۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۹۱۴۰۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان:

تعداد مراکز خیریه یکی از دلایل کاهش وقف در کشور است

تعداد مراکز خیریه یکی از دلایل کاهش وقف در کشور است
کرمان ـ حجت الاسلام جلالی گفت: تعداد مراکز خیریه یکی از دلایل کاهش وقف در کشور است که البته کار مردمی و خیر است اما ضابطه‌مندی وقف در آن وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت‌الاسلام علی جلالی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان به مناسبت هفته وقف با تسلیت ایام عزاداری ماه صفر اظهار داشت: شهید سپهبد قاسم سلیمانی یکی از واقفین بزرگ بودند و در شهر کرمان موقوفه‌ای به نام بیت الزهرا (س) توسط ایشان وقف شده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان مردم ولایی و خیری دارد که این استان را از سایر استان‌ها متمایز کرده است گفت: کرمان جزو شش استان برتر کشور در تعدد موقوفات است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان با اشاره به اینکه عمده موقوفات در استان کرمان در حوزه تعزیه داری اهل‌بیت(ع)، اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است ادامه داد: نیاز روز جامعه تغییر کرده و وقف باید متناسب با نیازهای امروز جامعه که بحث معیشت، ازدواج، اسکان و درمان است انجام شود.

وی با بیان اینکه دهه وقف یادآور سنت حسنه وقف مورد تأکید اسلام و پیامبر اسلام (ص) است افزود: برای گرامیداشت هفته وقف در استان برنامه‌هایی تدارک دیده شده که در این ایام اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اجرای نیت واقفین در استان با جدیت پیگیری شده است گفت: عمده واقفین استان، وقف در حوزه تعزیه داری امام حسین (ع) را داشتند که در شرایط کرونایی کار سختی بود.

وی با بیان اینکه بیش از 85 هزار بسته میان وعده در طرح شمیم حسینی در اختیار هیئات مذهبی قرار گرفته است ادامه داد: 14 مرحله اجرای رزمایش کمک مؤمنانه در استان انجام و بین نیازمندان توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان با اشاره به اینکه دو مرحله بسته‌های تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند در استان توزیع شده است افزود: زنجیره تولید کشاورزی و دامداری در حوزه آبزیان توسط اداره اوقاف استان در حال انجام است.

وی از راه‌اندازی گاوداری دو هزار رأسی خبر داد که در فاز اول 600 راس دام است که به‌زودی افتتاح می‌شود گفت: زیرساخت‌های راه‌اندازی این نوع گاوداری در شهرستان‌های بردسیر و کوهبنان نیز فراهم شده است که به‌زودی اجرایی می‌شود.

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به اینکه ایجاد ارزش افزوده از محل موقوفات استان کرمان در دستور کار است افزود: رفع مشکل واحدهای تولیدی موقوفه و سرمایه‌گذاری در موقوفات را در سال جاری با جدیت پیگیری می‌کنیم و مستاجرین املاک وقفی باید توجه کنند که اجاره املاک خود را باید حتماً بپردازند و عدم پرداخت اجاره اشکال شرعی دارد.

وی با بیان اینکه طرح شمیم خدمت در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌شود گفت: در این طرح تولیدات شاغلین خرد و خانگی در بقاع و امامزادگان در معرض فروش قرار می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار نفر در روز اربعین در آستان مقدس امامزادگان استان حضور پیدا کردند که جمعیت بسیار قابل توجهی است تأکید کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از این زائران فراهم شود.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز خیریه یکی از دلایل کاهش وقف در کشور است که البته کار مردمی و خیر است اما ضابطه‌مندی وقف در آن وجود ندارد گفت: ممکن است با تغییر مدیریت، خیریه تعطیل شود.

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به اینکه تالار احسان کرمان حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: امیدواریم که با برنامه‌ریزی که شده به‌زودی شاهد تکمیل آن باشیم./1400/د۱۰۱/

ارسال نظرات