۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۶۹۳۰۳۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

مسجدمحوری؛ بزرگترین سنت و میراث نبوی

مسجدمحوری؛ بزرگترین سنت و میراث نبوی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سومین همایش «منادیان وحدت» که صبح امروز در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: بزرگترین سنت و میراث نبوی برای ما مسجدمحوری است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنج‌شنبه 29 مهر ماه،  طی سخنانی در سومین همایش «منادیان وحدت» که در استان سیستان و بلوچستان برگزار می شد، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان از مهمترین جلوه‌های مدنیت و فرهنگ در تاریخ ایران عزیز ماست، استان سیستان و بلوچستان و قهرمانان تاریخی‌اش، استان سیستان وبلوچستان و شهدا و علمای بزرگوارش، همه و همه داشته‌هایی است که امروز بر سبد فرهنگی ایران اسلامی افزوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان با مردان و زنان دلاوری رو به رو هستیم که با قدرت، ایمان و عشق به ایران عزیز، تقرب به آموزه‌های الهی محور وحدت ملی را به نمایش گذاشتند. به روان پاک همه شهدای این استان عزیز درود و سلام می‌فرستیم، به روح بلند امام راحل درود می فرستیم که این فرصت تاریخی را در اختیار همه ما قرار داده است تا در چنین ایامی با افتخار به تبعیت از پیامبر عظیم الشان، به اتفاق یکدیگر به تمدن نوین اسلامی و ایران پرشکوه فکر کنیم.
 
اسماعیلی افزود: نکته اول در رابطه با رویکرد دولت و مردم در حوزه فرهنگ است، دولت مردمی و انقلابی در کنار توجه به مساله مهم اقتصاد و معیشت و حل مشکلات گسترده ای که امروز در راه توسعه اقتصادی و معیشت مردم وجود دارد، همزمان تمام تلاش خود را برای پیشرفت و توسعه فرهنگی کشور مصروف می کند.
 
وی ادامه داد: فرهنگ در اندیشه دینی انقلاب اسلامی ما به عنوان زیربنا تلقی می شود و اقتصاد و همه لوازمات توسعه مادی ابزارهایی برای تعمیق مسایل و الگوهای فرهنگی است، اساسا حکومت در اندیشه اسلامی برای این تشکیل می شود که مردم را به سعادت در دنیا و آخرت برساند، این تعریف واحد از حکومت در اسلام است که در اندیشه بزرگان ما از جمله فارابی، امام محمد غزالی و امام خمینی(ره) وجود دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه همه این بزرگان به سیاست، استفاده از امکانات مادی برای سعادت مردم در دنیا و آخرت است، گفت: این نگاه در مقابل تفکری است که حکومت را تنها برای مسایل رفاهی و امنیتی مردم ترجمه می کند، اگر امروز از بخش‌های مختلف حاکمیت صحبت می کنیم و اساسا داعیه برقراری حکومت دینی را داریم تلاشی نیست جز برای تحقق سعادت جامعه در دنیا و آخرت.
 
اسماعیلی افزود: نباید این هدف متعالی بر اثر فشارها و مشکلات کم شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد آن فصل ممیزه میان حکومت دینی و حکومت‌های مادی و لیببرال و سکولار از بین رفته و ما دچار یک عرفی گرایی می شویم که در برخی سال های اخیر آثار آن را در زندگی خودمان دیده ایم و به مضرات آن پی برده ایم، بنابراین برای اینکه دچار این مشکل نشویم باید به سنت پیامبر (ص) برگردیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مگر مدت اقامت پیامبر اکرم(ص) در قبا چه قدر است که در آنجا مسجد ساختند؟ در مدینه النبی مسجد چه جایگاهی دارد؟ هم محل آموزش است، هم محل قضاوت است و هم محل حکومت است و هم محل اجتماع دل ها است. بنابراین برای نیل به مقاصد بلند جامعه نو تاسیس اسلامی، اگر جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی می خواهد جا پای پیامبر(ص) بگذارد و به « لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة» اقتدا کند و از سوی دیگر مسیر پر چالش دنیای امروز را پشت سر بگذارد؛ چاره ای جز مراجعه به سنت های نبوی ندارد،  بزرگترین سنت و میراث نبوی برای ما مسجدمحوری است و مسجد در کانون توجهات دینی قرار دارد.
 
اسماعیلی ادامه داد: اگر امروز دولت مردمی داعیه بازگشت به گفتمان شکوهمند انقلاب اسلامی را دارد باید به مسجد برگردد؛ چناچه امام راحل فرمود: « مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید»؛ دهه اول انقلاب اسلامی را به یاد بیاورید که همه اعزام ها و حوزه های امنیتی،  آموزشی وفرهنگی در مساجد اتفاق می افتاد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت مردمی توجه به این نکته است که خود را اسیر مباحث فیزیکی و زیرساختی نکنیم بلکه زیرساخت‌ها را تکمیل کنیم و توجه را بر توسعه منابع انسانی بگذاریم؛ در این راستا استان سیستان و بلوچستان مملو از استعدادهای فرهنگی هنری بوده و ما خود را مکلف می دانیم که به این ظرفیت ها توجه کرده و آن را رشد دهیم.
 
 وی ادامه داد: از مدیریت استان می خواهم که با هماهنگی با مدیریت ستادی برنامه روشنی را برای گسترش فرهنگ و هنر اسلامی در استان سیستان و بلوچستان تدارک ببینند؛ ما در استان سیستان و بلوچستان باید برای چهار سال آینده برنامه اقدام داشته باشیم، یعنی باید مشخص شود که قرار است که به چه نقطه ای برسیم؛ قرار است که چه مقدار آموزش داشته باشیم، چه جشنواره هایی را برگزار کنیم.
 
اسماعیلی با بیان اینکه تمام فعالیت های هنری ابزاری برای رشد و تعالی انسان ها است، افزود: به همین دلیل در استان سیستان و بلوچستان، با محوریت شورای فرهنگ عمومی، نماینده معزز ولی فقیه در استان، استفاده از دیدگاه های وحدت آفرین علمای اهل سنت باید برنامه اجرایی برای رشد و تعالی فرهنگ استان ارایه شود.
 
وی گفت: من از حجت الاسلام ارزانی و دیگر دوستان خواسته ام که در توسعه فرهنگی نگاه فرهنگی شان به مسجد باشد. ما در مسجد به دنبال تحقق اهداف فرهنگی هنری هستیم، خارج از مسجد زمینه مشکلات بعدی را فراهم می کند؛ تلاش می‌کنیم اگر مجموعه‌هایی هم برای حوزه‌های فرهنگی هنری می سازیم در کنار مساجد باشد؛ مساجد محور همه فعالیت‌های فرهنگی هنری اخلاقی تربیتی و مذهبی باشند.
 
اسماعیلی ادامه داد: همچنین توجه به قرآن و معارف از اهتمام های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان سیستان و بلوچستان است، باید برنامه روشنی را برای رشد فعالیت های قرآنی داشته باشیم، افتخار همه مسملانان اعم از شیعیان و اهل سنت مودت اهل بیت است.
 
وی افزود: عشق و علاقه به خاندان پیامبر گرامی اسلام، در انحصار هیچ‌کسی و هیچ گروهی نیست؛ «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد»؛ بنابراین با توجه به آموزه های قرآن و اهل بیت که محور وحدت جهان اسلام هستند باید به محو شایسته ای آنچه که عنوان شد در استان سیستان و بلوچستان بروز و ظهور یابد.
 
۲۹ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۱
روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور 
ارسال نظرات