تقویت ایمان و باورهای دینی بهترین راهکار ایجاد وحدت است
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، آماتول عاطفه عضو هیئت امنای وقف ایالت تامیل نادو در ششمین وبینار از روز دوم، سیوپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: همراهی و همدلی دو مقوله ای است که در ظاهر مشابه بوده اما در واقع از معنی و مفهومی بسیار متفاوت برخوردارند؛ همراهی به مفهوم درک و اعتراف به درد و احساس تاسف است اما همدلی به مفهوم قرار دادن خود در جای فرد مبتلا، به درد و درک واقعی از رنج وی نامیده میشود.
وی افزود: زمانی که ما تمرکز خود را بر استقرار صلح، هماهنگی با هدف برخورداری از یک زندگی مسالمت آمیز در سایه اسلام قرار میدهیم هر دو مقوله همدلی و همراهی راه حل و درمان واقعی و قطعی برای نیل به این هدف بشمار میروند.
عاطفه تصریح کرد: خداوند سبحان در قرآن کریم در خصوص همدلی، به همدلی فعال پیامبر اسلام(ص) اشاره دارد و میگوید: همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت میآید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است. در اینجا متوجه میشویم که خداوند بزرگ به صراحت به ستایش پیامبر(ص) به دلیل مراقبت وی از امتش میپردازد.
وی در همین خصوص ادامه داد: رسول خدا(ص) همواره اهل ایمان و کلیه مسلمانان را به احساس همدلی با برادران و خواهران دینی خود تشویق نموده و بر این صفت تاکید میکند؛ به نحوی که اهل ایمان را کاملا به یکدیگر وابسته دانسته و آنها را از جنبه احساس رضایت ، همراهی و همدلی با یکدیگر مشترک دانسته و همه آنها را مشابه بدنی واحد میداند که اگر عضوی از آن بدرد آید این درد کل آن بدن را تحت تاثیر قرار میدهد.
غلبه بر تفاوت های فرقه ای، رمز اتحاد اسلامی است
عاطفه ادامه داد: مسلمانان باید از خود این سوال را بپرسند که آیا ما به درک مفهوم امت از جانب پیامبر اکرم (ص) نائل شده ایم؟ آیا ما درد و رنج برادران و خواهران مسلمان خود را احساس می کنیم؟ آیا ما بر تفاوتهای فرقه ای خود غلبه کرده ایم؟ ما امروز باید تحت یک امت واحد متحد شویم؛ و این آن مفهومی است که پیامبر گرامی(ص) به ما ارائه داده است، چراکه ایشان نه تنها با مسلمانان همدل بود ، بلکه اوج انسانیت را به نمایش گذاشته و قادر بود به بدترین دشمنان خود رحم و شفقت نشان دهد.
عضو هیئت امنای وقف ایالت تامیل نادو تصریح کرد: تاریخ گواه بر این است که پیامبر(ص) به مدت سی سال همواره تحت اذیت و تحقیر قبیله قریش قرار داشته است؛ قبیله ای که اعضاء آن چندین بار نقشه قتل او را کشیدند. و سرانجام او به دلیل صعبیت آنها مجبور شد مکه، شهر محبوب خود را ترک کند و به مدینه هجرت کند.
حتی پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه ، قبیله قریش با اتحاد با برخی قبایل عرب تلاش کرد با پیامبر اکرم(ص) وارد جنگ شوند. اما سرانجام مسلمانان پیروز شدند و علیرغم تصوراتمان پیامبر اکرم(ص) از اهالی مکه و از قبایلی که او را تحت تحقیر عملی قرار داده و آزرده بودند انتقام نگرفت.
وی در همین خصوص ادامه داد: بنابراین ما به عنوان مومنان خداوند سبحان و نیز به عنوان پیروان پیامبر اکرم (ص) باید خود را به این ویژگی بزرگ ایشان که در نتیجه رحمت، بخشش، همدلی، همراهی است، زینت دهیم و به انسانهای مفید تر تبدیل شویم.
عاطفه با بیان اینکه خداوند سبحان و تعالی آنقدر مهربان است که دو ویژگی زیبایش یعنی الرحمن و الرحیم بودن را همواره به مومنانش یادآور می شود، اظهار داشت: خداوند سبحان و تعالی به همه مخلوقات خود این دو ویژگی زیبا را اعطا کرده و بخشی از رحمت خود را در آفرینش خود قرار داده است باید بدانیم که خداوند با همه مهربان است و زمانی که رحمت خود را بر مخلوقات خود فرود می آورد تبعیض قائل نمی شود.
عضو هیئت امنای وقف ایالت تامیل نادو تصریح کرد: ما به عنوان یک جامعه اسلامی باید با یکدیگر در ارتباط و با همنوعان خود تعامل داشته باشیم باید بدانیم که ما پیروان پیامبر اکرم(ص) هستیم که در سخت ترین شرایط دشمنان خطرناک و بیرحم خود را بخشید؛ ما به عنوان مسلمان باید برای دوستی و همدلی و نه جنگ ارجحیت قائل شویم. ما باید با روحی قرین با رحمت و مهربانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم، خداوند سبحان و تعالی از ما می خواهد که بعنوان انسان، مسلمان و پیرو، درد مظلومین را درک کرده و با آنان همدلی خود را نشان دهیم.
عضو هیئت امنای وقف ایالت تامیل نادو در پایان گفت: فراتر رفتن از دین بخاطر انسانیت در زمان کمک به همنوعان مسئولیت هر مسلمان واقعی است؛کمک به هم نوع باید بر اساس اصل انسانیت صورت پذیرد، باید دست خیر داشته باشیم.
مهمترین و کهنهترین حیلههای دشمن ایجاد اختلاف بین مذهب شیعه و سنی است
فرانک قدسی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کردستان، در ادامه وبینار ششم، اظهار داشت: یکی از مهمترین حیلههای دشمن و در اصل کهنهترین سیاست آنان ایجاد اختلاف بین مذهب شیعه و سنی و تکه تکه کردن جوامع اسلامی است تا به مصالح و منافع خودشان دست پیدا کنند.
وی افزود: امت اسلام بخش عظیمی از جغرافیای انسانی و سیاسی جهان را به خودش اختصاص میدهد؛ باید گفت فرهنگ غنی حاکم بر کشورهای اسلامی برگرفته از منابع متعالی اسلامی است. شکوه این فرهنگ و تمدن و ذخایر ارزشمند خدادادی که در این پهنهی جغرافیایی جهان اسلام بالاخص خاورمیانهاست چشم دشمنان طماع را متمرکز این مناطق نموده که دسترسی به این منابع و معادن مادی و نوابغ انسانی جز با تفرقه و دامنزدن ممکن نیست.
قدسی ادامه داد: امروزه بیش از هر زمان دیگر جهان اسلام در مقابل یاغیگری و زیادهخواهیهای برنامه ریزی شدهی دشمنان نیاز به وحدت همدلی و همراهی دارند؛ مبنای این وحدت قرآن کریم و سنت نبوی است که محور مشترک تمام مذاهب و فرق است؛ بنابراین برجسته کردن این مشترکات راه را بر تفرقهافکنان مسدود میکند و باید گفت وجه تمایزها و فروعات فقهی مورداختلاف بسیار جزیی و کم اهمیتتر از آن است که وحدت را خدشهدار بکند.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کردستان اظهار داشت: قرآن کریم اخوت و برادری دینی را مورد تاکید قرار داده است که یکی از اثربخشترین راهها برای جلوگیری از زیانهای تفرقه و حفظ کیان جامعه دینی است، اما سوالی که مطرح میشود این است که راهکار ایجاد وحدت و اخوت و برادری چیست؟ و باید گفت تقویت ایمان و باورهای دینی است.
قدسی تصریح کرد: قرآن کریم پیوند میان مسلمانان را فراتر از پیوندهای سببی و نسبی میداند این پیوندها اعتباری است و ممکن است از هم بگسلند اما پیوندهای دینی و برادر ایمانی در قیامت هم جاری و ساری است و خود پیامبر اکرم (ص) مبلغ آن بودند؛ دوم اخوت بر پایهی ایمان توام با عطوفت و مهربانی است، ارتباط عاطفی سبب میشود که افراد مسلمان به یکدیگر ستم نکنند، به هم یاری برسانند و عیب همدیگررا بپوشانند.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کردستان اظهار کرد: بحث بعد اخوت نه در لفظ و شعار بلکه در عمل و تعهدهای متقابل به یکدیگر است، پس ابتدا هر فرد باید تغییرات را از خود شروع کند تا جامعه سالم و متعالی نصیبش شود، مسئله سوم جویا شدن و یاری رساندن به همنوعان ایمانی است، پیامبر اکرم(ص) با ایجاد وحدت و جلوگیری از تفرقه صفوف مسلمین را بنیان مرصوص کردند؛ مسئله چهارم تکریم و تعامل است عزت و اقتدار در سایهی تکریم و تعامل به دست میآید و تا زمانیکه اعضای جامعه اسلامی به افکار و اندیشه و عقاید هم احترام نگذارند، همدلی و تفاهم ایجاد نمیشود.
قدسی در پایان گفت: عزت و اقتدار جهان اسلام و مقابله با توطئههای دشمنان تنها با اتحاد و تفاهم ممکن است و باید بدانیم که اتحاد و اخوت و برادری جهان اسلام امروزه بیش از هر زمان دیگر نیاز است، در این راستا با کمک عالمان دینی و نخبگان اجتماعی بنیان مرصوص شده و در سایهی تعهد متقابل مسلمین جامعه متعالی و اهداف اسلام که موجب رستگاری انسان میشود، محقق خواهد شد.
برنامه استکبار جهانی منشعب ساختن و تکه تکه کردن امت اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپورمدیر حوزه های علمیه خواهران کشور با تاکید بر این امر که مسئله وحدت امت اسلامی باید به صورت جدی تعقیب شود، گفت: مسئله وحدت، شعار انقلاب اسلامی در طول دهه های اخیر است تا از این طریق، فضای مشارکت و همدلی و تعامل بین مسلمانان برقرار شود.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، در ششمین وبینار از روز دوم سیوپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: اینکه دشمنان دست بر روی خدشه دار کردن وحدت اسلامی گذاشته و اراده می کنند که بین مسلمانان بغض و عداوت و کینه انتشار یابد، نشان می دهد که ما دقیقا باید علیه خواسته آنها عمل کنیم؛ چرا که اراده شیطان بر این قرار گرفته است که بین برادران مومن و مسلمان، بغض و کینه و دشمنی رواج پیدا کند. حال آنکه اقتضای الهی این است که با اتحاد در مقابل این خواسته بایستیم و مانع شویم تا وحدت اسلامی دچار آسیب شود.
وی افزود: برنامه استکبار جهانی منشعب ساختن و تکه تکه کردن امت اسلامی است، بنابراین هرگاه ما فضا را برای شکست وحدت اسلامی هموار ببینیم، باید سوءظنمان این باشد که استکبار جهانی پشت صحنه در تلاش است.
وی تصریح کرد: عامل قدرت و قوت امت اسلامی، در فشردن دست های یکدیگر و داشتن این ظرفیت است که با وجود اختلاف نظر، بر مشترکات مان تاکید کنیم. حفظ وحدت اسلامی و برادری ظرفیتی بالا میخواهد. هنگامی که فرهیختگانی در جامعه اسلامی باشند که ظرفیت تحمل اشکالات و اشتباهات و اختلاف نظر گروههای رقیب را داشته باشند، آن وقت است که شاهد خواهیم بود امت اسلامی به سمت اقتدار هرچه بیشتر و حضور در عرصه های مختلف پیش خواهد رفت.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در ادامه افزود: مسئولین فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام و کسانی که مرجعیت فکری و فرهنگی و اجتماعی در دستان شان است، باید مراقب باشند که انسان های متحجر، کم بصیرت، غیر دوراندیش و مانند اینها را به عنوان نماینده جهان اسلام یا گروههای اسلامی معرفی نکنند؛ چرا که ایجاد چالشها نتیجه حاکمیت و اقتدار جریانهای جاهل است.
وی اذعان داشت: زمانی که دیدگاه ها منحرف شود و افراد نااهل رهبری جوامع را در دست بگیرند، کمترین نتیجه اش این است که زیرساخت های کشورهای اسلامی نابود گردند، خون جوانان امت های اسلامی بی جهت بر زمین ریخته شود و آتش کینه ورزی روز به روز میان آنها شعله ورتر شود. بهترین عامل جلوگیری از پیوستن غیرمسلمانان به صف اسلام، ظهور جریاناتی است که بتواند تنفر از اسلام و مسلمانان را میان کشورها گسترش دهد، امری که دشمنان بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند.
وی در پایان تاکید کرد: امروز وحدت اسلامی از جایی آغاز می شود که نسبت به اختلاف موجود بین مسلمانان شجاعانه داوری کرده و نشان دهیم که این گزارهها، گزارههای اسلامی نیست؛ گزارههایی که بتوان به آنها برای خونریزی ، دد صفتی و وحشی گری متمسک شد، گزارههای مورد تایید اسلام نیستند./۹۸۸/
منبع: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی