۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۹۰۵۳۱

جدیدترین اخبار از چهار مرز ایران با عراق

جدیدترین اخبار از چهار مرز ایران با عراق
انسداد مرزهای چهارگانه زمینی به سمت عراق، آخرین اخبار از وضعیت مرزهاست. شلمچه، چذابه، مهران و خسروی همچنان به روی زائران اربعین حسینی بسته است و مسئولان امر از مردم می‌خواهند که ضمن عدم توجه به شایعات، به مرزهای چهارگانه سفر نکنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، پیاده روی اربعین امسال هم به دلیل بیماری منحوس کرونا برگزار نمی‌شود و عراق فقط با مشرف شدن 60 هزار زائر ایرانی آن هم فقط از طریق مرز هوایی موافقت کرده است.

سه روز دیگر یعنی پنجم مهر ماه، اربعین حسینی در ایران است و آنطور که مقامات زیربط اعلام کرده اند مرزهای زمینی برای عزیمت به عراق بسته است و بنابر قوانین بین‌المللی باید از ورود غیرقانونی به کشورهای همسایه امتناع کرد. 

در روزهای گذشته نیز بارها، مقامات بلندپایه کشورمان گفته اند که در حال رایزنی با مقامات عراقی هستند تا ظرفیت پذیرش زائران ایرانی را افزایش دهند اما تا به این لحظه هیچ خبری در خصوص این موضوع منتشر نشده است. 

احمد وحیدی وزیر کشور چند روز پیش تاکید کرده بود که: در حال حاضر مشکل ما این است که عراق ورود زائران اربعین را از مرز زمینی نمی‌پذیرد، فرمانده مرزبانی و فرمانداری در حال رایزنی با طرف عراقی هستند و در صورت موافقت طرف عراقی مرز زمینی بازگشایی می‌شود.

مرز چذابه کماکان مسدود است/ عودت ۲۰۰ زائر ایرانی به کشور

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مرز چذابه مسدود است و هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی آن وجود ندارد و امسال بنا به تصمیم دولت عراق امکان سفر به این کشور فقط از طریق هوایی وجود دارد.

وی عنوان کرد: نیروهای نظامی، انتظامی و حفاظتی مستقر در مسیرهای منتهی به مرز شلمچه از نزدیک شدن مردم به پایانه بین المللی چذابه جلوگیری می‌کنند.

فرماندار دشت آزادگان گفت: از زائران و عاشقان امام حسین(ع) خواستاریم که به مرز چذابه مراجعه نکنند و نسبت به شایعات مطرح شده دقت نکنند.

حضور هزاران زائر در مرز شلمچه/ مرز همچنان مسدود است

شب گذشته شایعاتی مبنی بر باز شدن مرز و امکان تردد به عراق در فضای مجازی و حقیقی منتشر شد که تعداد قابل توجهی در اسرع وقت خود را به مرز رساندند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده نزدیک به پنج هزار نفر در مرز شلمچه تجمع کردند و به دنبال تردد به طرف عراق بودند.

زائران زیادی از استان‌های مختلف کشور خود را به مرز شلمچه رسانده‌اند تا بتوانند به زیارت عتبات عالیات بروند.

محمد حیدری فرماندار ویژه خرمشهر دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر، اظهار کرد: مرز شلمچه مسدود است و امکان تردد هیچ زائری وجود ندارد.

وی ادامه داد: دولت عراق مرز را بسته است و ما نیز از سمت ایران اجازه خروج کسی را نمی‌دهیم بر همین اساس زائران به مرز شلمچه مراجعه نکنند.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: از شب گذشته گروه گروه از زائران از مرز شلمچه به سمت مبدا حرکت در حال برگشتن هستند و امیدواریم دیگر کسی با شایعات منتشر شده به سمت مرز حرکت نکند.

مهران بسته است/ این مرز تنها در بازگشت پذیرای زائران است

مجتبی سلیمانی مدیر پایانه مرزی مهران نیز اظهار کرد: تردد در مهران تحت هیچ شرایطی انجام نمی‌شود و درب‌های پایانه مرزی بسته است.

مدیر پایانه مرزی مهران با اشاره به اینکه مرز مهران بسته است، گفت: مردم به شایعات توجه نکنند.

احمد کرمی معاون عمرانی استانداری ایلام نیز تاکید کرد: مرز مهران بسته است و هیچ‌گونه ترددی در آن انجام نمی‌شود، فقط قرار است از این مرز برای بازگشت زوار استفاده شود.

 

زائران از مراجعه به مرز خسروی برای حضور در مراسم اربعین خودداری کنند

سرهنگ محمدرضا آمویی روز جمعه با تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی گفت: طبق اعلام دولت عراق مرزهای چهارگانه ایران به سمت این کشور مسدود و هیچ زائری به صورت زمینی نمی تواند برای مراسم اربعین سفر کند.

وی ادامه داد: بنابراین از عموم شهروندان و هموطنان عزیز تقاضا داریم با توجه به محدودیت های اعمال شده برای سفر به عراق و بسته بودن مرزها از جمله خسروی، از مراجعه به آن ها خودداری کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه یادآور شد: از آن جایی که تحت هیچ شرایطی امکان سفر از طریق زمینی به عراق جهت شرکت در مراسم اربعین وجود ندارد، در صورت مراجعه مردم، این افراد بازگردانده خواهند شد.

منبع: فارس
ارسال نظرات