۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۹۲۸۸۲
در مرکز نرم افزاری نور؛

مراسم رونمایی از نسخه دوم درختواره کلام اسلامی برگزار شد

مراسم رونمایی از نسخه دوم درختواره کلام اسلامی برگزار شد
نسخه دوم نرم افزار درختواره کلام اسلامی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد و حجت الاسلام شیرملکی به بیان جزئیات این نرم افزار پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نسخه دوم نرم افزار درختواره کلام اسلامی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد و جزئیات این نرم افزار نیز توضیح داده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شیرملکی، مدیر گروه کلام اسلامی و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در مراسم رونمایی از درختواره علم کلام نسخه 2 گفت: شرافت هر علمی به موضوع آن بر می گردد و چون علم کلام به صفات و افعال الهی می پردازد از شریف ترین علوم به شمار می آید؛ مرکز در بحث کلام سه اثر تا کنون تولید کرده که در کتابخانه کلام اسلامی 1.2 بیش از 660 عنوان کتاب آمده است.

وی افزود: در نرم افزار درختواره کلام 2 که امروز به عنوان چهارمین اثر مرکز پیرامون کلام بوده، 1145 اثر گردآوری شده است؛ کتاب های لغتی در این نرم افزار به صورت مستقل آمده و در شمار کتب لحاظ نشده است از همین رو نزدیک 50 اثر نسبت به نرم افزار های قبلی حذف شده است که بعضی از آن ها به علت مالکیت معنوی بوده است.

حجت الاسلام شیرملکی تأکید کرد: تعداد شاخه های این درختواره 7602 بوده که تدارک دیده شده است؛ کتاب هایی که شرح دارند می توان به همراه متن تمامی شروح و حواشی آن را دید؛ 750 عنوان از تمام کتب مختص عقائد شیعه است و کتاب های کلامی و کتب مختص بیان عقائد نیز جدا شده اند؛ در مذاهب کلامی شیعه از کتب کلام اسماعیلیه، کلام زیدیه و کلام شیخیه هم در این نرم افزار آمده است.

وی اظهار داشت: بعضی از مکاتب کلامی مثل بهائیه و یزیدیه که نه شیعه زیر بار آن ها می رود نه سنی در عنوان دیگر فرق آورده شده است؛ تقسیم بندی نرم افزار با عنوان ابواب کلامی هم تدارک دیده شده برای کسانی که فقط در یک باب خاص از عناوین این علم مثل امامت به مطالعه می پردازند که تمامی مباحث مربوطه ذیل این باب در این تقسیم بندی برای کاربر حاصل شده است.

مسؤول گروه علوم عقلی مرکز نور گفت: می توان با انتخاب زبان خاص برای اثر در کتب مرتبط به زبان فارسی یا عربی نیز استفاده کرد و اگر کسی هم خواست فقط در کتب قرن خاصی جست و جو کند نیز امکانش فراهم شده است؛ این درختواره نسبت به نسخه قبلی اضافه و کم شده و این اصلاحات لازم بوده که استفاده را برای کاربر تخصصی تر و راحت تر می کند.

ارسال نظرات