۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۹۰۰۳۷
حجت الاسلام میرمرشدی:

در حال تدوین واحد درسی سواد رسانه‌ای در حوزه هستیم

در حال تدوین واحد درسی سواد رسانه‌ای در حوزه هستیم
حجت الاسلام میرمرشدی از ارسال ۲۳۳ اثر به همایش طلاب و فضای خبر داد و گفت: در زمینه ارتقای سواد رسانه ای طلاب، چندین واحد درسی در این زمینه در حال تولید و تدوین است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محسن میرمرشدی دبیر همایش طلاب و فضای مجازی، امروز در نشست خبری همایش و پویش «طلاب و فضای مجازی» که به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، برگزار شد، گفت: مدیر حوزه‌های علمیه، شعار سال تحصیلی گذشته را «حوزه و فضای مجازی» قرار داده است.

حجت الاسلام میرمرشدی طلاب و مبلغان مغز و قلب تفکر اسلامی توصیف کرد، گفت: هدف مبلغان رساندن پیام و معارف اسلامی به مخاطبین و جامعه است، از این رو باید از عرصه فضای مجازی در عرصه تبلیغ دین بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه همایش و پویشی با عنوان حوزه فضای مجازی از سوی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش چند موضوع اساسی حوزه علمیه و فضای مجازی که شامل زیر موضوعاتی، چون زیست طلاب در فضای مجازی، کنشگری طلاب در فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدید‌های طلاب در این فضا و آسیب‌های طلاب در این فضا بوده است.

دبیر همایش طلاب و فضای مجازی افزود: معرفی حوزه و روحانیت، خدمات اجتماعی حوزه و روحانیت، آینده پژوهی طلاب و روحانیت در فضای مجازی از دیگر موضوعات مهم این همایش بود.

حجت الاسلام میرمرشدی اظهارکرد: قالب‌های در عرصه پژوهش شامل کتاب، مقاله و پایان نامه بوده است و همچنین در بخش ایده و سوژه نیز از طلاب خواستیم ایده‌های خود در عرصه‌های بازی، فیلم‌نامه، تحلیل و بازی نامه ها، عکس، عکس نوشته، داده نما، کاریکاتور و پوستر، گزارش تصویری، پادکست، کلیپ‌های ویدئویی، موشن، فیلم‌های کوتاه، مستند، بازی و اپلیکیشن، مدیریت و راه اندازی و هدایت کانال‌ها و گرو‌های فعال، به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

وی از ارسال ۲۳۳ اثر به دبیرخانه همایش و پویش طلاب و فضای مجازی خبر داد و افزود: این پویش از ابتدای تیرماه فراخوان خود را اعلام کرد و تا پایان مردادماه نیز دریافت آثار دارد که در مجموع ۲۳۳ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۱۴ اثر برتر شناسایی شد.

حجت الاسلام میرمرشدی با اشاره اینکه درصدد هستیم که این همایش همه ساله به شکل مستمر برگزار شود، گفت: هدف این همایش نیز افزایش کنشگری طلاب است که در کنار آن، حمایت‌های مادی و معنی نیز از طلاب به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه شناسایی طلاب در فضای مجازی حمایت و شبکه سازی از وظایف مرکز رسانه‌ای حوزه است، گفت: در زمینه ارتقا و افزایش سواد رسانه‌ای طلاب، چنین واحد درسی در این زمینه در حال تولید و تدوین است.

دبیر همایش طلاب و فضای مجازی با اشاره به اینکه چندین سال است که درس خارج فضای مجازی در حوزه قم و مشهد برگزار می‌شود، گفت: در این دروس به رمزارزها، حریم خصوصی در فضای مجازی، جنبه‌های حقوقی سیاسی و حکمرانی در فضای مجازی پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی بحث جدید و تازه‌ای است، گفت: تعداد روزانه طلاب که وارد پژوهش‌ها در فضای مجازی می‌شوند رو به افزایش است و در صدد هستیم جهت ساماندهی پایان نامه‌های سطح ۳ و ۴ در این حوزه اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته به علت شیوع کرونا نیمی از دروس حوزه به صورت مجازی برگزار شده، اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا در جامعه، دروس بزرگان و اساتید برجسته خارج همچون درس خارج آیت الله جوادی آملی نیز به صورت مجازی برگزار می‌شد.

دبیر همایش طلاب و فضای مجازی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه وظیفه رسیدگی به امور و پژوهش‌های طلاب را دارد، افزود: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با همکاری ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر درصدد تولید محتوا و ترسیم برنامه‌های مناسبی برای طلاب در فضای مجازی است تا اینکه طلاب را ترغیب به پژوهش در فضای مجازی کند.

حجت الاسلام میرمرشدی ضمن حمایت از طرح صیانت فضای مجازی ابراز کرد: در فضای مجازی ویروس ها، محتوا‌ها و برنامه‌های مخربی وجود دارد و حتی سران و صاحبان برنامه‌های فضای مجازی محدودیت‌هایی برای این فضا قائل شدند.

دبیر همایش طلاب و فضای مجازی در پایان اظهار داشت: باید قوانین مناسبی برای ساماندهی فضای مجازی تدوین و ترسیم شود، اما کنار آن باید محتوا‌های مناسب در فضای مجازی تولید شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
خدا قوت. گرچه دیر اما لازم بود.
0
0