۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۹۱۶۵۹
مدیرکل اوقاف و اور خیریه استان قم:

برای وقف‌های جدید تبلیغی نکرده‌ایم و این ضعف باید جبران شود

برای وقف‌های جدید تبلیغی نکرده‌ایم و این ضعف باید جبران شود
قم ـ حجت الاسلام و المسلمین اسکندری گفت: آنقدر که مشغول موقوفات شده‌ایم در زمینه تبلیغ برای وقف‌های جدید کار نکرده‌ایم و این امر باید با فعالیت‌های بیشتر جبران شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در قم، حجت‌الاسلام عباس اسکندری در ویژه برنامه شمیم بهشت که به مناسبت دهه وقف و 28 صفر از جوار حرم مطهر امامزاده سید علی(ع) به صورت زنده روی آنتن سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: ضروری است با توجه به نیازهای روز جامعه، بیش از اینها برای ترویج و تبلیغ وقف به خصوص وقف‌هایی که ناظر به مسائل اساسی هستند تلاش کنیم.

وی افزود: وضع موقوفات استان قم نسبت به سایر استان‌ها تقریبا مناسب است چرا که در طول تاریخ، مردم قم اهمیت زیادی برای وقف قائل بوده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه رعایت همه جهات شرعی و قانونی وقف بر کارشناسان و مدیران این اداره لازم است گفت: اوقاف امین واقفان است و حق هیچگونه دخل و تصرف در موقوفات را ندارد.

وی ادامه داد: هزینه‌های جاری اداره اوقاف از محل منابع دولتی است و برای این موارد هم از عواید موقوفات استفاده نمی‌شود.

حجت الاسلام اسکندری با تاکید بر تقویت فرهنگ وقف در جامعه عنوان کرد: آنقدر که مشغول موقوفات شده‌ایم در زمینه تبلیغ برای وقف‌های جدید کار نکرده‌ایم و این امر باید با فعالیت‌های بیشتر جبران شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: لازم است از طرق مختلف از جمله فضای مجازی برای نهادینه کردن مسئله وقف در جامعه استفاده کنیم و واقفان را به سمت وقف بر اساس نیازهای روز سوق دهیم.

وی خواستار توجه به وقف در متون درسی شد و افزود: از زمانی که شیوع کرونا در جامعه شدت گرفت، ظرفیت‌های موقوفات در قم مورد بررسی قرار گرفتند تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم؛ نخستین مورد تامین دارو و درمان بیماران نیازمند بود که در همین راستا، رزمایش سلامت با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان قم و با محوریت بقاع متبرکه در چندین مرحله اجرایی شد.

حجت الاسلام اسکندری تصریح کرد: در طول این مدت علاوه بر ویزیت بدون هزینه، داروی رایگان هم برای بیماران نیازمند خریداری و هزینه عمل‌های جراحی و بستری در بیمارستان هم از محل عواید موقوفات تامین شد، علاوه بر این برخی تجهیزات پزشکی هم خریداری شد و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد از محل عواید موقوفاتی با همین نیت گفت: در طول سال گذشته ده‌ها نفر از این افراد طی هماهنگی با دادگستری کل استان قم به جمع خانواده بازگشتند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تهیه و توزیع 200 هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان، از دیگر اقداماتی بوده که با همکاری خیرین و از محل عواید موقوفات در استان قم انجام شده است خاطرنشان کرد: تخفیف اجاره برای کسبه‌ شاغل در مغازه‌های استیجاری اوقاف از دیگر اقداماتی بوده که در دوران شیوع کرونا انجام شده است.

حجت الاسلام اسکندری به هزینه کرد 19 میلیارد تومان در طول دو سال گذشته برای انجام امور خیریه از محل عواید موقوفات در قم عنوان کرد: امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، در نظامی که ولی فقیه جامع الشرایط در رأس آن حضور دارد، موقوفات بسیاری احیا شده‌اند و در مسیر صحیح و مطابق نیت واقفان از آنها استفاده می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: حفظ عین موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان، دو وظیفه محوری سازمان اوقاف است و البته بر این مسئله نظارت جدی هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب پرچم علم و دانش و دانایی را برافراشته‌اند و نباید اجازه بدهیم ایشان تنها بمانند، یکی از راه‌های همراهی با ایشان در این زمینه هم می‌تواند وقف علمی باشد.

حجت الاسلام اسکندری گفت: حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی، نیازمند پشتوانه است و وقف‌های علمی می‌توانند این پشتوانه را به خوبی فراهم کنند و به این ترتیب در آینده، شاهد تحولات چشمگیری خواهیم بود زیرا اگر حوزه پژوهش را متکی به منابع دولتی بدانیم، با کاهش قیمت یا فروش نفت، مشکلات جدی به وجود می‌آید بنابراین باید پشتوانه‌های مالی ماندگاری برای تحقیقات علمی فراهم کرد که بهترین آنها وقف است./د۱۰۱/

ارسال نظرات