۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۹۲۰۲۱
تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه:

وقف به برکت انقلاب اسلامی دوباره سامان یافته و به مسیر اصلی خود بازگشته است

وقف به برکت انقلاب اسلامی دوباره سامان یافته و به مسیر اصلی خود بازگشته است
قم ـ آیت‌الله سعیدی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، وقف سامان یافته و به مسیر اصلی خود بازگشته است زیرا حکومت پهلوی با این مسئله رفتار درستی نداشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی امروز در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف استان قم با اشاره به اهمیت مسئله وقف اظهار کرد: وقف مانع از بسیاری آسیب‌های فردی و اجتماعی می‌شود، خودخواهی و بی تفاوت بودن نسبت به اجتماع را در انسان از بین می‌برد و برادری و نوع‌دوستی را ترویج می‌کند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» و این یک شعار نیست بلکه دستوری برای مومنان است که چگونه در اجتماع زندگی کنند و البته در اینجا شرط و شروطی هم گذاشته نشده، به این معنا که برادری یک معامله دو طرفه نیست، اگر دیگران در حق ما برادری نکردند، ما وظیفه داریم همچنان خود را برادر و یاور آنها بدانیم.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه حضرت علی(ع) بعد از غصب حق‌شان از سوی دیگران، بیکار ننشتند گفت: حضرت در مزارع مشغول بکار شدند، چاه‌های بسیار حفر کردند و باغ‌های زیادی را آباد ساختند و وقف همان مردمی کردند که پشت به ایشان کرده بودند.

وی ادامه داد: وقف به انسان سعه وجودی می‌دهد و کاری می‌کند که وجود اصیل و معنوی آدمی توسعه یابد حتی بعد از اینکه وجود مادی زوال یافت و نابود شد.

سعیدی با بیان اینکه وقف، مسئله‌ای فارغ از حکومت‌هاست ولی حکومت می‌تواند به آن نظم و نظام بدهد گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، وقف سامان یافته و به مسیر اصلی خود بازگشته است زیرا حکومت پهلوی با این مسئله رفتار درستی نداشت و حتی تلاش می‌کرد موقوفات را از مسیر خود منحرف کرده و در راهی غیر از نیت واقف از آنها بهره‌برداری کند.

امام جمعه قم افزود: در این بین مسئله مهم این است که علاوه بر همه اقداماتی که توسط سازمان اوقاف در زمینه احیای موقوفات، اجرای امینانه نیت واقفان و ثبت وقف‌های جدید صورت می‌گیرد، نظارت بر عملکردها هم توسعه یابد و با دقت بیشتری اعمال شود، این نظارت هم باید بر عملکرد کارکنان و متولیان باشد و هم در سایر موارد اعم از املاک اجاره‌ای و دریافت اجاره موقوفات اعمال شود.

وی آموزش احکام شرعی و قوانین موضوعی وقف به کارکنان مجموعه اوقاف را از دیگر ضروریات دانست و تصریح کرد: هر چه آگاهی نسبت به این احکام و قوانین بیشتر باشد، شاهد عملکرد بهتری از سوی آنها خواهیم بود زیرا گاهی جهل به مسائل هم بدون اینکه قصد و غرضی در کار باشد، مشکل‌آفرین می‌شود البته اعتماد به مجموعه کارکنان هم اهمیت دارد ولی این اعتماد و اطمینان در پرتو نظارت دقیق تعریف می‌شود./د۱۰۱/

ارسال نظرات