۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۶۹۱۱۳۸

زنان محجبه در آلمان مورد تبعیض شدید قرار دارند

زنان محجبه در آلمان مورد تبعیض شدید قرار دارند
نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشکده اقتصاد لندن و دانشگاه های پیتسبورگ و پنسیلوانیا در ایالات متحده، نشان می‌دهد که زنان محجبه در آلمان مورد تبعیض شدید قرار دارند.

به‌ گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، چندی پیش، تیمی از محققان دانشکده اقتصاد لندن و دانشگاه های پیتسبورگ و پنسیلوانیا در ایالات متحده، پژوهشی را درباره تبعیض علیه زنان محجبه در آلمان انجام داده‌اند که نتایج آن، به تازگی در ژورنال معتبر علوم سیاسی آمریکا منتشر شده است. در این پژوهش، محققان در ۲۶ ایستگاه قطار در شهرهای بزرگ آلمان از بازیگران زن خواسته‌اند تا موقعیت‌های مختلف را با حجاب و بی‌حجاب اجرا کنند.

در راستای این پژوهش، گروه اول از بازیگران خود را آلمانی و یا اروپایی معرفی کرده‌اند، گروه دوم ادعا کرده‌اند که مهاجر هستند و گروه سوم با حجاب اسلامی در ایستگاه قطار حاضر شده‌اند. همه آن‌ها تلاش کردند تا با صدای بلند درباره کار کردن زنان پس از تولد فرزندانش صحبت کنند. در ادامه برخی از بازیگران زن به شدت از مادران شاغل انتقاد کردند، برخی، کار کردن را حق زن دانستند و گروهی دیگر بی‌طرف ماندند. 

می بعد این بازیگران وسایل دست‌شان را به زمین انداختند تا ببیند که آیا کسی به کمک آن‌ها می‌آید یا خیر. جالب است بدانید که اظهارنظر بازیگران این پژوهش درباره کار کردن زنان به تنهایی تاثیری در دیدگاه شهروندان و رهگذران در ایستگاه قطار نداشت. بلکه به طور سیستماتیک، آن‌ها با زنان محجبه رفتار متفاوتی داشتند.

ماتیاس پورتنر، یکی از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید:« زمانی که بازیگران وسایل خود را به زمین می‌ریختند، اکثر رهگذران تلاش می‌کردند تا به آن‌ها کمک کنند، اما این مسئله درباره زنان محجبه صدق نمی‌کرد. متاسفانه افراد کمتری حاضر بودند به زنان محجبه کمک کنند. این پژوهش به ما نشان داد که شهروندان آلمانی با زنان محجبه رفتار متفاوتی دارند. در واقع این مطالعه ثابت می‌کند که زنانی که روسری به سر دارند، در جامعه آلمان مورد تبعیض قرار می‌گیرند.»

از سوی دیگر، به گفته محققان، تنها محتوای گفت‌وگوی بازیگران محجبه، توجه رهگذران را جلب کرده بود. به طور مثال، اگر آنها زنان را برای بازگشت به کار تحسین می‌کردند، بیشتر مورد حمایت رهگذران قرار می‌گرفتند. این در حالی است که کسی به محتوای تلفنی زنان بی‌حجاب، توجهی نشان نمی‌داد. در نتیجه، محققان به این نتیجه رسیدند که بسیاری از مردم به طور ناخودآگاه، درباره زنان محجبه پیش‌داوری دارند و آن‌ها را محافظه‌کار و سنتی می‌دانند.

پورتنر در این باره می‌گوید:«در واقع، نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که چنین پیش‌داوری‌هایی اشتباه است. افرادی که دارای سابقه مهاجرت هستند، اکثرا تحصیل‌کرده و باسوادند و برای جامعه آلمان و اروپا مفید هستند. متاسفانه در تحقیقات ما، افراد به زنانی که روسری نداشتند و دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌ای مطرح می‌کردند، خیلی راحت کمک می‌کردند. این نشان می‌دهد که زنان بی‌حجاب، هر دیدگاهی را مطرح کنند، از سوی جامعه پذیرفته می‌شود.»

برای از بین‌رفتن تبعیض در جامعه آلمان، پورتنر راه‌حل جالبی را مطرح می‌کند. او می‌گوید:« باید فضاهایی را در سطح جامعه ایجاد کنیم که در آن، افراد با و بدون سابقه مهاجرت بتوانند با یکدیگر ملاقات کنند. البته تماس مستقیم افراد با یکدیگر کافی نیست، مهم این است که همه شهروندان برای ایجاد هویتی مشترک با یکدیگر همکاری کنند. اما همه می‌دانیم که این تنها به خواست مهاجران بستگی ندارد، بلکه تلاش برای ادغام بهتر، وظیفه کل جامعه است.»

/۹۸۸/

منبع: زوددویچه

ارسال نظرات