۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۲۷۰۳۵۶
حجت الاسلام سیدآبادی:

روزه به انسان درس مقاومت و ایستادگی می دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان در حرم رضوی گفت: روزه درس مقاومت و ایستادگی می دهد طبق آیات قرآن با استعانت به روزه می توانیم در برابر فشارهای اقتصادی و تحریم ها مقاومت کنیم.
حجت الاسلام سيد ابادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان، یعد از ظهر امروز و همزمان با سالروز وفات حضرت خدیجه(س) در حرم رضوی اظهار کرد: خداوند در آیات 45 و 153 سوره بقره که نسبتا دارای مضمون یکسانی دارند، به اهل ایمان می فرماید: «ای کسانی که ایمان آوردید استعانت بجویید به نماز و صبر».

 

وی با بیان این که نماز پایگاه نیرومندی است که به انسان توان و مقاومت می دهد، تصریح کرد: در روایات از صبر به «روزه» تفسیر شده است دو رکن مقامت در مسیر آرمان های الهی نماز و روزه است، بنابراین از جمله آثار تربیتی روزه ایجاد روحیه مقاومت است.

 

روزه درس مقاومت می دهد

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در لحظه های سخت و تحمیل فشار دشمن به ما که هنوز هم این تحمیل با فشارهای اقتصادی و تحریم ها ادامه دارد، فرموده بودند: «ما فرزند رمضانیم در نتیجه روزه درس مقاومت می دهد».

 

وی با اشاره به این که خداوند، عالم را برای اهل ایمان میدان آزمایش قرار داده است، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید ما شما را با ترس، گرسنگی، نقص در اموال، نقص در جان می آزماییم؛ این دنیا میدان امتحان است و خدا بشارت می دهد به کسانی که صبر پیشه کنند.

 

حجت الاسلام سید آبادی افزود: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) از دنیا به خانه بلا تعبیر کرده اند؛ اگر کسی گمان می کند در این عالم سختی، بلا، درد و رنج نیست اشتباه می کند خصلت دنیا سختی کشیدن است.

 

وی با تأکید بر این که انسان در سایه صبر و ایستادگی به کمال می رسد، بیان کرد: صبر به معنای مقاومت، نشکستن و به زانو درنیامدن در برابر مشکلات میدان تکلیف است که در روایات معصومان(ع) سه میدان تعریف شده که باید در آن صبر بورزیم؛ صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر معصیت.

 

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: هنگام وارد شدن مصیبتی بر انسان لازم است که صبر کند؛ امیرمؤمنان امام علی(ع) در این زمینه فرموده اند: «هنگام مصیبت ها انسان چه صبر و چه بی تابی کند شرایط عوض نمی شود و مشیت الهی جاری می شود» اما از کسانی که در قیامت بدون حساب وارد بهشت می شود، صابرون هستند.

 

وی افزود: صبر بر طاعت به منظور شانه خالی نکردن از انجام واجبات الهی و و مقاومت داشتن هنگام انجام آن ها؛ برای مثال خداوند فرمان به روزه داری داده است حال در این شرایط سخت باید بر در برابر 16 ساعت گرسنگی صبر و مقاومت کرد.

 

صبر شاخصه کمال است

حجت الاسلام سید آبادی اضافه کرد: مؤمن در برابر عوامل گناه باید صبور باشد یعنی هنگام مواجه با گناه ضعف نشان ندهد و به آسانی آلوده نشود، بنابراین از شاخصه های کمال مؤمن صبر بر معصیت است زیرا انسان مؤمن در برابر عوامل گناه ایستادگی می کند.

 

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: صبر از والاترین ارزش های دینی در آموزه های الهی و روایات معصومان(ع) و به عنوان شاخصه ای برای کمان ایمان معرفی شده است.

 

وی افزود: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) فرموده اند: «هیچ بنده ای به حقیقت کمان ایمان نمی رسد مگر این که به سه شاخصه برسد اول فهم دین، صبور بودن در سختی و مصیبت ها و سوم اندازه گیری در زندگی».

 

حجت الاسلام سید آبادی تصریح کرد: مؤمن واقعی کسی است که دین شناس و معرفت و کامل نسبت به دین داشته باشد، اگر دین شناس باشیم خیمه ایمان ما برپا می ماند در غیر این صورت تبلیغات مسموم دشمن خرمن ایمان ما را بر باد می دهد.

 

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: ملتی که فهم درست دینی داشته باشد، در مسیر آرمان های دینی صبر و ایستادگی داشته باشد، ملتی که در ظرفیت های مادی اش اندازه گیری داشته باشد؛ ملت ایمانی، اسلامی و پیروز است.

 

حضرت خدیجه؛ الگوی مقاومت

وی با بیان این که حضرت خدیجه(س) الگوی صبر و مقاومت در راه خدا است، گفت: خدیجه(س) بانویی از اشراف قریش بود، صدها گاو و شتر داشت و کارگرهای بسیاری برایش کار می کردند، ثروت عظیم او در مکه و حجاز نظیر نداشت، از شخصیتی که دارای چنین وضیعیت مرفهی است کمتر می توان انتظار صبر و مقاومت داشت.

 

حجت الاسلام سید آبادی اضافه کرد: حضرت خدیجه(س) شخصیتی است که در فضای قبل از بعثت و جاهلیت عرب، دارای ارزش های انسانی بود، این ارزش ها در رفتار و کردار او تجلّی می کرد و زیباترین جلوه های معرفتی در شخصیت ایشان دیده می شد.

 

سخران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) که خواستگاران بسیاری از میان اشراف زاده ها داشتند حضرت محمد(ص) را که گاهی نزد او کارگری می کردند، برای ازدواج انتخاب کرد و پس از ازدواج با پیامبر(ص) نیز انگیزه اش را از این انتخاب بیان فرمودند.

 

وی افزود: حضرت خدیجه(س) دلیل انتخابش را ویژگی های شخصیتی حضرت محمد(ص) چنین بیان می کند؛ اول این که هم قبیله منی، در قریش دارای شرافت هستی، به امانت داری میان مردم قریش معروفی، به حسن الخلق شهره ای، صدق الحدیث؛ تو راستگوترین میان مردم عرب و قریش هستی، در واقع این ها زیبایی هایی است که به آن ها رغبت کردم.

 

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان گفت: زمانی که ارزش های انسانی لگد مال می شد، این بانوی بزرگوار برجسته ترین ارزش های اخلاقی را در وجود پیامبر(ص) می بیند و آن ها را انگیزه ازدواج قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: حضرت خدیجه اولین بانویی است که به اسلام ایمان آورد نه تنها ایمان بلکه از دین پشتیبانی هم کرد؛ همه هستی خود را در اختیار حضرت محمد(ص) نهاد و روزی که از دنیا رفت ثروتی نداشت زیرا همه را در راه خداوند انفاق کرده بود.

 

حجت الاسلام سید آبادی یادآور شد: حضرت خدیجه(س) علاوه این که پا به پای پیامبر(ص) همه سختی ها را تحمل کرد بلکه مایه آرامش پیامبر(ص) نیز بود، پیامبر اکرم(ص) کسی که سکینة و آرامش عالم بشر است از بعد بشری از وجود خدیجه(س) آرامش می گرفته است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: فلسفه وجود زن کنار مرد آرامش است ولی متأسفانه برخی از زنان امروز مایه سلب آرامش مردان هستند./1308/پ201/ب5

ارسال نظرات