۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۹۱۲۳۴
یادداشت؛

حکمرانی سرآمد در بیانیه گام دوم انقلاب/قسمت سوم

حکمرانی سرآمد در بیانیه گام دوم انقلاب/قسمت سوم
هر ساختار سیاسی ‌و روش حکمرانی مبانی خاص خود را دارد.به عبارتی باور ها و اعتقاد ات نقش تعیین کننده در جهت گیری انسان عهده دار هستند،این بخش از باورها و اعتقادات را«مبانی»می دانند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مبانی حکمرانی سرآمد چیست؟

هر ساختار سیاسی ‌و روش حکمرانی مبانی خاص خود را دارد.به عبارتی باور ها و اعتقاد ات نقش تعیین کننده در جهت گیری انسان عهده دار هستند،این بخش از باورها و اعتقادات را«مبانی»می دانند.

آنچه در بیان وتحلیل حکمرانی سرآمد به عنوان مبانی می توان بیان کرد در سه حوزه قابل تقسیم بندی است:

الف-مبانی هستی شناسی

ب-مبانی انسان شناسی

ج-مبانی فرجام شناسی.

۱-اولین نکته در بحث مبانی نظام حکمرانی سرآمد ،مباحث هستی شناختی است .دقت و تأمل در بیانیه گام دوم انقلاب نشان می دهد زیربنای تمام دستاوردهای انقلاب در چله اول «اسلام»است. در نظام فکری آیت الله خامنه ای،توحید محور نظام هستی است.ایشان در این رابطه معتقدند:رکن اصلی بینش ونگاه زیر بنایی وقاعده اساسی تمام طرح ها و برنامه ها و افکار عملی وزندگی ساز در اسلام توحید است( حسینی خامنه ای،۳۵:۱۳۵۶ ). با این نگاه اساس در حکمرانی سرآمد حرکت بر مبنای«توحید»است.از آثار این اعتقاد می توان به قدرت برتر خداوندی ونفی عبودیت غیر خدا وسیطره تکوینی خداوند بر امور اشاره کرد.(مهاجر نیا،۷۶۸:۱۳۹۶).تبلور این اعتقاد وبا ور در جمهوری اسلامی،در معنویت و اخلاق تجلی داشته است. در بیانیه گام دوم انقلاب می خوانیم:
«معنویت و اخلاق جهت دهنده ی همه حرکت ها وفعالیت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛بودن آنها محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی بهشت می سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی جهنم می آفریند.
۲-دومین نکته مهم در بحث مبانی حکمرانی سرآمد ،بحث«انسان شناسی»است. انسان شناسی دینی مبتنی بر وجودشناسی اسلامی است که بر اساس آن نوعی دوگانگی در نظام هستی حاکم می باشد، خیر و شر. بر اساس حکمت بالغه الهی شر مطلق در نظام آفرینش وجود ندارد، بلکه شرور به صورت نسبی همواره مطرح است. وجود شناسی دو بعدی در نظام هستی از دید اسلام در انسان شناسی اسلامی نیز تجلی می یابد .انسان از نظر تعالیم وحیانی موجودی است دارای ماهیت دوگانه. سرنوشت غایی انسان و شخصیت او در جدال و کشمکش دایم میان دو نیروی عقل و شهوت یا فطرت و غرایز است(حیدری،۴۰:۱۳۹۰).
در حکمرانی سرآمد بحث«خودسازی»که در بیانیه گام دوم انقلاب هم به آن اشاره شده است فوق العاده مهم است.این گام مقدمه«جامعه سازی»ودر نهایت تحقق «تمدن نوین اسلامی»است.لذا انسان شناسی در حکمرانی سرآمد در تحقق راهبرد نهایی تمدن اسلامی فوق العاده مهم است.بی شک در عصر تحقق تمدن نوین اسلامی ،حکمرانی بر اساس بینش توحیدی وسعادت ورفاه انسان سرآمد تمام حکمرانی ها است.

انسان از منظر آیت الله خامنه ای دارای ویژگی های زیر می باشد: ۱-انسان فی‌نفسه حرمت دارد،؛ ۲ -انسان مورد تکریم الهی است؛ ۳ -انسان خود بنیاد نیست نیاز به راهنما و بعثت انبیا دارد؛۴ -کمال انسان با تخلق به اخلاق الهی است ؛۵ -انسان منشأ قدرت های مادی و معنوی است ؛۶- ایمان به خدا به انسان قدرت می دهد؛ ۷ -انسان نیازمند تعلیم و تزکیه و تربیت الهی است؛ ۸- صورت انسانی در عهد الست با خدا پیمان عبودیت بسته است ؛۹ -سنت الهی در تدبیر هستی در راستای سعادت انسان است؛ ۱۰ -کمال انسان در دستیابی به هر دو بعد مادی و معنوی است؛ ۱۱- اسلام مطابق با همه نیازهای انسان طراحی شده است ؛۱۲ - سرشت پاک انسانی در معرض آسیب و سقوط, انحراف, خودفراموشی, تجاوزگری, از خودبیگانگی فساد ,هواپرستی, درنده خویی است.(خسروپناه،۷۷۲:۱۳۹۶).
در حکمرانی سرآمد ،استعداد انسان برای رشد معنوی موتور محرکه ایجاد جامعه اسلامی بیان گردیده است.در بیانیه گام دوم انقلاب مخاطب اصلی آحاد جامعه خاصه جوانان می باشد این به دلیل ظرفیت های رشد معنوی است که در جوانان وجود دارد.در چله اول انقلاب این ظرفیت معجزه آفرید.در حکمرانی سر آمد جوانان محور تحولات جامعه اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی هستند. در بیانیه گام دوم انقلاب برای جوانان مسئولیت های ذیل برشمرده شده است که مهمترین آنها عبارتند از: ۱ -برداشتن گام بزرگ دوم انقلاب ؛۲- برداشتن گام های استوار در آینده؛ ۳ -راندن ترس و ناامیدی از خود را دیگران ؛۴- دانستن قدر خود؛ ۵- خیز برداشتن به سوی آینده؛ ۶ -آفریدن حماسه؛ ۷ -اجرای عدالت ؛۸ -زیر بار مسئولیت رفتن در همه میدان های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین المللی؛۹- در پیش گرفتن روحیه جهادی.
۳-آخرین بحثی را که در قسمت مبانی حکمرانی سرآمد ارائه خواهد شد، بحث فرجام شناختی تاریخ به عبارتی بحث از فرجام تاریخ و پس از تاریخ است، اینکه آینده بشریت چه خواهد شد ؟ آیت الله خامنه ای معتقدند که که جریان عالم به سمت حاکمیت حق و به سمت صلاح است و همه انبیا و اولیا آمده‌اند که انسان را به آن بزرگراه اصلی سوق بدهند که وقتی وارد آن شد.

دکتر نصرت الله حیدری عضو هیات اندیشه ورز فقه سیاسی قرارگاه جهادی بیانیه گام دوم انقلاب

ارسال نظرات