۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۹۰۹۲۵
آستاد حوزه علمیه مازندران:

علامه حسن زاده آملی پیشتاز در عرفان، توحید علمی و عملی و مجاهدت با نفس بود

علامه حسن زاده آملی پیشتاز در عرفان، توحید علمی و عملی و مجاهدت با نفس بود
مازندران - حجت الاسلام خوبانی گفت: تبحر و تخصص علامه حسن زاده آملی نسبت به علوم روز نظیر ریاضیات و نجوم از ایشان به عنوان استادی جامع الاطراف و فقیهی جامع ساخت.

حجت الاسلام مهدی خوبانی، استاد حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران با تسلیت ارتحال علامه حسن زاده آملی، از ایشان به عنوان عارف برجسته جهان اسلام و حامی انقلاب و ولایت یاد کرد.

وی با بیان این که علامه حسن زاده آملی در رشته های علوم قرآنی، علم حدیث، علوم ادبی، علم نجوم و ریاضیات دارای ید طولایی بود، افزود: این عالم بزرگ در علوم شرعیه عقلیه و نقلیه شخصیتی تراز اول بود.

استاد حوزه علمیه مازندران از علامه حسن زاده آملی به عنوان شخصیتی مثال زدنی و پیشتاز در عرفان و توحید علمی و عملی و مجاهدت با نفس یاد کرد و گفت: به طور حتم جهان اسلام و حوزه های علمیه فیلسوف، حکیم و استاد یگانه ای را از دست داد که ثلمه آن برای جهان اسلام جبران ناپذیر است.

حجت الاسلام خوبانی، ولایت مداری و روحیه انقلابی علامه حسن زاده آملی در کنار بعد علمی ایشان را بسیار ارزنده دانست و خاطرنشان کرد: این فیلسوف و حکیم یگانه در همه عرصه های انقلاب، پشتیبان نظام و ولایت بود.

وی با بیان این که علامه حسن زاده آملی هم در علوم معقول و هم منقول صاحب نظر و کرسی بودند، تصریح کرد: در میان عالمان دینی و همچنین حوزه های علمیه کمتر عالمی دیده شده که در این دو حوزه صاحب اثرو اندیشه باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که علامه حسن زاده آملی با آن سلوک معنوی و عرفانی و زهد و تقوای بی نظیر خود به دریای بی حد عصمت اهل بیت(ع) متصل بود، بیان داشت: علامه حسن زاده آملی علیرغم جایگاه والای علمی که داشتند، همواره در مسیر نشر و گسترش ارزش های متعالی مجاهدت و تلاش کردند.

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که تبحر و تخصص ویژه علامه حسن زاده آملی نسبت به برخی علوم روز نظیر ریاضیات و نجوم از ایشان به عنوان استادی جامع الاطراف و فقیهی جامع ساخت، تصریح کرد: ایشان با فراگیری این علوم نشان دادند که حوزه های علمیه باید در کنار فراگیری علوم دینی، باید در مسیر پاسخگویی به نیازهای علمی کشور نیز گام بردارد.

وی با اشاره به این که علامه حسن زاده آملی با توجه ویژه به علوم روز بسیاری از علوم قدیم را در مسیر احیاء قرار دادند، خاطرنشان کرد: تسلط ویژه ایشان بر این علوم خود گواهی بر جایگاه والای علمی این شخصیت برجسته جهان اسلام است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که علامه حسن زاده آملی عمر با برکت خود را در مسیر نشر معارف اهل بیت(ع) صرف کرد، بیان داشت: سیره علمی و عملی آن حکیم پارسا باید در مراکز علمی و آموزشی به ویژه حوزه های علمیه مورد استفاده جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام خوبانی با اشاره به این که علامه حسن زاده آملی پس از سال ها مجاهدت علمی، صد ها اثر علمی فاخر از خود به یادگار گذاشته است، تصریح کرد: هر یک از این آثار می تواند چراغی برای هدایت جامعه و رسیدن به ارزش های والای الهی باشد./950/ت310/

ارسال نظرات