۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۶۹۰۰۸۳

بنا شدن شهر‌های امارات روی خون مردم

بنا شدن شهر‌های امارات روی خون مردم
امارات کشوری است که با پیشرفت‌های چشمگیر خود توریست‌های زیادی را جذب کرده، اما نیمه تاریکی در این کشور وجود دارد که از چشم مردم جهانیان پنهان مانده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، تاکنون مردم زیادی برای بازدید از شهر‌های پیشرفته امارات راهی این کشور شده‌اند، اما این ثروت باد آورده از کجا می‌آید؟! حاکمان این کشور با رشوه دادن به جشنواره‌های بین‌المللی و خرید جایزه‌های آن‌ها به دنبال پنهان کردن چه چیزی هستند؟ در این گزارش به بررسی تجارت‌های غیرقانونی و نامشروع امارات می‌پردازیم.

قاچاق، خرید و فروش انسان

دو سال پیش بود که مستندی به نام «هی لیست للبیع» (او (زن) برای فروش نیست) در دانشگاه فلورانس ایتالیا به نمایش گذاشته شد و پرده از قاچاق، خرید و فروش انسان برداشت. روزنامه انگلیسی «اکسپرس» در خصوص این مستند نوشت: این فلیم، مستند ۵۰ دقیقه‌ای است که به موضوع قاچاق انسان و شبکه‌های نامشروع آن در امارات می‌پردازد و واقعیت‌های تکان‌دهنده‌ای را از سومین جنایت سودآور جهان در امارات به نمایش می‌گذارد. در این مستند نه تنها نشان می‌دهد که زنان و کودکان برای اقدامات غیراخلاقی خرید و فروش می‌شوند بلکه فاش می‌کند امارات با خرید مردان از کشور‌های فقیر از آن‌ها به عنوان مزدور برای فرستادن به کشور‌هایی که با آن‌ها در جنگ است، استفاده می‌کند.

اکسپرس در ادامه افزود: این مستند نشان می‌دهد وضعیت حقوق خارجی‌ها در امارات فجیع است و تقریبا هیچ قانونی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است و همه چیز به کارفرما بستگی دارد، «مایا گارنر»، فعال حقوق بشر بعد از مشاهده این مستند از کشور‌های اروپایی خواست تا تلاش کنند و جلوی این جنایات را بگیرند.

شبکه «Vouli» یونان چندی پیش یک مستند دیگری را پخش و افشا کرد پدیده قاچاق انسان در امارات به شدت رو به رشد است و عمدتا این به زور و با تحت فشار گذاشتن فرد انجام می‌گیرد و زنانی را که به سودای کار در این کشور و یا نیاز به کار از سر ناچاری رو می‌آوردند در دام قاچاقچیان انسان می‌افتادند.

«میمی چاکارووا»، روزنامه‌نگار و مستند ساز بلغاری در مستند «اسرار شب» که در خصوص تجارت‌های غیراخلاقی در جهان است، اعلام کرد با اینکه این تجارت در ظاهر در امارات ممنوع است، ولی بر کسی پوشیده نیست که دبی در پی روند رو به افزایش این تجارت به «لاس وگاس» شرق مشهور شده است.

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

«ضحی خلفان»، رئیس‌پلیس سابق امارات با ابراز تاسف از تجارت‌های غیراخلاقی در هتل‌های دبی اعلام کرد به دلیل دخالت‌های ننگین مقامات این کشور نمی‌توان جلوی این تجارت را گرفت.

در همین راستا ۲۲ تن از نمایندگان پارلمان اروپا با اشاره به کارنامه سیاه امارات در خرید و فروش مردم کشور‌های فقیر اروپایی مانند مولداوی با امضای طوماری از سازمان ملل خواستند به این جنایت رسیدگی کند و آن را پایان دهند. «فیلپو مارتوچیلو» یکی از نماینده‌های پارلمان اروپا با بیان اینکه امارات یکی از اولین کشور‌هایی است که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، اعلام کرد نگران‌کننده و بحرانی‌ترین قاچاق در این کشور، قاچاق زنان است.

قاچاق اعضای بدن انسان یکی از هولناکترین جنایات امارات

در سال ۲۰۱۸ امارات اعلام کرد بانک اعضای بدن انسان را در دبی برای ترویج گردشگری پزشکی این کشور، تاسیس کرده است، اما دقیقا قبل از آن بود که فعالان حقوق بشر فاش کرده بودند حاکمان دبی با دخالت در جنگ یمن، سوریه و لیبی درحال انتقال اعضای بدن انسان به کشور خود هستند و با تاسیس این بانک اعضای بدن تردید‌ها به یقین تبدیل شد.

سال ۲۰۲۰ بود که سازمان «آرکید» سوریه که نهادی برای رسیدگی به امور کودکان یتیم و بی‌سرپرست است راز جنایتی وحشتناک را فاش کرد. بر اساس گزارش این سازمان مردمی امارات ۳۶ کودک یتیم را برای استفاده از اعضای بدنشان سرقت کرده است. این نهاد خیریه از دولت و حاکمان امارات خواست در این خصوص شفاف‌سازی کرده و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد، اما هیچ‌گاه جوابی از سوی امارات بیان نشد!

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

همین سازمان در گزارشی جداگانه اعلام کرد برخی از شبه‌نظامیان تحت حمایت امارات کودکان را از اردوگاه‌های پناهجویان می‌ربایند و آنان را به هلال‌احمر امارات تحویل می‌دهند؛ اما بعد از آن در خصوص کودکان پاسخگو نیستند و بدون دادن هیچ مشخصاتی ادعا می‌کنند کودکان سوری در کاخ‌های امارات زندگی می‌کنند.

سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر

ده‌ها سازمان حقوق بشری در واکنش به قرار گرفتن نام ۴ تن از شهروندان امارات در لیست تروریست‌ها اعلام کردند «حمد الشامسی، احمد النعیمی، محمد الزعابی وسعید الطنیجی» تروریست نیستند بلکه فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشرند که در نتیجه تلاش‌هایشان برای گرفتن آزادی بیان در این لیست قرار گرفتند. در بیانیه این سازمان‌ها آمده است حمد الشامسی مدیر اجرایی مرکز حمایت از زندانیان است، این مرکز غیردولتی بوده و بدنبال نشان دادن وضعیت زندانیان عقیدتی سیاسی در امارات و حمایت از آنان است همینطور سعید الطنیجی نیز معلم، فعال و مدیر سابق انجمن اصلاح است.

فعالان حقوق بشری از این اقدامات سرکوب‌گرانه امارات به عنوان تاکتیکی جدید برای سرکوب هرگونه مخالفت سیاسی یاد کردند.برخلاف ادعای مقامات امارات، ابوظبی هیچ مخالفتی را تحمل نمی‌کند.

نام این سازمان‌ها بدین شرح است: مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر، کمپین آزادی در امارات، انجمن قربانیان شکنجه در امارات متحده عربی، حقوق بشر آمریکایی برای دموکراسی در بحرین، مرکز حقوق بشر خلیج و مرکز حمایت از بازداشت شدگان امارات.

اما قرار دادن نام این چهار فعال حقوق بشری در لیست تروریست‌ها فقط صدای سازمان‌های بین‌المللی را درنیاورد بلکه مردم امارات نیز با وجود خفقان شدید در توئیتر کمپینی را به راه انداخته و شعار «آنان تروریست نیستند» را ترند کردند.

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

براساس شواهد موجود در امارات، قانون در این کشور فقط شعاری برای مصرفه رسانه‌ای است و ابوظبی فاقد یک دولت قانونی می‌باشد، سال‌ها پیش زمانی که ۱۳۳ شهروند اماراتی نامه‌ای را امضا کردند از رئیس دولت امارات خواستند اصلاحاتی را در قانون اساسی ایجاد کنند، مقامات این کشور با دستگیری همه آن‌ها و متهم کردنشان به خیانت به ۹ سال حبس محکومشان کردند درحالی که در میان امضاکنندگان ۷ نفر از نخبگان قوه قضائیه این کشور حضور داشتند.

سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس به نقل از یکی از بازداشت‌شدگان اماراتی اعلام کرد وضعیت زندان‌های این کشور فاجعه است و علاوه بر شکنجه و رفتار‌های غیرانسانی که با زندانیان می‌شود حتی محیط این زندان‌ها پر از کثیفی و آلودگی است که باعث می‌شود زخم‌های زندانیان عفونت کند، ولی حتی پزشکی برای درمان آن‌ها آورده نمی‌شود و زندانیان به طور مداوم با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بر اساس افشاگری این زندانی سابق امارات دو فعال سیاسی این کشور با نام‌های «مریم البلوشی و امینه العبدولی» تحت شدیدترین شکنجه‌ها و اقدامات غیراخلاقی قرار گرفته‌اند.

جنایت جنگی امارات در یمن

تیمی از کارشناسان سازمان ملل در چهارمین گزارش خود از اوضاع یمن اعلام کردند امارات یکی از طرف‌های جنگ تحمیلی به مردم یمن است که در این کشور جنایت جنگی انجام داده و قوانین بشردوستانه را نقض کرده است. این گزارش که با نام «ملتی فراموش شده» منتشر شد نشان داد محاصره یمن برای سومین سال متوالی و اجازه ندادن کشور‌هایی مانند عربستان و امارات برای ورود اقلام غذایی و دارویی با توجه به همه‌گیری کرونا درحال رغم زدن فاجعه‌ای انسانی در این کشور است.

«کنتان مولر»، روزنامه‌نگار حرفه‌ای که در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس زندگی می‌کند، افشا کرد جزیره سقطری یمن که از درگیری‌های این کشور به دور بوده است حالا به دلیل فشار‌های مقامات امارات به دنبال جدایی از یمن است و یکی از بزرگان این جزیره اعلام کرده است مزدورانی که به جزیره سقطری تعلق ندارند یک شب وارد این جزیره شدند و شروع به تیراندازی به ایستگاه‌های مرزی کردند و خواهان جدایی از یمن هستند!

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

«هنری تامپسون» یکی از اعضای تیم سازمان ملل تایید کرده است این مزدوران ناشناس از مناطقی به این جزیره آمدند که تحت اشغال امارات است و حاکمان این کشور در سال ۲۰۱۸ به بهانه مبارزه با تروریسم چهار هواپیمای جنگی و صد‌ها نظامی را به این جزیره آوردند. با این حال سقطری شاهد تظاهراتی مردمی است که خواهان پایان دخالت‌های امارات در امور این جزیره هستند.

سخن پایانی

امارات کارنامه‌ای سیاه در زمینه‌های حمایت از تروریسم، جنگ علیه مردم دیگر کشورها، قاچاق انسان، قاچاق اعضای بدن انسان، پولشویی، تجارت مواد مخدر و... دارد، اما با خرج کردن پول‌هایی هنگفت به دنبال خرید جایزه‌های بین‌المللی برای نشان دادن تصویری دروغین از خود است. علاوه بر خرید جایزه مقامات اماراتی با اتهام زدن به کشور‌های همسایه خود سعی دارند چهره زشت اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی خود را از چشم جهانیان مخفی نگه دارند.

تهیه و تنظیم: مینا عظیمی

انتهای پیام/

ارسال نظرات