۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۹۱۲۷۶
نفوذ در قلب اسلام (۱۲)؛

بهره برداری جریان نفوذ از شعار «استقلال حوزه» + صوت

بهره برداری جریان نفوذ از شعار «استقلال حوزه» + صوت
حجت‌الاسلام لیالی گفت: جریان نفوذ به بهانه استقلال روحانیت از سیاست و حکومت، می‌خواهد سیاست و حکومت را از روحانیت و مرجعیت محروم کند.
اشاره: موضوع نفوذ، موضوع ساده‌ای نیست که بتوان براحتی از آن عبور کرد. وقتی رهبر انقلاب در طول دهه اخیر بارها از واژه نفوذ استفاده کردند و نسبت به اشکال آن هشدار دادند. نفوذ یکی از بخش‌های جنگ‌های ترکیبی و چندگانه است که دشمن با برنامه دقیق در هر قسمت آن، برای هر محور عملیاتی، فیش‌های تاکتیکی دقیقی طراحی کرده و به‌صورت گسترده و تکنیکی به دنبال نفوذ است که گاهی موفق و گاهی به دلیل هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و مردم، ناکام مانده است.

به همین مناسبت خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به بررسی مسأله نفوذ در بدنه مرجعیت و حوزه‌های علمیه پرداخت.

رسا ـ اهمیت مسأله جلوگیری از نفوذ در بیوت مراجع معظم تقلید و بدنه روحانیت را بیان کنید.

در سفر اخیر وزیر اطلاعات در ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ و ملاقات با حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید، حضرت آیت الله مکارم بحث نفوذ و نفوذ در نهاد مرجعیت را مجددا مطرح فرمودند. اولاً از حساسیت نهاد عالی مرجعیت و شخص حضرت آیت الله مکارم شیرازی تشکر می کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به وزیر اطلاعات فرمودند که دولت‌های خارجی بر نفوذ در دستگاه علما و مراجع، نقشه‌های مهمی دارند و هوشیاری و نقش آفرینی وزارت اطلاعات در شناسایی جریان نفوذ ضرورت دارد. نکات بسیار مهمی را نهاد عالی مرجعیت، حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان فرمودند. این نکته نسبت به وضعیت جریان نفوذ، به‌خصوص نفوذ دولت‌های خارجی و مهمتر از همه احتمالاً سازمان‌های جاسوسی غربی، انگلستان و آمریکاست.
 
در اینجا لازم است بنده چند نکته را متذکر شوم
 
نکته نخست؛ اهمیت حوزه مقدس قم، روحانیت و نهاد مرجعیت است. مرجعیت قلب جهان اسلام، تشیع و روحانیت است که معارف اسلام و تشیع در عصر غیبت به نهاد مرجعیت وابستگی دارد. نهاد عالی مرجعیت، روحانیت، فقها و حوزه علمیه قم از یک تقدس و معنویت در میان مردم برخوردار است. مرجعیت و روحانیت همیشه در مشکلات، سختی‌ها و حوادث برای مردم یک پایگاه اجتماعی و ملجاء بود.
 
جریان نفوذ به دنبال شعار استقلال روحانیت

نهاد عالی مرجعیت، جایگاهی دینی و شرعی را در میان مردم برعهده دارد. مردم حلال و حرام شریعت را از روحانیت و مرجعیت می‌پرسند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نهاد مرجعیت پشتیبانی از نهاد اسلامی و حکومت اسلامی را برعهده دارد. بر این اساس خطر نفوذ در حوزه، روحانیت و مرجعیت جدی است. چگونه دولت‌های خارجی و سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی آن‌ها می‌توانند در میان مرجعیت نفوذ کنند و بتوانند قم، حوزه، مرجعیت و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را گرفتار انحراف کنند؟

جایگاه مرجعیت بیدار، آگاه و انقلابی بسیار اهمیت دارد. مرجعیت و نهاد عالی روحانیت می‌تواند مسائل داخلی و خارجی را رصد کند و در حل مشکلات و مسائل مردم، جامعه و حاکمیت کمک کند. مرجعیت و روحانیت در تحولات تاریخی از صدر اسلام تا کنون تأثیرگذار بودند و نقش مراجع در مقابله با فتنه‌ها، حوادث فتنه‌گون، مقابله با استعمار و استبداد، حفظ و حراست کیان دین جایگاه بسیار اثرگذاری دارد؛ بنابراین دشمن به‌دنبال تخریب نهاد مرجعیت است.

رسا ـ این نفوذ چه تهدید‌ها و آسیب‌هایی در جامعه به دنبال خواهد داشت؟

جریان نفوذ می‌تواند به‌واسطه اطلاعات غلطی که می‌تواند به بیوتات مراجع انتقال دهد، به مراجع جهت دهی کند. جریان نفوذ می‌تواند سبب اختلاف میان مراجع، انقلاب، امام و رهبری جامعه شود. این جریان می‌تواند استقلال روحانیت را هدف قرار دهد و به بهانۀ استقلال روحانیت از سیاست و حکومت، سیاست و حکومت را محروم از روحانیت و مرجعیت کند.
 
جریان نفوذ به دنبال شعار استقلال روحانیت

معلوم است که دشمن به دنبال تخریب دین، شریعت، اسلام و انقلاب اسلامی و در نهایت جدایی مردم و روحانیت از همدیگر است. ما تجربه‌های تلخی از جریان نفوذ در میان حوزه‌های عملیه، دستگاه روحانیت و مراجع داشته‌ایم. ما از یاد نبرده‌ایم که نفوذ غرب و سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی در میان حوزه علمیه نجف، پدیده مشروطیت و ... در ایران و در قم منجر به ریزش‌های تلخی در دستگاه روحانیت و علما و منجر به شهادت شیخ فضل الله نوری هم شد.

رسا ـ چه شیوه‌هایی برای نفوذ در دستگاه روحانیت وجود دارد؟

شیوه‌های نفوذ کشور‌های بیگانه و سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی بیگانه در نهاد عالی مرجعیت و دستگاه علما مختلف است. از مرجع سازی تا نفوذ در بیوتات، اطرافیان، تأثیرگذاران و تأثیرپذیران و همچنین نفوذ در میان آقازادگان و حتی کمک‌های مالی، ساخت مدرسه، تأسیس حوزه‌های علمیه و همه این‌ها می‌تواند شیوه‌های نفوذ برای جریان سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی دولت‌های خارجی باشد.

این جمله بسیار تکرار شده که دشمن و جریان نفوذ به‌قدری در اندرونی بیوتات نفوذ پیدا می‌کند که ممکن است گاهی خادم دفتر و بیت، مأمور و جاسوس انگلستان باشد. دشمن اینگونه می‌تواند در اندرونی حوزه‌های علمیه نفوذ کند.

رسا ـ مصداقی از این نفوذ را بیان می‌فرمایید؟

این از شعار‌های بسیار غلطی است که برخی تحت عنوان استقلال حوزه و روحانیت از حاکمیت و حکومت مطرح می‌کنند. در حالی که حکومت اسلامی متعلق به روحانیت است. هم در پیدایش حکومت اسلامی و هم در مدیریت حکومت اسلامی نهاد عالی مرجعیت حضور داشت. امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و بسیاری از مسؤولین این نظام از روحانیت و مرجعیت هستند. نمی‌توان به بهانه استقلال حوزه و روحانیت، روحانیت و مرجعیت را از پشتیبانی حاکمیت و نظام سیاسی جدا کرد. به طور مشخص ریزش تلخ جریان شریعتمداری و منتظری، محصول جریان نفوذ بود.
 
جریان نفوذ به دنبال شعار استقلال روحانیت /// سیاسی

رسا ـ رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیت دربرابر نفوذ چیست؟

ضرورت دارد هم نهاد عالی مرجعیت و روحانیت و حوزه‌های علمیه، شورای عالی مدیریت حوزه، جامعه محترم مدرسین، مدیریت حوزه علمیه، نهاد‌های اطلاعاتی، امنیتی و همه به دنبال پاسداری از حوزه‌های علمیه، روحانیت، نظام فقاهت و مرجعیت باشند. ضرورت دارد که به دنبال ایجاد حوزه انقلابی و بقای آن باشیم.

باید به تعبیر رهبر انقلاب مراقبت کنیم تا آنتی تز‌های حوزه انقلابی که در قم تشکیل می‌شود، محقق نشود. دشمن به دنبال احیای اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی است. اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی احتیاج به نهاد مرجعیت دارند. باید هوشیار و مراقب نفوذ جریان‌های بیگانه برای حمایت از جریان اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی باشیم. راه مقابله با فتنه‌ها و حوادث فتنه‌گون، حمایت از انقلاب اسلامی و گفتمان مراجع بیدار، آگاه و حمایت از گفتمان امامین انقلاب است.

رسا ـ ممنون از اینکه فرصتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.
 
تعداد بازدید : 10
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
فرمایشات متینی بود.
0
0