۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۹۱۸۷۲
سردبیر روزنامه رای الیوم:

ایران همپیمان قدرتمندی است که همپیمانانش را بی یار و یاور نمی گذارد

ایران همپیمان قدرتمندی است که همپیمانانش را بی یار و یاور نمی گذارد
سردبیر روزنامه رای الیوم چاپ لندن، سفر امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان را در بردارنده راه حل‌های پایدار برای حل بحران این کشور توصیف کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله امروز (یکشنبه) خود، با اشاره به یک ضرب المثل عربی که می گوید: « نه به ما رحم می کند و نه اجازه می دهد رحمت خدا بر ما فرود آید» گفت: این ضرب المثل کاملا در مورد دولت آمریکا و نحوه برخوردش با بحران های لبنان به ویژه بحران سوخت و قطع شدن جریان برق در سراسر کشور طی چند ماه گذشته صدق می کند.

سردبیر رای الیوم اظهارات دیروز "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را «تحریک آمیز، قلدرمآبانه و گستاخانه» توصیف کرده که طی آن مدعی شد: « وارد کردن سوخت از کشوری همچون ایران که تحت تحریم های متعدد قرار دارد، نمی تواند راه حل پایداری برای بحران سوخت در لبنان باشد. از نظر ما این امر یک نوع بازی روابط عمومی است و تلاشی در جهت حل و فصل مشکل نیست.»

عطوان در واکنش به اظهارات یاد شده پرایس نوشت: "اگر رسیدن سه نفت کش ایرانی به بندر بانیاس سوریه و انتقال محموله آنها توسط تانکرها به لبنان بر اساس طرح ابتکاری سید حسن نصرالله رهبر حزب الله و پاسخ سریع مقامات ایران به آن راه حل پایدار به شمار نمی رود پس آقای پرایس بفرمایید راه حل آمریکا چیست؟ آنکه ملت لبنان از گرسنگی و گرما در تابستان و گرسنگی و سرما در فصل بسیار سرد زمستان پیش رو بمیرد؟ "

این روزنامه نگار برجسته جهان عرب از دبیرکل حزب الله لبنان به عنوان « کسی که همواره به وعده هایش عمل نموده " یاد کرده که طی دیدار با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جدید ایران گفت:" ایران همپیمان قدرتمندی است که همپیمانانش را بی یار و یاور نمی گذارد."

به گفته عطوان، این اظهارنظر به وضوح به آمریکا اشاره دارد که نه تنها همپیمانانش در لبنان را بی یار و یاور گذاشت بلکه تمام ملت لبنان را تنها گذاشت و طی سالیان گذشته به طور مستقیم و یا توسط برخی از رژیم های عربی به منظور گرسنه نگه داشتن لبنانی ها آنها را در محاصره خود قرار داد که در نتیجه آن لبنان از نظر اقتصادی فروپاشید و از نظر مالی دچار ورشکستگی شد و از نظر خدمات عمومی از بین رفت.

وی با اشاره به اظهارات پرایس در مورد کمک های نفتی ایران به مردم لبنان جهت نجات آنها از گرسنگی و گرما اظهار داشت: اگر فرض کنیم که موضوع از این قرار است پس چرا خود دولت آمریکا دست به چنین کاری نزد در حالی که آمریکا خود بنیانگذار علم روابط عمومی است و اولین کشوری است که روابط عمومی به عنوان یک رشته اصلی و تخصصی در دانشگاه هایش تدریس شد؟

عطوان ادامه داد: آمریکا به دانش روابط عمومی در عمل با محاصره های خفقان آور و ویرانگر برای ملت ها و در راس آنها ملت لبنان و قبل از آن ملت های سوریه، ایران و فلسطین تحقق می بخشد و از روابط عمومی برای شعله ور کردن آتش جنگ داخلی سود می جوید. چرا آمریکا و همپیمانانش در خلیج فارس بر ایران پیشدستی نکردند و با ارسال سوخت به لبنان بدون هیچ گونه تبعیض طائفه ای دل ملت لبنان را به دست نیاوردند؟

وی گفت: آقای امیرعبداللهیان در سفر اخیر خود طول و عرض لبنان را در نوردید و با اکثر رهبران این کشور از جمله سید نصرالله و نخست وزیر و رئیس جمهور لبنان دیدار و گفت وگو کرد. وی اعلام کرد کشورش آماده است تا اگر دولت لبنان درخواست کند دو نیروگاه تولید برق تاسیس کند و فورا بندر بیروت را بازسازی کند. آیا آمریکا به عنوان همپیمان لبنان تا کنون هیچ گونه تعهد مشابه ایران ارائه داده است یا آنکه همواره تهدید کرده تا به منظور وخیم تر شدن بحران های خفقان آور لبنان تحریم های بیشتری بر این کشور اعمال کند؟

عطوان افزود: آمریکا تهدید به اعمال مجازات های بیشتر می کند اما ایران متعهد شده تا ارسال نفت کش های حامل سوخت به لبنان را ادامه دهد تا به طور همزمان مجازات های اعمال شده علیه سوریه موسوم به قانون قیصر و همچنین تحریم های تحمیل شده بر لبنان را در هم بشکند و بدین ترتیب تفاوت میان همپیمان شجاعی همچون ایران مشخص شود که از نظر انسانی به یاری ملت فقیر و تهیدست و در محاصره و گرسنه لبنان می شتابد اما همپیمان دیگر لبنان یعنی آمریکا سعی دارد تا با تحمیل بحران های گوناگون لبنان را خفه کرده تا کاملا جان دهد.

سردبیر رای الیوم در سرمقاله امروز خود از اظهارات دیروز نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان پس از دیدار با بشاره پطرس الراعی سراسقف مارونی ها ابراز شگفتی و خاطرنشان کرده، "ما از آقای میقاتی نمی خواهیم تا خدای نکرده به جای عربستان، تهران را قبله نماز خود قرار دهد اما امیدواریم این قبله دینی و سیاسی وی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و صادرکننده نفت در جهان فقط یک محموله حامل سوخت برای ملت لبنان به بندر بیروت یا طرابلس ارسال نماید./۹۸۸/

منبع: رای الیوم

ارسال نظرات