۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۸
کد خبر: ۶۹۳۰۹۰
نماینده ولی فقیه در کردستان:

افزایش ارتباطات گسترده بین پیروان تشیع و تسنن عامل وحدت جامعه اسلامی است

افزایش ارتباطات گسترده بین پیروان تشیع و تسنن عامل وحدت جامعه اسلامی است
کردستان ـ حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی گفت: افزایش ارتباطات گسترده بین پیروان تشیع و تسنن عامل وحدت و انسجام جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری رسا در کردستان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی با تاکید بر اینکه مساله وحدت و اجرایی شدن آن اختصاص به هفته وحدت ندارد، اظهار داشت: ضرورت این مساله در شهرهای مختلف به خصوص در نقاط مرزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در طول سال بحث وحدت میان شیعه و اهل سنت مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به اینکه با توجه به تنوع جمعیتی، وحدت میان شیعه و سنی در اعتلای کشور بسیار مهم است، عنوان کرد: موضوع وحدت باید فرهنگ سازی شود و این امر با روش‌های مختلفی امکان پذیر است که بهترین روش تقویت بنیه علمی پیروان مکتب اسلام است. مباحث علمی موجب تجلی وحدت و مباحث متحجرانه سبب تکفیر و نزاع بین مسلمانان می‌شود؛ بنابراین پیروان مکتب تشیع و اهل سنت باید از نظر علمی تقویت شوند تا جامعه اسلامی کمتر دچار آسیب و اختلاف شود.

وی تصویر سازی درست از شیعه و سنی را یکی از وظایف کسانی که در کنار مذاهب مختلف زندگی می‌کنند، دانست و گفت: کسانی که آن سوی مرزها هستند و با شیعیان حشر و نشری ندارند غالباً از آرا، تفکرات و نظرات اهل تشیع بی اطلاع هستند و این مطلب درخصوص شیعیان نیز صدق می‌کند در حالی که اگر این پیروان مکتب تشیع و اهل سنت با یکدیگر حشر و نشر داشته باشند می‌توانند به زوایای پنهان و ناشناخته زندگی یکدیگر و مشترکاتی که دارند پی ببرند؛ بنابراین ارتباط سفرای فکری و علمی طرفین باید افزایش یابد و تبادل آرای بیشتر صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی افزایش ارتباطات گسترده بین پیروان تشیع و تسنن را عامل وحدت و انسجام جامعه اسلامی بیان کرد و گفت: نتیجه این ارتباطات اطلاعات طرفین از یکدیگر است. می‌طلبد در این ارتباطات عقاید مشترک بیان شود تا مذاهب اسلامی بر اساس این مشترکات پیوند خود با یکدیگر را تقویت کنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان بیان داشت: مسئله‌ای که بعد از افزایش علم و آگاهی اهمیت دارد، افزایش تحمل افراد است. ممکن است مواردی پیش بیاید که افراد در جلسات خصوصی به مقدسات مذهب دیگر توهین کنند. پیروان آن مذهب باید توجه داشته باشند که این رفتار اشتباه مورد تأیید نظام، حکومت اسلامی و عموم مردم نیست و عمل اشتباهی است که از یک یا چند فرد سر زده است. از این قبیل اشتباهات ممکن است در میان پیروان هر مذهبی اتفاق بیفتد، گاهی قومیت‌های مختلف در اهل سنت یا تشیع به یکدیگر متعرض می‌شوند. به همین دلیل توصیه این است که بزرگان و پیروان مذاهب مختلف سعه صدر خود را بالا برده تا بتوانند اگر فردی خطایی کرد آن را تجزیه و تحلیل کنند و به کل آن مذهب تسری ندهند.

وی با بیان اینکه مهربانی، علاقه و رفتار دوستانه در امر وحدت بسیار مؤثر است، تصریح کرد: نگاه مسلمانان به جامعه شیعه یا اهل سنت باید یک نگاه انسانی باشد در چنین حالتی همه به یکدیگر احترام می‌گذارند. اگر انسان به خاطر انسان بودنش محترم شمرده شود دیگر تفاوت نمی‌کند چه دین یا مذهبی دارد و اگر مبنا دوست داشتن انسان باشد دیگر بحث تکفیر و قتل و فاصله گرفتن از مبانی شایسته اخلاقی و انسانی رخ نمی‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی تحجر و تعصب بیجا را از موانع ایجاد اتحاد بیان و ابراز کرد: اهل بیت (ع) در بین بزرگان اهل سنت زندگی می‌کردند و با توجه به آرا و عقایدی که داشتند بسیار مواظب بودند که تفرقه به وجود نیاید و کسی متعرض مذهب تشیع یا تسنن نشود. اگر بحثی هم صورت می‌گرفت بحث علمی بود. اما متأسفانه برخی افراد به این نکات توجه نداشته و موجب ناراحتی پیروان مذاهب دیگر می‌شبیوند.

نماینده ولی فقیه در کردستان آگاهی بخشی، مثبت گرایی و آرامش بخشی را بهترین روش برای مقابله با تفرقه انگیزان در بحث وحدت بیان کرد و تاکید داشت: صحبت‌های تفرقه‌افکنانه که منجر به اختلاف بین مذاهب می‌شود و به جامعه اسلامی آسیب می‌رساند به هیچ وجه قابل توجیه نیست. تحقق وحدت نیاز به یک عزم قلبی دارد. همایش‌ها، تالیفات و کتاب‌ها اثرات خوبی دارند اما عزم قلبی و نگاه درونی نسبت به مسائل بسیار مؤثرتر و پایدارتر است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهل سنت به خاندان اهل بیت (ع) و نظام جمهوری اسلامی ارادت دارند و شهیدان بسیاری تقدیم انقلاب کردند، خاطرنشان کرد: تنها در کردستان ۵۴۸۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است. امروز موضوع کشور مباحث تفرقه‌انگیز نیست بلکه در شرایط کنونی امنیت فکری و ذهنی لازم است که در سایه وحدت حاصل می‌شود.

ارسال نظرات