۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۹۲۴۸۰
حجت الاسلام و المسلمین اختری:

عاملان جنایت در افغانستان گروه‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا و آل سعود هستند

عاملان جنایت در افغانستان گروه‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا و آل سعود هستند
خراسان رضوی ـ حجت الاسلام و المسلمین اختری گفت: عاملان جنایت در افغانساتان دست‌نشانده گروه‌های تکفیری داعش با حمایت آمریکا و آل سعود هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن اختری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، در مراسم بزرگداشت هفتمین روز شهادت جمعی از نمازگزاران مسجد شیعیان قندوز، در رواق کوثر حرم مطهر رضوی، گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیش از ۳۵۰ میلیون شیعه در دنیا ارتباط دارد؛ در جنایت مسجد جامع قندوز تمام بخش‌های مختلف دانشگاهی، حوزوی، مراجع تقلید نظام جمهوری اسلامی ایران با بیانیه و ابزار همدردی این جنایت را محکوم کردند.

وی بابیان اینکه پیروان ائمه اطهار(ع) در دنیا کم نیستند، افزود: امروز باید همه پیروان اهل‌بیت(ع) در کنار هم با بدخواهان و دشمنان قسم‌خورده ائمه اطهار(ع) ایستادگی کنند، این‌ها همان تفکر و اندیشه جنایت‌کارانه کسانی رادارند که امامان معصوم را در دوره‌های تاریخی مختلف به شهادت رساندند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اختری بابیان اینکه کشتار مردم کشورهای اسلامی توطئه آمریکایی و صهیونیستی است، افزود: امروز مهاجران افغانستانی به‌خصوص جامعه نخبگانی آن‌ها که در ایران زندگی می‌کنند، نسبت به مسائل افغانستان مسئولیت دارند، همان‌طور که ایران در مقابل مسائل این کشور خود را مسؤول می‌داند، مهاجران باید نسبت به مسائل کشور خودشان حساس باشند و در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنند.

وی افزود: کسانی که در افغانستان دست به چنین جنایت‌هایی می‌زنند، دست‌نشانده گروه‌های تکفیری داعش با حمایت آمریکا و آل سعود هستند، لذا باید در برابر آن‌ها ایستادگی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اختری با بیان اینکه تمام علمای اسلام، اعم از شیعه و سنی کشتار نمازگزاران در مسجد را محکوم می‌کنند و هیچ عالم مسلمانی در دنیا کشته شدن نمازگزار در مسجد را تائید نمی‌کند، افزود: علمای اهل سنت جنایت‌های داعش را محکوم و تأکید می‌کنند که این‌ها مسلمان نیستند، بلکه دشمنان قسم‌خورده اسلام هستند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بابیان اینکه در افغانستان پیش‌ازاین هم مساجد و علمای اهل سنت توسط گروه‌های تکفیری موردحمله قرار گرفتند، افزود: گروه‌های تکفیری که در افغانستان فعالیت می‌کنند، پرورش‌یافتگان اسرائیل و کمک‌کنندگان آن‌ها حاکمان امارات و آل خلیفه هستند؛ نقشه آن‌ها اختلاف‌افکنی و ناامنی در جوامع اسلامی است که نمونه این جنایت‌ها را می‌توان در سوریه و عراق پیدا کرد.

وی افزود: امروز باید حکومتی که در حال حاضر در افغانستان تشکیل‌شده در کنار علمای شیعه وطنی، شخصیت‌های سیاسی و رهبران قومیت‌ها در این کشور جمع شوند و نگذارند این جنایت‌ها گسترش پیدا کند و افغانستان به نابودی کشیده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اختری تصریح کرد: پیروان ائمه اطهار(ع) نسب به یکدیگر مسئول هستند و باید وحدت داشته باشند.

وی یادآور شد: مردم افغانستان بدانند جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی تا به امروز در کنار شما ایستاده است در کنار شما خواهد بود، امروز شرایط افغانستان فقط به دست مردم این کشور تغییر می‌کند.

در ادامه حجت‌الاسلام عباسی از طلاب شمال افغانستان گفت: مسجد سیدآباد قندوز در منطقه بلخ و شمال افغانستان به‌عنوان تأثیرگذارترین مکان در بین شیعیان محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال‌های  اخیر و حوادث ماه‌های گذشته در عملیات انتحاری مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، زخمی و شهدای زیادی به‌جای گذاشته است؛ در انفجار مدرسه سیدالشهدا متأسفانه از  هر خانه‌ای در آن منطقه یک دختر به شهادت رسید و در انفجار مسجد قندوز بیش از ۱۵۰ نفر از نمازگزاران به شهادت رسیدند و ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

این طلبه افغانستانی بابیان اینکه بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تغییر دولت برخی به دنبال تنش و ایجاد جنگ بین شیعه و سنی هستند، افزود: افغانستان در طول تاریخ جنگ‌های داخلی زیادی را تجربه کرده است که بیشتر اختلافات قومیتی بوده است و هیچ‌گاه بر سر مذهب به جنگ و درگیری نپرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش آمریکا، آل سعود، اسرائیل در منطقه به‌خصوص افغانستان ایجاد جنگ مذهبی و از آثار مخرب این جنگ مذهبی آسیب به کشورهای همسایه است./د101/

ارسال نظرات