۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۹۱۳۱۱
در یک کتاب مورد بررسی قرار گرفت؛

فدک؛ تاریخ خاطره انگیز حضرت فاطمه(س) مادر سادات

فدک؛ تاریخ خاطره انگیز حضرت فاطمه(س) مادر سادات
کتاب «فدک؛ تاریخ خاطره انگیز حضرت فاطمه(س) مادر سادات» شرح مسئله فدک، ﻧﻤﻮدﻫﺎی رﻓﺘﺎری حضرت فاطمه زهراء ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ اﻟﻬﯽ و ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﺳﻨﺖ رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در بیست‌وچهارمین شماره از ماهنامه «نشر بنگال» که با هدف رصد و پایش جامعه و فرهنگ بنگلادش در حوزه نشر کتاب طراحی شده است؛ کتاب‌های جدیدی که در بنگلادش و به زبان‌های بنگالی و یا انگلیسی به چاپ رسیده‌اند، معرفی می‌شوند.

کتاب «فدک؛ تاریخ خاطره انگیز حضرت فاطمه(س) مادر سادات» نوشته سید محمد باقر الصدر با ویرایش حسین محمد علی عباس، توسط شهاب شهریار به زبان بنگالی ترجمه و در قالب 152 صفحه از سوی انتشارات آل رسول داکا منتشر شده است.

این کتاب به کسانیکه در نهضت احقاق حق فدک در حمایت از فاطمه زهرا(س) آغاز و تا به امروز شهید شده‌اند، هدیه شده و در شماره جدید ماهنامه «نشر بنگال» رایزنی فرهنگی کشورمان در داکا شرح داده شده است.

خلاصه موضوعات کتاب

سید باقر صدر در فصل اول کتاب مسئله فدک را با در نظر گرفتن زخم دل فاطمه(س) و یادآوری خاطره پیامبر گرامی(ص) بررسی کرده است. در فصل دوم این مسئله بررسی شد که زمین فدک به زور از حضرت فاطمه(س) گرفته شده و این سلسله تا پایان خلافت عباسی جریان داشته است.

سید باقر صدر کتاب فاطمه و خانواده او نوشته العقد مصری را مورد انتقاد قرار داده و آن کتاب را فاقد منابع قوی دانسته است.

مسئله فدک یک مسئله ثروت سرقت شده نیست بلکه بالاتر از این است. این در واقع شورشی بود علیه حکومت و سیاست حاکم بر جامعه.

زمین فدک تنها ثروت شخصی و یا مملکتی نبود؛ بلکه حضرت فاطمه(س) می‌خواست اعتراض عمیق خود را به میان بیاورد، زیرا جریان تاریخ از روز ثقیفه بنیانگذاری شده بود. در اواخر کتاب سید صدر، اطلاعات مهم و گسترده‌ای ارائه می‌دهد. سید صدر مباحث خود را بر اساس قرآن و احادیث مطرح کرده است.

سخنی درباره فدک

فدک از دیدگاه حضرت فاطمه(س) تنها مال اهدائی نبود که به بهانه منافع مملکتی از ایشان به زور گرفته بودند؛ بلکه با تلاش‌ها و جهادهای پیامبر(ص) برای گسترش اسلام در جهان ارتباط تنگاتنگ داشته است. این مسئله زمانی اهمیتش افزوده می‌شود که می‌بینیم عده‌ای از رجال سیاسی برای استحکام موقعیت سیاسی خود درتکاپو می‌افتند. در نتیجه دروازه برای افراد فرصت طلب باز گذاشته می‌شود. سید باقر صدر در کل پژوهش خود صحابه پیامبر(ص) را به نیکی یاد می‌کند ولی از بعضی از اشتباهات آنها صرف نظر نمی‌کند. برای او اصل مسئله حق و حقانیت اسلام است و مصونیت دین خدا.

اگر تاریخ را با واقعیت بسنجیم به نفع امت اسلامی است. تمامی روایات و استدلال کتاب از قرآن و احادیث گرفته شده است.

فصل‌های کتاب

فصل اول: صحنه اعتراض، آغاز، در محیط اطراف واقعه، وسیله اعتراض، روند مبارزه، جامعه زنان، یک واقعه عجیب.

فصل دوم: معنای واقعی و تمثیلی فدک، موقعیت فدک، فدک در مرحله اولیه، فدک در زمان حکومت امام علی، در حکومت امیه، در حکومت عباسی. ارزیابی موضوعی و تمثیلی فدک.


فصل سوم: تاریخ مبارزه، روش پژوهش تاریخ، ارزیابی تاریخ صدر اسلام، العقد و پژوهش او، قوه محرکه مبارزه، محرک اوضاع خلیفه اول، معیار سیاسی فدک، فدک با محیط و اطراف موضوع، ارتحال پیامبر(ص)، دیدگاه امام علی(ع) نسبت به حکومت و همزیستی مسالمت آمیز.

فصل چهارم: سخنان تاریخی حضرت فاطمه(س)، بردباری حضرت پیامبر اسلام(ص)، بردباری حضرت علی(ع)، مقایسه با دیگران، گروه حاکم، شورش عظیم.


فصل پنجم: دیدگاه داورانه این کتاب درباره وراثت حضرت رسول(ص)، موضع خلیفه ابو بکر./۹۸۸/

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات