۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۹۰۲۵۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

کسب روزی حلال از نشانه های مومن است

کسب روزی حلال از نشانه های مومن است
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: امام باقر مشغول کشاورزی بودند فردی آمد گفت شما چرا کار می‌کنید ایشان فرمودند به خدا قسم اگر همین الان بمیرم در حال عبادت از دنیا رفته‌ام.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی دوشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به رساله حقوق امام سجاد علیه السلام و حقوق اعضای بدن به ویژه دست که در این رساله آمده است، اظهار کرد: دست از اعضای مهم بدن است که خداوند برای هر دست ۵۰۰ دینار دیه تعیین کرده است و همین دست اگر ربع دینار سرقت کند باید قطع شود.

وی با بیان اینکه ارزش هر چیزی به استفاده درست از آن است عنوان کرد: دست می‌تواند در ثواب از دیگران دستگیری کند و یا از روی محبت بر سر یتیمی کشیده شود و می تواند به سمت خداوند بلند و یا موجب اجرای فرامین الهی شود و از طرف دیگر می‌تواند کار حرام انجام دهد به دیگران کتک بزند و یا بدن نامحرم را لمس کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند حق دست این است که به سمت چیزی که حلال نیست دراز نشود و در روایت داریم که فردی در حج دست به سمت یک زن دراز کرد و او را لمس کرد که امام حسین علیه السلام او را نفرین کردند.

وی ادامه داد: حق دوم دست این است که دست را از انجام وظیفه‌اش باز نداری یعنی کارهای واجبی را که بر عهده دست است انجام دهی و از کارهای حرام دست خود را باز داری.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ششمین عضوی که حقوقی بر عهده انسان دارد را شکم دانست و گفت: ما در قرآن بیش از ۱۰ آیه داریم که در آن‌ها امر به خوردن شده است و روایات زیادی در رابطه با آداب خوردن و آشامیدن وجود دارد که باید انها را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در قرآن است که از چیزهای پاکیزه بخورید و خدا را شکر کنید، در آیه دیگری خداوند فرموده خودتان از نعمت‌ها بخورید و به دیگران هم بخورانید، در آیه دیگر آمده است که بخورید تا انرژی برای انجام عمل صالح به دست آورید و در آیه دیگر آمده است بخورید ولی اسراف نکنید و یا بخورید ولی از قدم‌های شیطان پیروی نکنید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تغذیه اثر مستقیم در روحیات انسان دارد و بعضی غذاها نشاط و بعضی افسردگی می‌آورد، گفت: غذای حرام تأثیر مستقیم در معنویت دارد و در روایت است که کسی که با لقمه حرام عبادت کند مانند خانه ساختن روی شن‌های روان است و در روایت داریم که لقمه حرام در ذریه انسان اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که در آخر الزمان مال حلال و رفیق خوب کمیاب می‌شود، گفت: لقمه حرام انسان را به جایی می‌رساند که امام و ولی خدا را می‌کشد؛ امام حسین علیه السلام خطاب سپاه عمر سعد گفتند به خاطر اینکه شکم‌هایتان از حرام پر شده حرف من در شما اثر ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: اینکه تأکید شده بر کسب حلال و اینکه عبادت اگر ۷۰ جزء باشد ۶۹ بخش آن لقمه حلال است به خاطر اهمیت آن است و در روایت داریم که جوان رشیدی وارد مسجد شد و پیامبر(ص) داخل مسجد بودند فردی گفت حیف این جوان که مجبور است همواره کار کند پیامبر(ص) فرموند کار کردن اگر برای اینکه محتاج نباشد و یا رفاه خانواده خود را فراهم کند عبادت است اما اگر کار کند که معصیت خدا را انجام دهد کارش هم معصیت و گناه است.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که یکی از ویژگی‌های مؤمن این است که دنبال جمع کردن مال حلال باشد، افزود: امام باقر علیه السلام مشغول کشاورزی بودند و فردی آمد گفت شما چرا کار می‌کنید ایشان فرمودند به خدا قسم اگر همین الان بمیرم در حال عبادت از دنیا رفته‌ام.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند شکم چهار حق بر انسان دارد که اول این است که شکم را ظرف لقمه حرام نکنیم چه کم و چه زیاد و در روایت داریم که اگر حتی یک پرچم حرام در اموال کسی که به حج می‌رود باشد حج او پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: حق دوم این است که در خوردن مال حلال هم میانه روی کنید، سوم اینکه از حد تقویت بیشتر نخورد و چهارمین حق اینکه گاهی به شکم خود گرسنگی و تشنگی بدهیم.

ارسال نظرات