۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۸۸۹۷۹

استغفار بهترین دعا

استغفار بهترین دعا
حجت الاسلام مومنی گفت: اولین نکته‌ای که باعث می شود در ابتلائات به بن‌بست برسیم ضعف معنویت است که باعث می شود ابتلا در وجود انسان اثر کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  سید حسین مؤمنی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خدا اگر ابتلائی را متوجه بندگان کند در بطن آن نعمتی قرار داده است گفت: آن نعمت عبارت از دعا و رفتن به سمت خدا است.

وی با تأکید بر اینکه انسان در دنیا از رجوع به خدا غافل می شود، افزود: انسان قادریت خالقیت و رازقیت خدا را از یاد می برد و خدا برای اینکه در همین دنیا بنده را در مسیر مستقیم قرار دهد او را مبتلا به ابتلائاتی می کند و اگر انسان این را درک کند نه تنها در ابتلائات صابر است بلکه شاکر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ابتلائاتی که در کربلا متوجه سید الشهدا(ع) و اهل بیت ایشان شد، گفت: کلامی غیر از شکر و حمد و ثنای الهی از کوچک و بزرگ آنها شنیده نشده و این درس بزرگی است برای ما که چرا اهل بیت زبان به شکوه باز نکردند و هیچکدام از آنان از وادی شکر خارج نشدند و چیزی را نگفتند که از قدر و شأن‌شان کم شود.

وی ادامه داد: جمله «ما رأیت الّا جمیلا؛ من چیزی جز زیبایی ندیدم» از حضرت زینب سلام الله علیها بعد از آن همه مصیبت نه تنها نهایت صبر بلکه نهایت شکر ایشان را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام مؤمنی با توجه به آیات و روایات در پاسخ به این سؤال که چرا ما در ابتلائات کم می آوریم و به جزع و فزع می افتیم، گفت: اولین نکته ضعف معنویت است که باعث می شود ابتلا در وجود انسان اثر کند همانطور که وقتی بیماری و ویروسی وارد بدن می‌شود اگر بدن ضعیف باشد در انسان اثر می‌کند ولی اگر بدن قوی باشد یا اثر کمی دارد و یا اصلا اثری نخواهد داشت.

وی افزود: اینکه برخی افراد در ابتلائات به بن‌بست می‌رسند به خاطر این است که اهل راز و نیاز با خدا، تهجد و توسل نیستند زیرا انس با نماز شب و قرآن انسان را مانند کوه محکم می‌کند و در حالات امام خمینی(ره) است که وقتی خبر شهادت آقا مصطفی را به ایشان دادند فرمودند این از الطاف خفیه الهی است و درس خارج خود را تعطیل نکردند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: صاحب جواهر فرزندش از دنیا می رود و کنار جنازه بی‌جان فرزندش می‌نشیند و کتابش را کامل می‌کند زیرا با معنویت انس دارد و برای نماز شب وقت می گذارد و با مناجات و صحیفه سجادیه انس گرفته‌ است.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمودند اگر از در و دیوار برای شما بلا و گرفتاری نازل شد بر شما است که به سمت دعا و تضرع خدا بروید و بهترین دعا استغفار است.

حجت الاسلام مؤمنی دومین و سومین دلیل به بن‌بست رسیدن در ابتلائات را ندیدن خدا و ندیدن قدرت الهی دانست و گفت: خدا قادر بر هر چیزی است و از طرف دیگر شنونده و بیننده همه چیز است و این را اباعبدالله(ع) و زینب کبری سلام الله علیها به ما یاد داده اند که قدرت خدا را نادیده نگیریم.

ارسال نظرات