۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۹۲۴۴۴

انتخابات نخست وزیر و تشکیل دولت جدید عراق آسان نخواهد بود

انتخابات نخست وزیر و تشکیل دولت جدید عراق آسان نخواهد بود
فاروق سلمانی گفت: گرچه تعیین نخست وزیر جدید حق قانونی فراکسیون بزرگتر در پارلمان است، اما این مهم بدون توافق سیاسی در خارج از پارلمان ممکن نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در روز یکشنبه گذشته و شمارش بخش عمده آرا، نتایج اولیه این انتخابات اعلام و تقریبا مشخص شده است که کدام یک از احزاب و گروه ها تعداد کرسی بیشتری را کسب کرده اند.

اگرچه برخی از گروه ها و احزاب سیاسی شرکت کننده در انتخابات نسبت به نتایج اعلام  شده اعتراض دارند و می گویند در انتخابات تخلف صورت گرفته، اما به نظر نمی رسد که تغییر ملموسی در نتایج انتخابات حادث شود.

اکنون و با توجه به اینکه نتایج انتخابات تا حد زیادی مشخص شده، گروه ها و احزاب سیاسی، رایزنی های پیدا و پنهان میان خود را برای تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت جدید آغاز کرده اند تا براساس توافقات و تشکیل ائتلاف ها، فرد مورد نظر خود را معرفی کنند.

سوالاتی که در ارتباط با تشکیل دولت جدید مطرح می شود، اینکه اولا مکانیزم انتخاب نخست وزیر به چه شکلی خواهد بود، ثانیا دخالت های خارجی چه تاثیری در روند تعیین نخست وزیر جدید خواهد داشت و ثالثا تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت جدید تا چه اندازه زمان خواهد برد.

فاروق سلمانی تحلیلگر مسائل سیاسی عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با روند برگزاری انتخابات پارلمانی و مکانیزم انتخاب نخست وزیر آینده پس از اعلام نهائی نتایج انتخابات گفت: شکی نیست که این انتخابات یک انتخابات کاملا سالم نبوده و برخی تردیدها در مورد برگزاری درست آن به دلیل وجود سرورهای الکترونیکی آن در امارات وجود دارد.

تعیین نامزد نخست وزیری توسط فراکسیون بزرگتر خواهد بود

فاروق سلمانی افزود: اما در مورد تشکیل دولت و تعیین نخست وزیر جدید، قانون اساسی تأکید می کند که نخست وزیر را فراکسیون بزرگتر تعیین خواهد کرد، اما سؤالی که مطرح است اینکه آیا فراکسیون بزرگتر بدون مانع برای انجام این مهم موفق خواهد شد یا نه؟ و آیا طرف های مخالف با نتایج این انتخابات به تشکیل دولت توسط فراکسیون بزرگتر راضی خواهند شد یا اینکه خود آنها برای تشکیل ائتلاف ما بین خود اقدام خواهند کرد.

انتخابات نخست وزیر و تشکیل دولت جدید آسان نخواهد بود

تحلیلگر عراقی ادامه داد: به نظر می رسد که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی کرسی های بیشتری را از دیگر طرف ها کسب کند، بنابراین به نظر من در این شرایط تشکیل دولت جدید عراق به آسانی و سادگی صورت نخواهد گرفت، همانطور که در انتخابات دوره های گذشته نیز این روند به آسانی انجام نشده است.

تعیین نامزد نخست وزیری توسط فراکسیون بزرگتر خواهد بود/هیچ حزبی نمی تواند خواسته خود را بر دیگران تحمیل کند

تشکیل دولت جدید زمان بر خواهد بود

وی در ارتباط با نقش تشکل ها و ائتلافات بین حزبی در تعیین نخست وزیر جدید توضیح داد: به طور قطع ائتلاف ها و مانورهای سیاسی آتی برای تشکیل دولت جدید مفید فایده خواهد بود اما همانطور که گفتیم باتوجه به نتایج بدست آمده و اعتراض برخی گروه ها به نتایج، این مسئله به زمان زیادی نیاز دارد و فکر نمی کنم به سهولت انجام شود.

گروه های سیاسی باید در خارج از پارلمان در مورد شخص نخست وزیر توافق کنند

فاروق سلمانی با تأکید بر لزوم توافق طرف های سیاسی در خارج از پارلمان در مورد شخص نخست وزیر اضافه کرد: در ابتدای کار احزاب و گروه های سیاسی باید در خارج از پارلمان به طور مفصل بحث و تبادل نظر کرده و در مورد شخص مورد نظر برای نخست وزیری به توافق برسند و سپس در مجلس، برای تشکیل دولت جدید اقدام کنند.

طرف های خارجی در تعیین نخست وزیر جدید اعمال نفوذ می کنند

تحلیلگر عراقی در مورد تاثیرگذاری طرف های خارجی در روند تعیین نخست وزیر جدید گفت: طبیعتا همانطور که در دوره های گذشته نیز شاهد بوده ایم، در این دوره نیز دخالت های خارجی و برخی اعمال فشارها از جانب آنها نیز در تشکیل دولت و چگونگی آن مؤثر خواهد بود، اما عراقی ها باید متوجه شوند به هر نحوی شده باید این پیروزی را محقق کنند و بایکدیگر اتحاد داشته باشند تا تحت تاثیر دخالت های خارجی قرار نگیرند و تشکیل دولت جدید با دشواری مواجه نشود.

موضوع اخراج نیروهای آمریکایی، مهمترین موضوع مورد مناقشه در پارلمان جدید

وی ادامه داد: متأسفانه میزان مشارکت در این انتخابات بسیار پایین بود؛ چراکه مردم به سیاستمداران اعتماد کافی را ندارند و به نظر من این پارلمان دوام چندانی نخواهد داشت و مانند دوره های گذشته دوره چهارساله خود را به پایان نخواهد رساند. بیشترین موضوعی که در این پارلمان مورد مناقشه قرار خواهد گرفت، موضوع حضور نیروهای خارجی به ویژه آمریکا در کشور و نحوه اخراج آنها خواهد بود. آمریکا همانطور که از افغانستان خارج شد، در هر صورت یک روز نیز باید از عراق خارج شود و عراقی ها خود کشورشان را اداره کنند.

هیچ حزبی نمی تواند خواسته خود را بر دیگران تحمیل کند

فاروق سلمانی در پایان در واکنش به اظهارات نصار الربیعی رئیس هیئت سیاسی جریان صدر مبنی براینکه تشکیل دولت جدید بدون توافق خواهد بود و نخست وزیر حتما باید عضو جریان صدر باشد گفت: تعیین نخست وزیر توسط احزاب شیعی صورت خواهد گرفت و پیش از طرح آن در پارلمان باید بین خود آنها مورد توافق قرار گیرد، بنابراین تعیین نخست وزیر براساس توافق خواهد بود نه براساس اینکه فلان حزب بیشترین کرسی را دارد.

تحلیلگر عراقی تصریح کرد: هیچ طرفی نمی تواند آنچه را که خود می خواهد بر دیگران تحمیل کند. آقای نصار الربیعی فراموش کرده است که این موضوع برحسب توافقات خواهد بود؛ اینکه جریان صدر بگوید تشکیل دولت حق فراکسیون بزرگتر است، یک سخن قانونی و درست است، اما بدون توافق با دیگران تعیین نخست وزیر ممکن نخواهد بود. این اظهارات، صحبت های ما در مورد آسان نبودن روند تشکیل دولت جدید را تأیید می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات