۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۶۸۴۹۷۳

موضع گیری مدیر حوزه های علمیه درباره اتفاقات افغانستان

موضع گیری مدیر حوزه های علمیه درباره اتفاقات افغانستان
مدیر حوزه های علمیه ضمن واکنش به رخدادهای اخیر در افغانستان، تاکید کرد که روحانیت در کنار مردم این کشور اسلامی ایستاده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مدیر حوزه های علمیه ورود آمریکایی‌ها به افغانستان را ظالمانه، بی حساب و به ضرر ملت افغانستان برشمرد و اظهار داشت:‌ آمریکایی ها طراحی هایی که برای خروج شان کرده اند نیز شیطانی است، امروز آمریکا شکست خورده و تلاش می‌کند، اهداف و مطامع خود را با طراحی هایی که دارد حفظ کند.

آیت الله علیرضا اعرافی که در جلسه شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه حاضر شده بود، با اشاره به وضعیت امروز افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور می گذرد و ابراز نگرانی مراجع معظم تقلید از وضعیت پیش آمده، گفت: مردم افغانستان شجاع، قهرمان، خداجو، متدین و پایبند به ارزش‌های الهی، اسلامی، اخلاقی و انسانی هستند و در طول تاریخ نشان دادند در برابر هجمه بیگانگان بسیار حساس و فوق‌العاده پای کار هستند.

وی با اشاره به دلاوری های مردم افغانستان در مقابل هجوم بیگانگان به این کشور، افزود: افغانستان در برابر هجوم ارتش سرخ شوروی سابق و آن همه ظلمی که در این کشو اسلامی روا داشتند و استقلال و هویت آنان را لگد مال کرده بودند با کمال شجاعت و رشادت ایستادند، آنها را به زباله دان انداخته و از افغانستان بیرون کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، شکست شوروی از افغانستان را یکی از حلقه‌های فروپاشی این رژیم دانست و بیان کرد: افغانستان همیشه در مقابل هجمه ها، مقاوم، صبور و شکیبا ایستاده است و در دوره اخیر آن چه اتفاق افتاد از دخالت‌های بعضی ازهمسایگان و ورود برخی از گروه های تندرو و خشن و برخی مسائل داخلی افغانستان، موجب شد آمریکایی‌ها بهانه پیدا کرده و در این کشور حضور نظامی داشته باشند.

آیت الله اعرافی با بیان این که رشد این گروه ها، برآمده از خود آمریکایی‌ها بود، گفت: آمریکا بر اساس بهانه‌هایی که خود ساخته بود به این کشور تجاوز، حمله و آن را اشغال نمود و پیمان خیلی منحوسی به امضا رساند که بسیار ناصواب و نادرست بود و سالها این اشغال را به بهانه‌ی آزادی و استقلال انجام داد.

آمریکا وقتی اعلام خروج کرد که فهمید در افغانستان شکست خورده است

وی شکست آمریکا در این کشور و آگاهی مردم از خیانت آمریکا را مورد توجه قرارد داد و گفت:‌ وقتی آمریکا فهمید در رسیدن به اهداف خود شکست خورده است، اعلام خروج کرد.

مدیر حوزه های علمیه، ورود آمریکایی‌ها به افغانستان را ظالمانه، بی حساب و به ضرر ملت افغانستان برشمرد و اظهار داشت:‌ آمریکایی ها طراحی هایی که برای خروج شان کرده اند نیز شیطانی است، امروز آمریکا شکست خورده و تلاش می‌کند، اهداف و مطامع خود را با طراحی هایی که دارد حفظ کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خشونت های ظالمانه که گروه های تندرو مانند داعش به آن دست می زنند،محکوم هستند، تصریح کرد: معتقد هستیم که باید سرنوشت افغانستان مانند همه کشورهای اسلامی به دست مردم خود رقم بخورد، حقوق همه مردم و اقلیت های دینی مذهبی حفظ شود.

موضع گیری مدیر حوزه های علمیه درباره اتفاقات افغانستان

وی تاکید کرد:‌ اعتقاد ما بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی این است که سرنوشت کشورها باید به دست خود مردم تعیین شود و وحدت اسلامی و همبستگی و حفظ منافع ملت‌ها و کشورهای اسلامی جزوگفتمان انقلاب اسلامی است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که پیام انقلاب اسلامی، خون حاج قاسم و شهدای گرانقدر این است که آمریکا باید ازهمه منطقه خارج شود، گفت: پس از خروج آمریکا از منطقه و همه کشورهای اسلامی، باید اداره کشورها به دست خود مردم و آراء آنان و با همبستگی اسلامی انجام شود.

حوزه بر همبستگی و همگرایی امت اسلام تاکید می کند

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به نگرانی مراجع معظم تقلید و علما از وضعیت پیش آمده در افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: مراجع معظم ما هم ابراز نگرانی کردند که مبادا مجدداً در آن کشور گروه‌های بی منطق، ناصواب و با تعصب های مذهبی و برخلاف اصول اسلامی، تعالیم دینی و سنت رسول خدا (ص) و سیره ائمه هدی(ع) فعال شوند.

وی با بیان این که، این نگرانی را ما هم از طرف مراجع، اعلام می کنیم، گفت: حوزه‌های علمیه در کنار علمای اعلام افغانستان از همه مذاهب اسلامی و همه کشورهای اسلامی قرار دارد و در کنار مردم شریف افغانستان و گروه‌ها، طبقات مختلف، پیروان همه مذاهب اسلامی ایستاده است و بر همبستگی و وحدت و هم گرایی امت اسلام تاکید دارد.

آیت الله اعرافی با ابراز تاسف از مشکلات و معضلات اقتصادی و عقب ماندگی های کشور افغانستان، افزود: همه ما این دغدغه را داریم که این کشور با این همه ذخایر و معادن در این فقر مطلق و گرفتاری قرار دارد، واقعاً جای این است که انسان خون گریه کند، در سفرهایی که به افغانستان داشتم با همه وجودم میسوختم که این کشور با وجود انسان های با استعداد خلاق و منابع مادی در این دشواری و نا امنی باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که علمای افغانستان یکی از بهترین جلوه های وحدت و همگرایی را دارند و این همگرایی در جهان اسلام کم نظیر است، بیان داشت: امیدوارم ملت، علمای اعلام، جوانان، احزاب و گروه‌های مختلف و مذاهب در افغانستان موقعیت را بشناسند تلاش کنند و آمریکایی‌ها را از کشورشان بیرون بریزند و راه را برای کشوری مستقل، آزاد و دارای حکومت و نظام اسلامی، مبتنی بر آرای مردم باز کنند.

آیت الله اعرافی در پایان با درود بر صبر و شکیبایی مردم شریف افغانستان، تاکید کرد: حوزه های علمیه از مسئولان کشور های اسلامی، منطقه ای، دولت‌های همسایه و نهادهای بین المللی به ویژه جمهوری اسلامی درخواست دارد، افغانستان را حمایت کنند و زمینه لازم را ایجاد کنند تا مردم با آراء مبتنی بر اعتقادات، پایه های فرهنگ سنت خود، حکومت خود را شکل دهند و جلوی نفوذ افراد داعشی و خونریز و بی رحم را بگیرند.

حسین عجمی
ارسال نظرات