۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۹۱۹۷۲

نشست علمی مهدویت و دانشگاه تمدن ساز برگزار شد

نشست علمی مهدویت و دانشگاه تمدن ساز برگزار شد
نشست علمی مهدویت و دانشگاه تمدن ساز، امروز دوشنبه 19 مهرماه با حضور حجج اسلام قرائتی، کلباسی، شاکری و بهروزی لک در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست علمی مهدویت و دانشگاه تمدن ساز، امروز دوشنبه 19 مهرماه با حضور حجج اسلام قرائتی، کلباسی، شاکری و بهروزی لک در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی استاد تفسیر و قرآن حوزه علمیه با موضوع منتظران در قرآن گفت: کره زمین رهبر لایق می خواهد و رهبر لایق و شایسته گمشده بشریت است، رهبری که قانون خدا را درآن به اجراء در آورد.

وی با بیان اینکه آیا گروه کم می تواند در دنیا اثرگذار باشد، اظهار داشت: بله، یک سید حسن نصرالله استخوانی در گلوی کفار و استکبار است، رجایی بعد از انقلاب و ریاست جمهوری اش در سازمان ملل اجازه ملاقات به رئیس جمهور آمریکا نداد، پس گروه اندک نیز می تواند جریان ساز و موثر در دنیا باشد.

استاد حوزه علمیه در پایان با تأکید براینکه انتظار به معنای دست روی دست گذاشتن نیست، اذعان کرد: انتظار یعنی انسان منتظر نور است اما لامپ را هم روشن می کند، با قرائت و توجه به دعای ندبه و عهد، انتظار را برای خود شکوفا کنیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین کلباسی ریاست مرکز تخصصی مهدویت اظهار داشت: ایمان در عصر غیبت بسیار ارزشمند از ایمان در عصر ظهور است، یعنی دوران غیبت نه تنها دوران محرومیت نیست بلکه ویژگی برای کسب فضیلت های بالاتر از عصر ظهور است.

وی اذعان کرد: نباید عصر غیبت را عصرمحرومیت و محدودیت معرفی کنیم چرا که؛ وظایف مشخص و رجوع به عالم و ولی فقیه مشخص و فضیلت آن هم فوق العاده است و انتظار می رود با وجود فضیلت فکری، این ظرفیت را برای تمدن سازی فراهم کند.

پس از ارائه ریاست مرکز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام و المسلمین بهروزی لک عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به نقش دانشگاه در تبیین تمدن زمینه ساز اذعان کرد: وقتی از زمینه سازی صحبت می کنیم برخی رویکردهایی وجود دارد که قابل فهم نیستند، زمینه سازی به معنای تسریع در زمینه ظهور درست نبوده و قابل فهم نیست، بلکه زمینه سازی صحیح آنچیزی است که رهبری فرمودند" زمینه سازی یعنی کسب آمادگی برای ظهور" و این معنا مقدور و واجب است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش دانشگاه در تبیین زمینه سازی ظهور افزود: با این معنا زمینه سازی وظیفه همگان خصوصاً مجامع علمی است، دانشگاه متناسب با زمینه سازی باید مباحث را تبیین کند، سوال اینجاست چه مقدار برای اساتید معارف در این حوزه کارعلمی و تبیین صورت گرفته است.

وی با بیان امر تعلیم و تربیت دانشجویان بیان کرد: دانشگاه علاوه بر بُعد آموزشی باید پیشگام تحول در موضوع مهدویت باشد، بایستی آسیب شناسی کرده و راهکار ارائه داد و درسی را به صورت عمومی وارد دروس آموزش دانشجویان کرد.

در پایان این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین شاکری ریاست دانشگاه معارف اسلامی گفت: اشتیاق دانشجویان به مهدویت فوق العاده است و این نیاز جوانان است اما دانشگاه چقدر این مقوله را پذیرفته است، این بحث جدی است که باید به پرداخت چرا که ساختار دانشگاه سکولار بوده و ابتدا باید بستر را مهیا کرد سپس به مسئله تمدن مهدویت پرداخت.

استاد دانشگاه معارف اسلامی اظهار داشت: در بحث مهدویت با جریان استحاله روبه رو ایم، دانشگاه در تبیین این جریان و برخورد با آن ها چقدر کار علمی انجام داده است، در زمینه مهدویت محتاج فعالیت های فاخر بوده و باید دانشگاه ها را به این سمت و سو سوق داد.

ارسال نظرات