۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۶۹۱۸۶۵

نشست علمی شاخصه‌های تمدن ساز خطبه غدیر برگزار شد

نشست علمی شاخصه‌های تمدن ساز خطبه غدیر برگزار شد
واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، نشست مجازی « شاخصه‌های تمدن ساز خطبه غدیر» را برگزار کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، نشست مجازی « شاخصه‌های تمدن ساز خطبه غدیر» را باهدف بررسی شاخصه‌های تأثيرگذار در تمدن سازي اسلامي از ديدگاه پيامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در خطبه غدیر، برگزار کرد.

خانم فروغ خیا طی، مدرس حوزه و مدیر گروه زبان فارسی جامعه المصطفی در این نشست با اشاره به خطبه غدیر و شاخصه‌های تمدن اسلامی آن، گفت: در اين خطبه خدا، ولايت، دين و مهدويت، چهار محوري می‌باشد که رسول خدا براي يک تمدن اصيل اسلامي موردتوجه قرار داده است.

وی بابیان اینکه ابتدای خطبه غدیریه به خدامحوری اختصاص دارد و در ادامه به ولایت محوری پرداخته‌شده است، افزود: هدف نهايي سير تمدني در هر جامعه‌ای کمال و وحدت است. از ديدگاه رسول خدا(ص)، دين با ولايت به کمال می‌رسد و زماني که دين به کمال برسد، جامعه اسلامي به تکامل، وحدت و درعین‌حال به تمدن اسلامي خواهد رسید.

مدیر گروه زبان فارسی جامعه المصطفی، چهارمین محور خطبه غدیریه را، انتظار و مهدویت برشمرد و ادامه داد: با توجه به خطبه غدير از ديدگاه رسول خدا(ص)، اولين مرحله از مراحل تمدن سازي اسلامي، تشکيل امت اسلامي می‌باشد، ازاین‌رو امت و امامت دو مرحله اصلي تمدن سازي اسلامي است که می‌تواند نظام سازي تمدني را تحقق بخشد.

وی بابیان اینکه در خطبه غدير، تحقق وحدت امت و ايجاد امت واحده تنها در پرتو حکومتِ رهبري الهي قابل تحقق است و يکي از اهداف تأسيس تمدن اسلامي نيز دستيابي به چنين هدفي می‌باشد، تصریح کرد: امتي که با داشتن هدف الهي، در مسير تکامل گام برمی‌دارد، به‌ناچار بايد به رهبري تمسک جويد که تبلوري از آرمان الهي و موردقبول و پذيرش و مقتدا و دلیل تحرک و پویایی باشد. درواقع امامت است که امت را به وجود می‌آورد زیرا لازمه وحدت امت وجود امام است.

خیاطی ابراز داشت: درک فرآيند تمدن سازي در خطبه غدير بر شناخت اهداف و غاياتي استوار است که تبیین‌ و تعیین‌کننده کار ویژه‌های آن تمدن است. جوهر انديشه سياسي، مبتني بر آموزه‌هایی است که مجموعه‌ای از تعاليم قدسي (کلام وحي ) در يک نظام منسجم ديني به دست می‌آید. نظم سياسي مطلوب که پيامبر اسلام(ص) طراحي و اجرا می‌کرد، نشان از جامعه همبسته‌ای داشت که بر ايمان ديني مشترک استوار بود. ساختار سياسي در نظام تمدني، به‌مثابه يک کل به‌هم‌پیوسته از تمامي ویژگی‌هایی که به جامعه هويت يکساني می‌بخشد، متأثر است و مجموعه نهادها و سازمان‌های سياسي درون آن براي سامان بخشيدن به اهداف و کار ویژه‌های اخلاقي تجهيز می‌شوند.

وی در پایان گفت: تحصيل کمال انساني در تمدن اسلامي از طريق حضور امت در عرصه اجتماعي، قرار دادن امامت در جايگاه اصلی و پذيرش ولايت که آغاز نظام سازي تمدني است حاصل می‌شود زيرا از اين طريق انسجام و همبستگي اجتماعي ميسر می‌گردد که اساس نظام سازي است و زمینه‌های برپايي تمدن اسلامي فراهم می‌گردد. تلاش‌های اقتصادي و قضايي نيز پشتوانه چنين تحرکي در جامعه می‌گردد. در اين هنگام فرصت‌های بی‌شماری براي تمدن اسلامي فراهم می‌آید تا حاکميت خود را گسترش دهد. حضور امام و پذيرش جايگاه ولايتي امام توسط امت بر مبناي نظام سازي تمدني، مهم‌ترین راه برای احيای تمدن اسلامی است.

ارسال نظرات