‌ قیام امام حسین علیه‌السلام برای مقابله با این جریان دوم و شکستن سد دومی بود که پس از پیامبر (ص) مقابل امت اسلام زده شد که اگر این سد شکسته نمی‌شد،‌ تمام امت تا ابد دچار گمراهی می‌شدند؛ لذا امام صادق علیه‌السلام در بخشی از زیارت اربعین درباره امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید «بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ؛‌ یعنی بارخدایا، من گواهى مى‌دهم که آن بزرگوار ... خون خود را در راه تو نثار کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگشتگىِ گمراهى برهاند.»

وی افزود: نگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام به انسان‌ها، دارای جنبه‌ی هدایتگری است، به این صورت که آنها را به سرمنزل مقصود که همان قرب خداوند و همسویی با برنامه‌های اوست،‌ هدایت می‌کنند. این جنبه از هدایتگری منحصر در تاریخ نیست بلکه انوار ایشان ازلی و ابدی‌ است و در هر زمان و مکانی خلفای خداوند و هادیان خلق‌اند. کارشناس مذهبی می‌گوید  اربعین این فرصت را ایجاد کرده تا نور خداوند از پنجره وجود امام حسین (ع) به عالم تابیدن بگیرد و قلوب مشتاقان حریم عترت و حریم حسینی را به‌سوی عالی‌ترین ارزش‌ها سوق دهد؛ ما این ارزش‌ها را در ایام منتهی به اربعین به چشم خود مشاهده می‌کنیم.

در این مقطع زمانی، هرکسی به اندازه وسع خود علاقه دارد به طرق مختلف بیشتر رنگ و بوی حسینی بگیرد؛ یکی با اخلاقش، یکی با خواندن قرآن، دیگری با فعالیت‌های جهادی و انجام مواسات و یا دیگری با خدمت‌رسانی به مردم. از این جهت ضروری است مسئولان نسبت به زیارت اربعین سهل‌گیری و امکانات لازم برای زوار و موکب‌داران را به سرعت فراهم کنند؛ بنابراین ضروری است دولت مردمی ما نسبت به حضور زائران و موکب‌داران همتی جدی از خود نشان دهد و با ایجاد هماهنگی بین نهادهای مرتبط با این زیارت آسمانی، امر زیارت را تسهیل کند؛ چرا که ما خود به عنوان یکی از موکب‌داران با سابقه هفت‌ساله، اشکال کار را در عدم هماهنگی‌ها و گاهی سهل‌انگاری مسئولان امر یافتیم.

ارسال نظرات