۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۶۹۲۸۶۰
مولوی سلامی:

تفاوت های مذهبی می توانند زمینه را برای اتحاد فراهم کنند

تفاوت های مذهبی می توانند زمینه را برای اتحاد فراهم کنند
مولوی سلامی گفت: اگر ما مفهوم اخوت و انسجام را درک کنیم تفاوت های مذهبی نه تنها مانع انسجام نمی شوند بلکه زمینه را برای اتحاد و برای انسجام بیشتر فراهم می کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم زاهدان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی با موضوع اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم خاطرنشان ساخت: راههای رسیدن به اخوت اسلامی، برادری و وحدت و انسجام است. درست است که اخوت اسلامی یکی از ارکان اجتماعی نظام اسلامی است، و رسول اکرم (ص) قبل از هجرت از مکه به مدینه، زمینه اخوت اسلامی را در قالب دو کنفرانس که در منا برگزار شد فراهم کرد و پیامبر (ص) با تعدادی از مردم مدینه و سران طوایف مدینه که برای زیارت آمده بودند، دیدار داشتند و در ضمن این دیدار موضوع هجرت و اخوت اسلامی را مطرح فرمودند. از آنجایی که بیشترمردم مدینه از قبایل اوس و خزرج بودند و جنگ های صد ساله و اختلافاتی در میان آنها وجود داشته، پیامبر (ص) می خواستند این اختلافات را کم رنگ کنند و بعد از اینکه زمینه فراهم شد به مدینه منوره هجرت کردند.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم پیامبر اکرم (ص) را الگوی کاملی برای همه مردم جهان معرفی کرده است، اظهار کرد: در ارتباط با اخوت اسلامی، آیات و روایات بسیاری داریم که همیشه تکرار شده و بر کسی از مسلمانان بخصوص برای مردم ایران که هر ساله این کنفرانس وحدت را برگزار می کنند، این آیات و روایات مبهم ونا آشنا نیستند.

مولوی سلامی افزود: امروزه ما مسلمانان با تمام گرایش هایی که داریم در حد تئوری می پذیریم که اخوت اسلامی و برادری از آموزه های مهم دینی است و عمده ترین رکن پیروزی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در برابر دشمنان، همان حفظ اخوت و انسجام و برادری است و در حد تئوری همه می پذیرند. اما عملا این کار یک مقداری  مشکل است، لذا انسان باید مجاهدت کند.

وی ادامه داد: دلیل این مشکل این است که ما امروز به جای اینکه فرقه های اسلامی را مبنا قرار دهیم، باید اسلام و دین را مبنا قرار دهیم و مذاهب که فرعی از اسلام است و نتیجه اجتهاد مجتهدین هستند را اصل و مبنا قرار ندهیم. بلکه مبنا باید اسلام باشد و مذاهب به منزله شاخه درخت است و اسلام تنه درخت است.

مولوی سلامی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم این انسجام و اخوت و برادری به نحو مطلوب شکل بگیرد و مثمر ثمر بشود، باید مذهب را در جایگاهی که اسلام به آن داده قرار دهیم، و اسلام را در جایگاهی که قرآن داده و به آن معتقدیم، قرار دهیم. توجه و عنایت ما و سعی و تلاش ما باید متمرکز بر پیشرفت و رشد دین و اسلام باشد..

وی افزود: ما باید توجهات، توانمندی و نیروی فکری و جسمی خود را بر رشد دین و بر ارتقاء اسلام متمرکز کنیم. اختلافات در مسائل موجب رشد و ارتقاء فکر و عقل انسان می شود. لذا از دانشمندان و از فرهیختگان و از علما تقاضا می شود که به این نکته عنایت داشته باشند واسلام و دین را مبنا قرار دهند و توجهمان، ظرفیتهایمان، و استعداد فکری و جسمی خودمان را متمرکز بر دین و اسلام بکنیم و در عین حال تفاوت های مذهبی را هم حفظ بکنیم.

مولوی سلامی تاکید کرد: اگر ما معنی و مفهوم اخوت و انسجام را درک کنیم این تفاوت های مذهبی نه تنها مانع انسجام نمی شوند بلکه زمینه را برای اتحاد و برای انسجام بیشتر فراهم می کنند.

وی در خصوص اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که تروریسم  چه تروریسم دولتی یا حکومتی و یا حزبی و فردی، همه آنها معضلی هستند که امروز دشمنان و نمایندگان استکبار جهانی برای اینکه اسلام و مسلمانان را تضعیف کنند و جلوی رشد اسلام را بگیرند،  در طول تاریخ مسیرهای متعددی را انتخاب کرده اند و در یک حربه اگر به هدف نرسند، حربه دیگری را برای خود بر می گزینند. یکی از آن حربه های این تروریسم، ترور نخبگان، دانشمندان و علمای برجسته و شخصیت های دینی و مذهبی و سیاسی  دنیای اسلام است که می خواهند از این طریق جلوی پیشرفت علمی مسلمانان را بگیرند.

وی در زمینه نقش اخوت اسلامی در تضعیف و از بین بردن تروریسم گفت: اخوت اسلامی و انسجام و وحدت اسلامی موثرترین وعمده ترین نقش را می تواند در از بین بردن و خنثی کردن تروریسم ایفا کند. مسلمانان اگر همه متحد باشند و ریشه های فکری و سیاسی و اقتصادی و مالی تروریسم را از طریق اتحاد و انسجام بشکافند، طبیعی است که تروریسم تضعیف می شود و توان اینکه نخبگان،  دانشمندان  و علما و رجال مذهبی ما را ترور کنند را نخواهند داشت. آنها نمی توانند به این هدف برسند بشرطی که  ما مسلمانان اخوت اسلامی و انسجام را حفظ  بکنیم و با حفظ اخوت اسلامی و انسجام اسلامی برای از بین بردن ریشه تروریسم در یک مسیر و با اتحاد و انسجام گام برداریم.

وی در پایان نتیجه گیری کرد: اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم دو مقوله مکمل یکدیگرند. اگر ما اخوت اسلامی نداشته باشیم نمی توانیم با تروریسم به نحو مطلوب مقابله کنیم. اگر با تروریسم مقابله نکنیم و ظرفیت مقابله با آن را نداشته باشیم و این توان را در خود برای مقابله ایجاد نکنیم، باز هم نمی توانیم اخوت اسلامی را در میان امت اسلامی حاکم کنیم. این دو مقوله مکمل یکدیگر هستند. اخوت اسلامی زمینه را برای مقابله با تروریسم آماده می کند و مقابله با تروریسم هم موجب می شود که امت اسلامی با انگیزه مقابله با تروریسم، تمامی اختلافات جزئی و فرعی و تفاوت های مذهبی خود را فراموش می کند؛ آنچه که اصل مطلب است حفظ خود اسلام و دین است و اگر مسلمانان توجهات خود را به این نکته متمرکز کنند، در آن صورت می توانیم هر چه زودتر به اهداف خود در هر دو مقوله یعنی ایجاد اخوت اسلامی و از بین بردن جریان تروریسم دست یابیم

ارسال نظرات