۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۶۹۰۱۲۵

کرونای تکامل یافته در هوا سریع تر پخش می شود

کرونای تکامل یافته در هوا سریع تر پخش می شود
دانشمندان می گویند کووید19 در حال تکامل به سمتی است تا به ویروسی بسیار بسیار مسری تر تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، افرادی که با ویروس کرونای واریانت آلفا مبتلا شده اند 100 بار بیشتر از افرادی که به ویروس اورجینال کرونا (ووهان) آلوده اند هوا را با ویروس های خود آلوده می کنند.

این نتیجه واضحی است که از یک سری تحقیقات در دانشگاه مریلند آمریکا به دست آمده است. این گزارش در ادامه آورده است که آزمایشات دقیق تر در رابطه با دلتا هنوز در حال تکمیل است اما تصور می شود دلتا حتی از آلفا هم سریع تر و راحت تر در هوا حرکت کند.

میلتون که مهره راهبردی این تحقیق طولانی مدت است می گوید که این یافته ها نشان می دهد واریانت های کرونا مدام به سمت بیشتر مسری شدن در حال تکامل هستند. ویژگی اصلی این این واریانت ها این است که در جریان هوا به سادگی حرکت می کنند و انتقال می یابند.

این مطالعه بر اساس نظارت بر تنفسی که داوطلبان بیمار به داخل دستگاه بازدم می کردند  انجام شد. این مطالعه همچنین ادعا کرد که ماسک های پارچه ای و جراحی می توانند میزان ویروس خارج شده توسط فرد آلوده را به نصف کاهش دهند.

متخصصان در این آزمایش روی گونه آلفا تمرکز کردند. این ویروس نخستین بار در انگلیس ردیابی شد و به گونه کنت هم معروف است.

در حالی که تصور می رفت آلفا مسری ترین واریانت در جهان است ناگهان دلتا موج سنگینی از کرونا در برخی از نقاط دنیا به خصوص هند رقم زد تا ثابت کند خطرناک ترین ویروس کرونایی در جهان است.

در این آزمایش افراد زیادی که با آلفا آلوده شده بودند مورد معاینه و بررسی دقیق قرار گرفتند. این افراد بدون علامت بودند و سطح بیماری آنها خفیف بود و یا اینکه اگر علائم داشتند علائم آنها بسیار خفیف بود. این مطالعه بین می 2020 تا آوریل 2021 انجام شد.

داوطلبان داخل دستگاهی به نام «گسوندهیت دو» به مدت 30 دقیقه نفس کشیدند. آنها ماسک نداشتند این در حالی است که گروهی دیگر از افراد داوطلب با ماسک درون این دستگاه تنفس کردند.

از داوطلبان خواسته شد همانطور که نفس می کشند کلمه آلفا را سه بار بگویند و یا اینکه عبارت «تولدت مبارک 'happy birthday » را سه بار تکرار کنند.

آنها دریافتند میزان ویروسی که افراد مبتلا به آلفا بازدم می کردند 43 تا 100 برابر بیشتر از سویه های قبلی بود.

اما قبلا مشخص شده بود که افراد آلوده به آلفا دارای بارهای ویروسی بیشتری هستند ، به این معنی که تعداد بیشتری از ویروس در سواب های بینی و حلق آنها وجود دارد.

هنگامی که محققان این مورد را تنظیم کردند ادعا شد که سطح آلفا در هوا هنوز 18 برابر بیشتر از نسخه های قبلی کووید است. آنها دریافتند که هنگام استفاده از ماسک ، افراد آلوده 48 درصد کمتر ویروس را بازدم می کنند. این یافته در مورد افرادی که از ماسک های جراحی یا پارچه ای استفاده می کردند صادق بود.

این محققان ادعا کردند یافته های آنها نشان می دهد افزایش ذرات آلوده تنفسی در افراد مبتلا به آلفا در هوا کاملا مشهود است. حال این مطالعه نشان می دهد که برخی از رویکردهای بهداشتی نظیر تهویه، استفاده از ماسک و خودداری از تجمع در محیط های سربسته بسیار مهم و حیاتی است.

البته این تیم تحقیقاتی همچنین تاکید کرد که آنها می دانند دلتا از آلفا مسری تر است.

نتایج این مطالعه در ژورنال بیماری های مسری کلینکی به چاپ رسید.

ارسال نظرات