۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۹۱۸۱۴
موسسه آیت‌الله خویی در پیامی؛

گروه تروریستی داعش همچنان خطر جدی برای منطقه است

گروه تروریستی داعش همچنان خطر جدی برای منطقه است
موسسه حضرت آیت الله خویی حمله وحشیانه به نمازگزاران شیعه در مسجدی در ولایت قندوز در افغانستان را محکوم کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، موسسه حضرت آیت الله خویی حمله وحشیانه به نمازگزاران شیعه در مسجدی در ولایت قندوز در افغانستان را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: موسسه الخویی به شدت به خاطر از دست رفتن جان نمازگزاران شیعه در بمبگذاری انتحاری در نماز جمعه یکی از مساجد در ولایت قندوز افغانستان در روز ۸ اکتبر که باعث شهادت دستکم ۵۰ شیعه و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن شد، متاثر و عزادار است؛ ما در این مصیبت با خانواده قربانیان این حمله همدرد هستیم. این حمله بار دیگر نشان داد که شیعیان در افغانستان تا چه اندازه در خطر حملات گروه‌های تروریستی قرار دارند.

گروه تروریستی داعش همچنان بعنوان خطری جدی برای منطقه به خصوص گروه‌های مذهبی اقلیت در افغانستان و پاکستان محسوب می‌شود.

گروه محلی داعش خراسان که به گروه اصلی وابسته است، مسئل حملات مرگبار علیه شیعیان هزاره به خصوص در دشت برچی کابل بوده است که باعث کشته شدن ۲۴ نفر از جمله زنان باردار و کودکان شد. این گروه تروریستی همچنین اوایل امسال ۸۵ دانش آموز دختر را در یک مدرسه به خاک و خون کشید.

ما همچنین متذکر می‌‍شویم که طالبان -که اکنون مدعی تغییر است و قول داده به حقوق اقلیت‌ها احترام بگذارد- مسئول ارتکاب جنایات جنگی علیه اقلیت هزاره بوده‌اند. عفو بین‌الملل فاش کرده که طالبان از جولای ۲۰۲۱ مسئول اعدام دستکم ۲۲ شیعه هزاره بوده است. به ما اطلاع داده‌اند که طالبان حتی در ماه محرم نیز دست از اذیت و آزار شیعیان در نقاطی مانند دایکندی، بامیان و مزار شریف برنداشته است.

ما تاکید می‌کنیم که جامعه بین‌المللی نباید افغانستان و اقلیت‌های مذهبی و قومی این کشور را به حال خود رها کند؛ اقلیت‌هایی که تحت محاصره هستند و در برابر تعقیب، آزار، خشونت و ترور هیچ پناهی ندارند. اقلیت شیعه به خصوص قوم هزاره از قرن نوزدهم میلادی شاهد تعقیب، آزار، کشتار و جنایات جنگی هم از سوی دولت‌‌ها و هم از سوی گروه‌های غیردولتی بوده است. بنابراین جامعه بین‌المللی نباید چشمان خود را به روی جرائم نفرت‌انگیز علیه شیعیان افغانستان ببندد. برنامه خروج از افغانستان باید ادامه پیدا کند و کسانی که در خطر حتمی قرار دارند – مانند اعضای گروه‌های مدنی، گروه‌های اقلیت مانند شیعه‌ها، سیک‌ها و کسانی که به دینی قائل نیستد، باید در اولویت خروج از افغانستان قرار گیرند.

ما از دولت طالبان هم می‌خواهیم که به فراهم آوردن امنیت و ایمنی برای اقلیت‌های دینی متعهد باشد و عوامل این حمله بزدلانه را شناسایی کرده و به سزای عمل وحشیانه خود برساند. طالبان باید اقداماتی انجام دهد که چنین حملاتی در افغانستان تکرار نشود و گروه‌های مذهبی و قومی اقلیت باید با آزادی کامل به امور مذهبی خود مشغول باشند.

ما همچنین از انتصاب نماینده جدید و ویژه سازمان ملل در امور افغانستان برای تحقیق در مورد خشونت‌های ارتکابی از سوی طالبان و دیگر گروه‌ها استقبال می‌کنیم و بر همکاری خود و اعضای شبکه خود برای رصد این اقدامات و پایش آزادی مذاهب و اعتقادات در افغانستان نیز تاکید داریم./۹۸۸/

ارسال نظرات