۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۶۹۱۵۳۲

انتظارات از محمد خزاعی با ورود به سازمان سینمایی

انتظارات از محمد خزاعی با ورود به سازمان سینمایی
محمد خزاعی که پنجشنبه گذشته به‌ طور رسمی کار خود را به‌ عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور آغاز کرد، وظیفه سنگین و فضای پرچالشی را پیش‌رو دارد.
به گزارش خبرگزاری رسا،همه آنهایی که در دوره‌های گذشته به‌ عنوان رئیس سازمان سینمایی یا معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کردند به این دشواری وظیفه در بالاترین سطح مدیریتی سینمایی کشور اذعان دارند. بنابراین مرور شعارهای آن مدیران و مقایسه با نتیجه و عملکرد آنها می‌تواند در ساحتی عبرت‌آموز، نخستین کار خزاعی باشد و اتفاقا در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها و در عمل هم به کار این مدیر بیاید. چالش مضاعف خزاعی، رویارویی با یک سینمای به‌شدت کرونا زده است با انبوهی از سینماگران که حتی اوضاع معیشتی و شغلی درستی ندارند. با این حال تجارب مدیریتی و اجرایی خزاعی در حوزه سینما، می‌تواند برگ‌ برنده او برای هدایت سازمان سینمایی باشد و امیدواری‌هایی را برای بهبود وضعیت سینمای کشور ایجاد کند.
یک مدیر جوان انقلابی
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ تازگی در اظهارنظری از حمایت ویژه از سینمای دفاع‌ مقدس خبر داده بود که اما و اگرهای این اظهارنظر را در همین صفحه مطرح کردیم ولی با انتخاب و انتصاب محمد خزاعی امکان آن حمایت موردنظر و توجه دوباره به سینمای مقاومت و دفاع‌ مقدس و رشد و پیشرفت این‌گونه سینمایی مهم و استراتژیک تقویت‌شده است؛ چرا که خزاعی به‌ عنوان مدیری جوان و انقلابی (او متولد ۱۳۵۵ است) همواره هم در بحث مدیریتی عملکرد مثبت و مستمری داشته و به‌ ویژه دبیری او از سال ۸۹ تا ۹۶ در جشنواره فیلم مقاومت او را در این عرصه متبحر و کارآمد کرده و نشان از دغدغه این سینماگر در این حوزه دارد و هم در بحث اجرایی و تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری در مسائل مهم کشوری و منطقه‌ای غافل نبوده و آثاری چون به‌وقت‌شام و قلاده‌های‌طلا را در کارنامه دارد. هرچند گاهی هم خروجی این حضور ارزشمند و دغدغه‌مند، فیلم‌هایی چون امپراتور جهنم شده است.
امیدواریم خزاعی در دوره مدیریتش در سازمان سینمایی و در حوزه حمایت از آثار استراتژیک به فیلم هایی از جنس و با کیفیت به‌ وقت‌ شام نظر داشته باشد و نه امپراتور جهنم!
آنچه مسلم است، حضور چنین فردی در راس مدیریتی سینمای کشور است و همین مساله می‌تواند امیدواری‌هایی را در سینمای‌ مقاومت و دفاع‌ مقدس ایجاد کند و ما به‌ تدریج شاهد اتفاقات خیلی خوبی در این زمینه باشیم و همگام با مضامین مهم و مفاهیم ارزشمند که در این سال‌ها در سینمای کشور مغفول مانده به استاندارد و کیفیت و جذابیت فیلم‌های این حوزه هم به شکل ویژه توجه شود.

اهل تعامل
ممکن است با انتخاب چهره‌ای چون خزاعی، برخی طیف‌ها و سلیقه‌های دیگر در سینما احساس نگرانی و ناامنی کنند و این ذهنیت را داشته باشند که حمایت ویژه از سینمای مقاومت و استراتژیک باعث غفلت از فضاهای دیگر سینما شود اما یکی از امتیازات خزاعی مورد اعتماد بودن او توسط طیف‌های مختلف سینماگران است.
او مدیر و سینماگری اهل تعامل و گفت‌وگو است و همین ویژگی می‌تواند یکی از مهم‌ترین برگ‌های‌برنده خزاعی برای جذب طیف‌ها و سلیقه‌های مختلف سینماگران در دوره پیش‌رو باشد تا شاهد تولید آثار متنوع سینمایی باشیم.
اگر نگاهی به کارنامه سینمایی خزاعی به عنوان تهیه‌کننده داشته باشیم، او به‌ جز تولید آثار حوزه مقاومت در تهیه فیلم‌هایی از جنس دیگر همچون پشت‌ دیوار سکوت و جعبه موسیقی و... هم فعالیت داشته است.
تجارب فیلمسازی و مدیریتی او می‌تواند تا حدود زیادی آرامش ذهنی برای سینماگران ایجاد کند و اگر هم نقطه‌نظر و دیدگاه متفاوتی وجود داشته باشد می‌توان با تعامل و گفت‌ و گو با خزاعی، امیدوار به اتفاقات خوب در سینما بود.

یک دبیر ضدگلوله!
محمد خزاعی، وقتی که فقط ۳۵ سال داشت، دبیر مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر شد که اتفاقا یکی از متنوع ترین دوره‌های جشنواره هم بود و آثاری از طیف‌های مختلف در آن حضور داشتند.  یکی از نکته‌های جالب آن دوره (سال ۹۰) این بود که هیات‌ داوران در اقدامی کم‌ سابقه هیچ فیلمی را شایسته عنوان بهترین فیلم ندانست و در دوره دبیری خزاعی، هیچ فیلمی عنوان سیمرغ بهترین فیلم را به‌دست نیاورد و فقط از دو فیلم ضد گلوله و روزهای‌ زندگی با اهدای دیپلم‌ افتخار در بخش بهترین فیلم تجلیل شد.  باز از نکته‌های قابل‌اشاره اینکه هر دو فیلم در حوزه سینمای دفاع‌ مقدس بودند و باز از موارد قابل اشاره اینکه فیلم ضدگلوله، فضای‌شیرین و کمیکی در این زمینه داشت و موفق به جلب‌نظر تماشاگران شد. گرچه تولید این فیلم‌ها ارتباطی با خزاعی ندارد و حتی برنده‌ شدن آنها با رای داوران صورت‌ گرفته اما به هر حال این توجه نمی‌تواند بی‌ارتباط با دبیر جشنواره باشد و نمی‌شود دغدغه و علاقه‌مندی خزاعی را در آنها نیافت.  یکی دیگر از اتفاقات آن دوره جشنواره که باز برآیندی از چشم‌انداز فعالیت خزاعی در سازمان سینمایی می‌دهد، جایزه ویژه‌ای است که او به‌عنوان دبیر جشنواره در سال ۹۰ اهدا کرد؛ اهدای جایزه به رسول صدرعاملی برای کارگردانی فیلم در انتظار معجزه برای توجه به سه مضمون اخلاق، امید و آگاهی. می‌توان انتظار داشت خزاعی در دوره ریاستش در سازمان سینمایی، به این مضامین و مفاهیم در تولید و حمایت از آثار و در کلیت سینما نظر و توجهی جدی داشته باشد و همچون یکی از فیلم‌های منتخب جشنواره در دوره سی‌ام با لباسی ضدگلوله، تجارب جنگی‌اش در سینمای مقاومت و دفاع‌ مقدس را به‌کار بگیرد و مقابل انواع و اقسام حملات و سنگ‌اندازی‌های سینمایی ایستادگی کند.

بازسازی انقلابی در سینما
مرور صحبت‌های محمد خزاعی در جلسه معارفه خود هم چشم‌انداز و برآیندی از فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش‌روی او می‌دهد. او در این نشست گفت: سینمای ایران، غنی و ارزشمند است و بعد از انقلاب اسلامی، این سینما با تغییر رویکرد و افق‌ها، جهش‌ها و دستاوردهای خوبی داشته ولی این به‌ هیچ‌ وجه به معنای نزدیک‌شدن به اهداف و ایده‌آل‌ها نیست. در گام دوم انقلاب به تحول ساختارها، مدل‌ها و استراتژی و کالبدشکافی و درون‌درمانی سینما نیاز داریم و برای ایجاد این تحول به تعبیر رهبری، نیازمند بازسازی انقلابی هستیم. باوجود رهنمودهای رهبری انقلاب درخصوص اهمیت سینما، این حوزه مهم، هنوز مرجع، پویا و شکوفا نشده و مانند بسیاری از بخش‌های دیگر در حوزه سینما هم مطالبات ایشان بر زمین مانده است.
او با تاکید بر این‌که تمام حرکت‌های فرهنگی و هنری در سازمان سینمایی در عرصه داخلی و خارجی باید دستاوردهای ملموسی برای سینمای ایران و اهالی سینما و مردم و انقلاب داشته باشد، گفت: اگر احساس شود حرکت‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارد، قطعا بازنگری خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی با تقدیر از زحمات همه مدیران در دوره‌های گذشته ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد از ما انتظارات و خواسته‌هایی دارند که می‌خواهند اجرا شود که سراغ آنها خواهیم رفت. ایشان خبرهای خوبی از دولت و اتفاقات خوب در سازمان سینمایی به من دادند. من با یک روشن‌بینی خوبی براساس قول‌هایی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد به من دادند وارد سازمان سینمایی شدم و تنها درخواستم حمایت بود که این حمایت شاخه‌های مختلفی دارد.
خزاعی با بیان این‌که ماموریت‌های تازه فرهنگی دولت در حوزه سینما توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است، گفت: این برنامه‌ها باید با کمک اهالی سینما و رسانه شکل اجرایی پیدا کند که بیشترین بخش در جهت حل مشکلات اهالی سینما و برون‌رفت از وضعیت موجود است. تقویت نیروی انسانی جدید، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی و فیلم‌های اجتماعی و کمدی با مضامین سالم و خانواده محور، قطعا در دستور کار سازمان سینمایی خواهد بود.
او گفت: ساختار سازمان سینمایی از بدو تاسیس با همت جناب آقای‌شمقدری شکل گرفت اما به‌طور کامل اجرایی نشد. بررسی نقاط ضعف و قوت طرح مدون سازمان سینمایی در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورت فراهم‌شدن شرایط و رفع مشکلات اقتصادی به تناوب اجرایی خواهد شد.

۱۲ وظیفه خزاعی چیست؟
گرچه گستردگی سینما و موضوعات و مسائل آن به‌قدری است که تعداد آنها افزون‌تر از عدد ۱۲ است اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم انتصاب محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی به ۱۲ مورد صرفا برای اهتمام بیشتر رئیس سازمان سینمایی تاکید کرده است.
1) برنامه‌ریزی جهت حفظ و انتقال معارف، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق آثار سینمایی و مستند در سطح جهان
2) برنامه‌ریزی برای صدور مجوز، هدایت، حمایت و نظارت درخصوص تأسیس و فعالیت کانون‌ها، انجمن‌ها و مؤسسات و آموزشگاه‌های سینمایی
3) تعیین ضوابط صدور پروانه تولید و نظارت بر اعمال آن در ساخت آثار سینمایی و سمعی و بصری
4) تعیین ضوابط و نظارت بر برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی سینمایی و مستند در کشور
5) تعیین ضوابط شرایط شرکت در جشنواره‌های سینمایی خارج از کشور
6) تعیین ضوابط خرید و پخش آثار سینمایی و مستند خارجی
7) تربیت نسل جوان هنرمند باورمند به کشور و انقلاب با استفاده از ظرفیت آموزشی و حمایتی مؤسسات وابسته به سازمان مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان ایران و...
8) برنامه‌ریزی جهت حمایت از ساخت آثار سینمایی فاخر مبتنی بر فرهنگ و تاریخ غنی کشور و رخدادهای انقلاب و دفاع‌مقدس
9) حمایت هدفمند از تولیدات سینمایی با استفاده از ظرفیت بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان ایران
10) تعامل و حمایت از مجموعه‌های صنفی حوزه سینما و مجموعه‌های برگزار کننده جشنواره‌های سینمایی در کشور
11) افزایش سرانه سالن‌های سینمایی در کشور از طریق تعامل و تفاهم با مجموعه‌های مرتبط بخش خصوصی جهت ساخت و نوسازی سالن‌های سینمایی
12) سازماندهی وضعیت نمایش خانگی.
 
امید رحمانی / روزنامه جام جم 
ارسال نظرات