۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۹۰۵۸۶

از قهرمان دهه هشتادی ایذه تا عمق علمی انکارناپذیر مرجعیت شیعه

از قهرمان دهه هشتادی ایذه تا عمق علمی انکارناپذیر مرجعیت شیعه
قهرمان دهه هشتادی ایذه، جاماندن از اربعین و فتوای آیت الله مکارم درباره سن ازدواج از سوژه‌هایی هستند که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در این گزارش به قهرمان دهه هشتادی ایذه، جاماندن از اربعین و فتوای آیت الله مکارم درباره سن ازدواج پرداخته‌ایم.

از قهرمان دهه هشتادی ایذه تا عمق علمی انکارناپذیر مرجعیت شیعه

قهرمان دهه هشتادی ایذه آسمانی شد

علی لندی، قهرمان دهه هشتادی شهر ایذه که چندی پیش در حادثۀ آتش سوزی جان دو خانم را نجات داده بود، به دیدار حق شتافت. قهرمانی که این بار بر خلاف بت‌من و سوپرمن، مانند رزمندگان دفاع مقدس، شجاعانه جان خود را ایثار کرد، خود را به دل آتش انداخت تا جان دیگران را نجات دهد.

شاید نوجوان چهارده ساله‌ای که چند وقت پیش در لایو یکی از بلاگر‌های مستهجن اینستاگرام حضور یافت نمونه‌ای از طیف منحط نوجوانان باشد؛ اما علی لندی‌ها نیز نمونه‌ای از طیف محمدحسین فهمیده‌ها شد و نشان داد داستان شهید فهمیده، تنها برای ۴۰ سال پیش نبود. علی لندی کاری کرد که لقب «رهبر کوچک» را از آن خود کرد. اگر سینه چاکان ۲۰۳۰ و غرب بدشان نمی‌آید، داستان علی لندی را وارد کتاب‌های درسی کنید!

خبرگزاری رسا به نوبه خود درگذشت شهادت‌گونه این نوجوان را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب و خانواده داغدار لندی تسلیت عرض می‌کند.

از قهرمان دهه هشتادی ایذه تا عمق علمی انکارناپذیر مرجعیت شیعه

عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد از جمال شورجه

جمال شورجه پس از ورود به سریال حضرت موسی که آخرین یادگار و ارثیه مرحوم فرج الله سلحشور است، به‌صورت مشکوکی زمین‌گیر و دچار بیماری شد، مدت‌هاست که روی تخت افتاده و طول درمان خود را طی می‌کند. پس از بیماری شورجه، سریال حضرت موسی به ابراهیم حاتمی کیا واگذار شد و با اینکه این واگذاری حواشی و جنجال‌هایی به دنبال داشت.

دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار این کارگردان پرآوازه، موفق و انقلابی رفت و ایشان را از «استوانه‌های سینمای انقلاب و مایه افتخار همگان» دانست. امیدواریم این وارث خلف مرحوم سلحشور و همچنین حاتمی‌کیا تا پایان این اثر گرانقدر صحیح و سالم بمانند و بتوانند در این سریال ۷۲ قسمتی، نقش نفوذ را در دستگاه تبلیغی حضرت موسی و بنی اسرائیل به‌خوبی نمایش دهند.

البته ناگفته نماند ابراهیم حاتمی کیا چندی پیش وارد سن شصت سالگی شد. او در طول این مدت سریال‌های فاخر و ارزشمندی را از خود برجای گذاشت. او که شاگرد شهید آوینی است، به‌خوبی راه آن شهید را ادامه داد. قسمتش ان شاءلله شهادت!

از قهرمان دهه هشتادی ایذه تا عمق علمی انکارناپذیر مرجعیت شیعه

اربعین رؤیای صادقه‌ای که ایرانی‌ها ساختند، ولی از آن جاماندند!

طنین سینه زنی رزمندگان دفاع مقدس با شعار «کربلا کربلا، ما داریم می‌آییم.» همیشه در گوش تاریخ جاودانه ماند. دشمن که سال‌هاست تلاش می‌کند با جنگ‌های ترکیبی، مقوله اربعین را تضعیف کند، این بار نیز تلاش کرد تا اربعینی بدون حضور ایرانی‌ها رقم بزند. البته این بار اربعین برای قشر مستضعف جامعه، به یک آرزو تبدیل شد؛ چرا که با صرف هزینه‌های کلان ۴-۵ میلیونی می‌توانستند به این سفر بروند و خیلی از مشتاقان زیارت و پیاده روی اربعین، از این سفر معنوی جاماندند.

البته نباید فراموش کرد، مهم‌ترین عامل این ضعف، دیپلماسی ضعیف دولت قبل در آماده سازی فضای اربعین و تعامل با کشور عراق برای این موضوع بود. هرچند که دولت آقای رئیسی و وزیر امورخارجه فعلی تمام تلاش خود را صرف برگزاری یک اربعین باشکوه کردند؛ اما امیدواریم سال آینده با دیپلماسی شاگردان حاج قاسم، دوباره اربعینی پرشکوه داشته باشیم.

از مسافران و زائران امام حسین (ع) در این ایام پرشکوه التماس دعای خیر داریم.

از قهرمان دهه هشتادی ایذه تا عمق علمی انکارناپذیر مرجعیت شیعه

ستاره باران یکتا در شب‌های پرستاره

چند شبی، گلزار شهدای استان قم، یک برنامه ویژه تحت عنوان «شب‌های پرستاره» داشت. هرچند تبلیغات خوبی برای این برنامه در سطح شهر انجام نشد، ولی مخاطبان زیادی به گلزارشهدای استان قم آمدند و شنونده خاطرات و روایتگری‌های حاج حسین یکتا و چند تن از رزمندگان دوران دفاع مقدس شدند.

شیوع کرونا در کشور مدتی است که منجر شده تا برنامه‌های یادواره شهدا که سالانه در بیشتر مساجد کشور برگزار می‌شد، برگزار نشود. یادواره شهدا یکی از سکو‌ها پرتابی است که روحیه شهادت طلبی و ایثار را در میان مردم زنده می‌کند و نشان می‌دهد عناوین شهدا تنها برای اسم گذاری کوچه و خیابان‌ها نیست.

از قهرمان دهه هشتادی ایذه تا عمق علمی انکارناپذیر مرجعیت شیعه

فتوای برای سن ازدواج

اخیراً فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان منتشر شده که در آن در پاسخ به سؤالی درباره سن ازدواج فرموده‌اند: «سنّ نُه سالگی سنّ تکلیف است، و الزاماً سنّ ازدواج نیست. توضیح این که: ازدواج در صورتی جایز است که دختر رشد جسمانی کافی برای ازدواج داشته باشد، و در صورتی که کارشناسان بطور خاص یا بطور عام تأیید کنند که فلان دختر یا عموم دختران در محیط ما، در فلان سن، رشد جسمانی کافی برای ازدواج ندارند، ازدواج در چنان سنّی حرام است. به تعبیر دیگر، بلوغ به حسب ادّله شرع، چهار مرحله دارد:

الف) بلوغ به معنای سنّ تکلیف و رعایت واجب و حرام و انجام نماز و مانند آن.

ب) بلوغ به معنای آمادگی برای روزه، بطوری که مایه ضرر و زیان و بیماری پسران و دختران نشود.

ج) بلوغ برای ازدواج، بطوری که دختران از نظر جسمی آمادگی کافی داشته باشند، و خطر إفضاء و نقائص دیگری در کار نباشد.

د) بلوغ و رشد برای مسائل اقتصادی و مالی، بطوری که در معاملات مغبون نشوند. از آنچه در بالا گفته شد، جواب سؤال روشن شد.»

چنین پاسخ سنجیده‌ای قابل تحسین است. در حال حاضر یکی از دستورالعمل‌های معاندین برای حمله به اسلام با کلید واژه کودک همسری انجام می‌شود. آن‌ها ازدواج در سن پایین‌تر از ۱۸ سال را کودک همسری تلقی می‌کنند. با اینکه بسیاری از روان‌شناسان معتقد هستند که تعیین سن برای ازدواج یک امر نادرست است؛ اما اسلام بدون تعیین سن و زمان برای ازدواج، آمادگی افراد را علت اولیه‌ای می‌داند که افراد می‌توانند ازدواج کنند و درصورت وجود خوف گناه، ازدواج برای افراد واجب می‌گردد.

آیت الله مکارم شیرازی با این فتوا و بررسی روانشناسانه، عمق علمی مرجعیت شیعه را به‌خوبی نشان داده و پاسخی درخور و مناسب ارائه داده‌اند. این عمق علمی قابل توجه افرادی است که مرجعیت شیعه برچسب می‌زنند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات