۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۶۹۲۸۵۴
آیت‌الله اراکی:

هدف تقریب نزدیک کردن همه افراد جامعه اسلامی به سبیل الرسول است

هدف تقریب نزدیک کردن همه افراد جامعه اسلامی به سبیل الرسول است
آیت الله اراکی گفت: آن جمعیتی من الرسول‌اند که مع الرسول باشند؛ معیت با رسول من الرسول بودن را به وجود می‌آورد و من الرسول بودن وحدت را به وجود می‌آورد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی در دومین نشست از سلسله نشستهای سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به اینکه بدون شک وحدت در جهان اسلام از واجبات شرعی‌است که بر همه واجبات دیگر مقدم است؛ اظهار کرد: تقریب بین اذهاب و مذاهب اسلامی مقدمه وحدت جهان اسلام است. 

وی اضافه کرد: هر چند تقریب بین مذاهب یا وحدت جهان اسلام به این معنا نیست که مذهبی و یا پیرو مذهبی بدون دلیل دست از مبانی مذهبی خود بردارد اما اصل این است که نزاع در جامعه اسلامی نباشد، مسلمین با یکدیگر به جنگ نپردازند و بتوانند ید واحده باشند.

دبیرکل سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد مفهوم همراه با رسول خدا(ص) بودن، گفت: آنچه که از آیات قرآن و سنت پیامبران و پیامبر نبی اکرم(ص) برمی‌آید این است که معیت با رسول اکرم(ص) بلکه من الرسول اکرم بودن از اهم واجبات شرعیه است و قوام شکل‌گیری امت اسلامی به این امر وابسته است.

وی به داستان حضرت ابراهیم(ع) و تأثیر همراهی با رسول (ص) اشاره کرد و ادامه داد: در جایی داریم سلمان منّا اهل‌البیت؛ این منّا بودن یا منّا نبودن همان معیار و ملاک امت رسول اکرم(ص) و پیوستن به رسول اکرم(ص) به عنوان امت اوست؛ کسانی که بتوانند از رسول اکرم(ص) تبعیت کنند از رسول هستند. 

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه من الرسول بودن وحدت آفرین است و دلها را یکی می‌کند، گفت: آن جمعیتی من الرسول‌اند که مع الرسول باشند. معیت با رسول من الرسول بودن را به وجود می‌آورد و من الرسول بودن وحدت را به وجود می‌آورد. 

وی ادامه داد:  سبیل غیر مومنین همان جداشدن از رسول اکرم(ص)، همان شقاق با رسول اکرم(ص) است و همان محاده با رسول اکرم (ص) و همان محاده با خدا است و شقاق با خدا و رسول، محاده با خدا و رسول، جدا شدن از رسول، معیت را از بین می‌برد. معیت که از بین رفت من الرسول بودن هم از بین می‌رود و من الرسول بودن که از بین رفت آغاز شقاق، درگیری، اختلاف نزاع و قتل است.

این استاد حوزه علمیه ظالم و ستمگر را جداشده از معیت با رسول دانست و گفت: نمونه اعلا و نمونه اکبر ظلم به نفس، ظلم به جامعه اسلامی، ظلم به بشر همین جدا شدن از رسول(ص) است؛ رسول را تنها گذاشتن و راه من الرسول را دنبال نکردن و سبیل الرسول را پیروی نکردن است.

وی با بیان اینکه هدف تقریب نزدیک کردن همه افراد جامعه اسلامی به سبیل الرسول است، گفت: تقریب به این معناست که همه جامعه اسلامی بیایند و من الرسول باشند و به خانه رسول بپیوند. وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ؛ مجیء با رسول، پیوستن به رسول همان معیت با رسول است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه ظلم به نفس جدا شدن از سبیل رسول است، گفت: همراه من الرسول بودن، معیت با رسول است. معیت با رسول هم اتباع با رسول است؛ از همین من بعد و از همین مکان و از همین مناسبت، مناسبت ایام میلاد رسول اکرم (ص) که بسیار متناسب با وحدت و تقریب است این ندا را سر می‌دهیم که ای جامعه اسلامی، ای مسلمین، ای کسانی که ادعای پیروی از رسول اکرم می‌کنید، بیایید و این پیروی را محقق کنید، همگی مع الرسول باشید تا من الرسول شوید.


ارسال نظرات