۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۹۱۵۸۱

تروریست ها با چراغ سبز الهام علی اف در نزدیکی مرز ایران

تروریست ها با چراغ سبز الهام علی اف در نزدیکی مرز ایران
حکومت باکو به بهانه جنگ دوم قره باغ، صدها نیروی تروریست و داعشی را از شمال سوریه به نزدیکی مرزهای کشورمان در شمالغرب منتقل کرده که در این موضوع، نقش سازمان اطلاعات ترکیه بسیار محسوس بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، با ادامه رفتارهای غیردوستانه و بعضا خصمانه حکومت باکو علیه مرزها و منافع کشورمان طی هفته های اخیر، مشخص شد این موضوع به یکی از برنامه های مفصل و ادامه دار این حکومت با کمک برخی کشورها و بخصوص رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و به نظر می رسد اکنون زمان آن است تا برخی اقدامات گذشته و دسیسه هایی که از طرف این همسایه کوچک شمالی علیه منافع ملی و منطقه انجام شده، مرور و تشریح شود. بر این اساس، یکی از مهمترین مباحث در تشریح اقدامات غلط و ناامن ساز حکومت باکو، مسئله دعوت از گروهک های تروریستی به خاک جمهوری آذربایجان است.

این گروه ها در جریان جنگ سال گذشته به کمک سرویس اطلاعاتی و نیروهای امنیتی ترکیه، از داخل سوریه جمع آوری و به خاک آذربایجان منتقل شدند. این تروریست ها و اشرار در چندین مورد، عمدا در فواصل بسیار کم از خط مرزی کشور ما مستقر شده بودند. در ادامه نگاهی به اطلاعات موجود از نیروهای تروریست صادراتی به آذربایجان خواهیم داشت.

با حضور نظامی مستقیم ترکیه در منطقه شمال روسیه و به صورت خاص استان ادلب ، بسیاری از گروهک های تروریستی حاضر در این منطقه به ارتش و سیستم اطلاعاتی ترکیه - میت - نزدیک شده و برای حفظ بقای خود به این کشور ابزار وفاداری کردند. ترکیه نیز از همان دوره سازماندهی این نیروها را آغاز کرده و کارشناسان امر نیز هشدار دادند که این نیروها از این پس نه فقط در بحران سوریه بلکه در نقاط دیگر جهان تبدیل به پیاده نظام ترکیه خواهند شد. اولین صحنه حضور مستقیم این افراد مربوط به درگیری های لیبی در سال 2020 بود. اما بعد از آن و با شروع جنگ دوم قره باغ بود که ترکیه باز هم مزدوران اجاره ای خود را به میدان آورد.

یکی از اولین نشانه ها در روز 25 سپتامبر سال 2020 در فضای مجازی منتشر شد که تمرین برخی نیروی تروریست را در لباس های متحدالشکل نشان می داد. چند روز بعد و با استفاده از تکنیک های مربوط به ژئولوکیشن مشخص شد این نیروها در پادگانی در منطقه ( حوار کلس) در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه قرار دارند.

 
 
نیروهای ترویست تحت حمایت ترکیه در پادگان آموزشی در شمال سوریه

جزییاتی جدید از استقرار داعش در نزدیکی مرزهای ایران با دستور الهام علی‌اف/ اصرار سازمان اطلاعات ترکیه برای انتقال خانوادگی تروریست‌ها به قره‌باغ +عکس

موقعیت پادگان مورد نظر در شمال سوریه - خطی بالای تصویر ، مرز ترکیه با سوریه است

به فاصله کمی از انتشار کلیپ اول که مربوط به پادگان آموزشی این نیروها بود، در روز 27 سپتامبر سال گذشته (حدودا 13 ماه قبل) تصاویری از انتقال نیروهای نظامی در داخل آذربایجان منتشر شد. استفاده از وانت های غیر نظامی سفید رنگ با استتار گلی که اصولا در ارتش آذربایجان مرسوم نبود، به سرعت بسیاری از کارشناسان را به سمت این نتیجه گیری سوق داد که این تصاویر در حقیقت اولین مدرک مبنی بر حضور شبه نظامیان و تروریست های مستقر در سوریه، در درگیری قره باغ است.

 
 
ستون نیروهای تروریست در جمهوری آذربایجان

جزییاتی جدید از استقرار داعش در نزدیکی مرزهای ایران با دستور الهام علی‌اف/ اصرار سازمان اطلاعات ترکیه برای انتقال خانوادگی تروریست‌ها به قره‌باغ +عکس

ژئولوکیشن دقیق محل عبور خودروها در فیلم مورد نظر در شهر هورادیز

حرکات هشدار آمیز برای جمهوری اسلامی ایران به نوعی از همین نقطه آغاز می شود. شهری که فیلم در آن ثبت شده هورادیز نام دارد و در فاصله بسیار کمی با مرز کشور ما و گذرگاه تجاری اصلاندوز است.

جزییاتی جدید از استقرار داعش در نزدیکی مرزهای ایران با دستور الهام علی‌اف/ اصرار سازمان اطلاعات ترکیه برای انتقال خانوادگی تروریست‌ها به قره‌باغ +عکس

موقعیت شهر هورادیز و خط مشکی نیز مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

تقریبا یک هفته بعد از آن، در روز سوم اکتبر 2020 (دقیقا یک ماه قبل) تصاویری از مزدوران سوری در شهر هورادیز منتشر شد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شبکه فرانس 24 ، افرادی که در این کلیپ مشغول گوش دادن به موزیک و رقصیدن هستند به گروه تروریستی موسوم به سلطان مراد در شمال سوریه تعلق دارند. آهنگ در حال پخش مربوط به این گروه شناسایی شده و در ادامه نیروهای حاضر در کلیپ از دیگران نیز دعوت به پیوستن به آنها می کند.

جزییاتی جدید از استقرار داعش در نزدیکی مرزهای ایران با دستور الهام علی‌اف/ اصرار سازمان اطلاعات ترکیه برای انتقال خانوادگی تروریست‌ها به قره‌باغ +عکس

نیروهای گروه تروریستی سلطان مراد در نزدیکی مرز ایران

جزییاتی جدید از استقرار داعش در نزدیکی مرزهای ایران با دستور الهام علی‌اف/ اصرار سازمان اطلاعات ترکیه برای انتقال خانوادگی تروریست‌ها به قره‌باغ +عکس

ژئولوکیشن منطقه حضور این افراد در شهر هورادیز در نزدیکی ایران

تصویر دیگری نیز بین تاریخ 10 الی 12 اکتبر منتشر شد که تعداد از نیروهای عرب زبان را در کنار یک علامت مرزی مربوط به مرز ایران ایستاده و نشان معروف به گرگ خاکستری مربوط به گروه های افراطی ترک را نشان می دهند و به سمت ایران اشاره می کنند و عبارت آزادی و آزاد کردن را به کار می برند.

کدام گروهک ها به قره باغ نیرو اعزام کردند ؟

در بحث تعداد نیروهای اعزامی و این که هر کدام از این افراد متعلق به کدام گروه و دسته از نیروهای شبه نظامی و تروریستی فعال در سوریه هستند روایت های گوناگونی از منابع مختلف طرح شده. انسیتو مطالعات ارمنستان مستقر در ایالت کالیفرنیای آمریکا بر اساس جمع آوری اطلاعات مختلف از منابع گوناگون لیستی از این موارد را منتشر کرده است که در ادامه خواهد آمد.

لیست زیر گروهایی هستند که نیروهای آن ها بر اساس اعلام رسانه های غربی و منابع آکادمیک در نبرد قره باغ به نفع آذربایجان وارد میدان شدند : داعش، احرار الشام، جیش النخبة، جبهه الفتاح الشام، جیش السلام، جیش النصر، گردان های موسوم به حمزه از زیر مجموعه ارتش ملی سوریه، یگان سلطان مراد، یگان سلیمان شاه از زیر مجموعه های ارتش ملی سوریه.

اعضای گروه داعش که در لیست بالا به آن اشاره شد مربوط به جنگجویان سابق این گروه هستند که در سالهای اخیر توسط ترکیه استخدام شده اند. لیست دیگر مربوط به گروه های سوری است که بر اساس اعلام منابع ارمنی، روسی، یک موسسه تحقیقاتی در هنگ کنگ و پایگاه قطری میدل ایست آی نیروهای خود را به نفع آذربایجان به قره باغ گسیل داشته اند : الفرقان ، جبهه شام ، فَیْلَق الشَّام ، گردان های سمرقند ، گروه ملک شاه

یک مشت دلار برای مزدوری ترکیه و آذربایجان

مدتی بعد از پایان جنگ دوم قره باغ گزارش هایی در رسانه های غربی منتشر شد که مربوط به توصیفاتی از 33 نفر از نیروهایی سوری حاضر در جبهه قره باغ را روایت می کند. برای نمونه یک مورد و بر اساس مطلب روزنامه واشنگتن پست، شخصی به "محمود نجار" 38 ساله از اهالی حلب است که به خاطر دستمزد ماهیانه 2 هزار دلار به این نبرد وارد و البته در درگیری ها کشته و جنازه او نیز به سوریه بازگردانده شده است.

جزییاتی جدید از استقرار داعش در نزدیکی مرزهای ایران با دستور الهام علی‌اف/ اصرار سازمان اطلاعات ترکیه برای انتقال خانوادگی تروریست‌ها به قره‌باغ +عکس

نیروهای مزدور سوری در لباس ارتش آذربایجان در نزدیکی نقطه مرزی با ایران

این لیست نشان می دهد که عمده افراد شرکت کننده در این نبرد مربوط به استان حلب و مناطق شمالی سوریه هستند و اکثرا نیز نه به خاطر تفکرات مذهبی و بلکه صرفا به دلیل بیکاری و تامین نیاز مالی به این منطقه آمده اند. گزارش های مختلف حاکی از این است که رقم های پیشنهاد شده به نیروهای حاضر در این نبرد چیزی بین 1200 تا 2000 دلار در ماه گزارش شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است و به تاریخ 15 اکتبر سال جاری منتشر شده تعداد نیروهای مزدور که در نبرد قره باغ توسط ترکیه حاضر شده اند به عدد 1650 نفر رسیده و تا زمان نوشتن شدن آن گزارش نیز چیزی در حدود 125 نفر از آنان در نبرد به هلاکت رسیده و جنازه 92 نفر از آنها از طریق مرز ترکیه به شمال سوریه بازگشته و باقی اجساد نیز همچنان در آذربایجان قرار دارد.

آیا تروریست ها همسایه ایران می شوند؟

مدتی بعد از اتمام جنگ دوم قره باغ بود که نشریه امنیتی intelligence online که دارای پیوندهای قوی اطلاعاتی با جامعه اطلاعاتی فرانسه است مطلبی را خصوص باقی ماندن ترویست های سوری در مناطق به تازگی تصرف شده در قره باغ منتشر کرد. بر اساس گزارش این نشریه ، سازمان اطلاعات ترکیه MIT اقدام به حفظ نیروهای مزدور و تروریست ها در این منطقه و انتقال خانواده‌های آنها از سوریه به جمهوری آذربایجان کرده است. بر اساس اطلاعات موجود سازمان میت، دستور انتقال نیروهای نیابتی خود به مناطقی که در جنگ اخیر تصرف شده را صادر کرده است.

علاوه بر اینکه این اقدام احتمالا به منظور آمادگی برای نبردهای آینده باشد، سازمان میت قصد تغییر ترکیب جمعیتی این مناطق را دارد که طبق معاهده آتش بس از تاریخ 10 دسامبر 2020 میلادی توسط نیروهای ارمنستان تخلیه شده بود. نیروهای گروه موسوم به لشکر سلطان مراد که عمدتا از ترکمن‌های شمال سوریه تشکیل شده و از ابتدای ماه اکتبر در نبردهای منطقه قره باغ حضور داشتند نه تنها بابت ادامه حضور در این منطقه پاداش گرفته‌اند بلکه اعتبارات مالی و لجستیکی به منظور انتقال خانواده‎‌های خود از خاک سوریه به قره باغ نیز دریافت کرده اند.برخی منابع گزارش میدهند که سازمان میت دفتری را به منظور ثبت نام اعضای جدید برای انتقال به قره باغ در منطقه عفرین در شمال سوریه که از ژانویه 2018 تحت کنترل ترکیه قرار دارد تاسیس کرده .

نکته مهم در خصوص رفتارهای صورت گرفته توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان از یک سال پیش تا به امروز این است که این دو کشور با وجود آگاهی از حساسیت های به حق کشورهای همسایه و بویژه جمهوری اسلامی ایران در خصوص نزدیک شدن گروه های تروریستی به مرز خود و خطرات آن برای مردم عادی، همچنان اقدام به استفاده از این گروه ها و البته مستقر کردن آنها در نزدیکی ایران کرده اند. این اقدامات مشخصا خلاف اصل حسن همجواری بوده و باعث می شود تا جمهوری اسلامی ایران نسبت به بسیاری از رفتارهای همسایه خود در شمالغربی با دیده شک و تردید نگاه کرده و حق هر اقدامی را برای نابودی کامل و بدون بازگشت این تهدیدات، محفوظ بدارد.

ارسال نظرات