۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
کد خبر: ۶۹۲۳۴۰
رییس کل دادگستری خراسان‌ جنوبی:

قرارهای محدود کننده باید مدت زمان مشخص داشته باشد

قرارهای محدود کننده باید مدت زمان مشخص داشته باشد
خراسان جنوبی ـ حجت الاسلام حمیدی گفت: قرارهای محدود کننده چون ممنوع الخروج شدن و ممنوع المعامله شدن باید مدت زمان مشخص داشته باشد و به فرد نیز اطلاع داده شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی امروز در گردهمایی و همایش فصلی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شاید در هفته‌های آتی در راستای قرنطینه هوشمند تنها کسانی را در مجتمع قضائی پذیرا باشیم که هر دو دوز واکسن کرونا را زده باشند که البته این مهم به تصمیم ستاد کرونا است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ما در دادگستری خراسان‌جنوبی باید سیاست‌های قوه قضائیه را نصب العین خود قرار دهیم و نسبت به اجرای آن اهتمام داشته باشیم که در سند تحول قوه قضائیه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه یکی از این سیاست‌ها نظارت کردن بر زیر مجموعه است که این نظارت باید به صورت مستمر و میدانی باشد، گفت: از پشت میز و به صورت تلفنی نمی‌توان بر زیر مجموعه نظارت کرد بلکه باید با حضور در شعبات قضائی و … به صورت مستمر این اقدام را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: باید همان حساسیتی که بر عملکرد قضات در مجموعه دادگستری داریم بر عملکرد شوراهای حل اختلاف نیز نظارت داشته باشیم که مردم در این زمینه و پرونده‌های مورد بررسی در شورا گلایه مندی‌هایی دارند.

رئیس کل دادگستری با تأکید بر نحوه رفتار مطلوب قضات و کارکنان با مردم و نظارت در این موضوع بیان‌کرد: اگر یک مسئول قضائی رفتار خوبی با مردم نداشته باشد موجب یأس و ناامیدی مردم می‌شود و با رفتار نامناسب دیگر خدمات نیز دیده نمی‌شود.

حجت الاسلام حمیدی با تأکید بر نظارت بر نحوه رسیدگی به پرونده‌ها گفت: وقتی پرونده‌ای را به شعبه‌ای ارجاع دادیم کار به اتمام نرسیده است بلکه باید بررسی کنیم که آیا این پرونده به اطاله دادگستری دچار شده، آیا به ادله طرفین توجه شده است و به طور کلی در مسیر عدالت قرار دارد.

وی گفت: به ویژه اگر در پرونده قضائی، فردی زندانی است این نظارت و توجه دو چندان می‌شود و نظارت باید هم به صورت کمی و کیفی باشد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه عملکرد شعب از نظر کمی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ما در خراسان‌جنوبی پروند کثیرالشاکی زیادی نداریم ولی همین میزان کم نیز باید مدیریت شده و دادستان‌ها و رؤسای دادگستری نیز به آن توجه ویژه داشته باشند و تنها به قاضی شعبه واگذار نشود.

حجت الاسلام حمیدی گفت: قرار بازداشت موقت باید به قدر نیاز و ضرور صادر و آخرین قراری باشد که یک قاضی صادر می‌کند و از سایر قرارهای تأمین استفاده شود.

وی افزود: البته در مواردی که حق جامعه، صدور قرار بازداشت موقت متهم است نیز نباید دست و دلمان بلرزد چرا که در بسیاری از موارد آزادی یک متهم موجب فساد در جامعه می‌شود و قانون نیز بر این موارد تأکید ویژه دارد که البته میزان آن کم است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قرارهای محدود کننده چون ممنوع الخروج شدن و ممنوع المعامله شدن باید مدت زمان مشخص داشته باشد و به فرد نیز اطلاع داده شود، اظهار کرد: متأسفانه گاه به فرد اطلاع داده نمی‌شود و مشکلاتی را برای او ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی با تأکید بر حساسیت نسبت بر فساد در درون سازمانی و فساد در جامعه بیان‌کرد: دادگستری مرجع رسیدگی به فسادها است و پرونده‌های مرتبط با آن نیز باید با دقت و توجه ویژه‌ای مورد بررسی قرار گرفته و با حساسیت دنبال شود.

وی گفت: نباید نسبت به بسترهای فسادزا بی تفاوت باشیم و در مقابل آن وظیفه خود را به درستی انجام دهیم که از مقابله با فساد موردی اهمیت بیشتری دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بر نظارت بر بازار و کمک به تولید نیز تأکید کرد و گفت: مردم از ناآرامی‌های بازار به حق گلایه دارند که اگر مسئولان امر در این زمینه وظیفه خود را انجام نمی‌دهند، دادستان‌ها ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام حمیدی همچنین به ضرورت رسیدگی سریع به پرونده‌های معوق و گسترش دادرسی‌های الکترونیک و استفاده از دادگاه‌های آنلاین و ۶۰ سامانه الکترونیک اشاره کرد و افزود: باید تکلیف خود را نسبت به زندان و زندانی انجام دهیم چرا که ما در مجموعه قضائی فرد را به زندان معرفی می‌کنیم و برای حفظ حقوق او در این زمینه باید از نزدیک سخن گفت و صحبت زندانی را شنید./د۱۰۱/

ارسال نظرات