۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۶۹۳۱۹۴

از نخستین نوای نقاره زنی حرم علی ابن باقر در مشهد اردهال رونمایی شد

از نخستین نوای نقاره زنی حرم علی ابن باقر در مشهد اردهال رونمایی شد
اصفهان – همزمان با وحدت و میلاد با سعادت پیامبراکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) از نوای نقاره زنی حرم مطهر امامزاده علی ابن امام محمدباقر (ع) رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی جمعه شب درافتتاح آیین معنوی نقاره زنی حرم مطهر امامزاده علی ابن امام محمدباقر(ع) درمشهداردهال کاشان با تبریک ولادت پیامبراکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع)، گفت: اذان بالاترین شعائراسلامی است.

وی متذکر شد: هنگام استراحت اهالی محل و قبل از اذان صبح و ظهر و مغرب هیچ صوتی با صدای رسا به غیراز صوت اذان که سبب سلب آسایش مردم شود نباید ازمأذنه مساجد و اماکن مقدس پخش شود.

به گفته وی تنها اذان شعائر اسلامی نیست و زمانی که پیامبراز مدینه به مکه هجرت کرد نخستین مسجدی که ساخت هیچ شعائری به غیراز محراب مسجد مشاهده نمی‌شد، اما زمانی که به مسجد النبی آمد و دومین مسجد را بنا کرد علاوه برمحراب بعد از مدتی منبر را تأسیس کرد و در ادامه تقسیماتی را برای مسجد انجام داد.

آیت الله سلیمانی ادامه داد: براساس نیاز می توان شعائراسلامی که بیانگر محتوایی ارزشمند و یادآور ارزش‌های اسلامی در جامعه باشد استفاده کرد، از این رو نقاره زنی در مشهد الرضا ضمن اینکه یادآور پایان فرصت نماز صبح و عصراست، درمناسب‌های جشن و سرور و شادمانی هم از آن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از نقاره زنی برای قالیشویی امامزاده علی ابن باقر(ع) استفاده شد و امروز نیز در این برنامه به صورت موردی اجرا شد، افزود: این فرهنگ زیبا و ارزشمند نقاره زنی به نوعی با موسیقی و آهنگ دلنواز دینی و ولایی همراه است.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه مردم ایران از گذشته تا کنون از ورزش باستانی زورخانه با آهنگ ولایی و موسیقی ملایم دینی برای تربیت جسم خود استفاده می‌کنند، گفت: علاوه بر تربیت جسم، تربیت روح نیز به این نوع موسیقی نیاز دارد.

آیت الله سلیمانی به لزوم خواندن قرآن با صوت زیبا و تأثیر استفاده از این آهنگ دینی اشاره کرد و افزود: مخالفان دین پیامبر شبانه در اطراف خانه پیامبر تجمع می‌کردند تا آهنگ زیبای قرآن را ازدهان ایشان بشنوند و غرق در لذت باشند.

وی ادامه داد: امروز نیز نقاره زنی از آهنگ‌های زیبا و با محتوایی است که در بین مسیحیت نیز نوعی از این موسیقی مذهبی در قالب برنامه ناقوس وجود دارد که وقتی ازامیرمومنان(ع)در باره ناقوس سؤال شد درحالیکه پیروان مسیح محتوای آن را نمی‌دانستند، پیامبر توحید را از ندای ناقوس استخراج کرد که خطبه آن نیز وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر اینکه دین با موسیقی که محتوای دینی و توحیدی داشته باشد مخالف نیست، اظهارداشت: نقاره زنی نیز مانند برنامه زورخانه‌ای موسیقی ولایی دارد.

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه در ایران اسلامی در آستان مقدس امام رضا(ع) و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و برخی امامزادگان نوای گوش نواز و معنوی نقاره معنویت خاصی به این اماکن مذهبی داده و زائرین و مجاورین و عاشقان اهل بیت(ع) با شنیدن این نوای زیبا به رفع حاجات معنوی می‌پردازند خلاء این نوا درآستان مقدس علی ابن باقر(ع) احساس می‌شد با تلاش و کوشش یکساله عوامل اجرایی آستان علی ابن باقر(ع) و آموزش اساتیدی همچون رضا و علی بهشتی پوراز شهر مقدس قم و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آموزش و تمرینات عوامل گروه نقاره و مربیان و عوامل آستان و بانیان انجام و امروز از این آیین با حضورآیت الله سلیمانی نماینده، ولی فقیه در کاشان، مسئولان و زائرین و مجاورین رونمایی شد و اجرای گروه نقاره زنی حرم مطهر از این پس به مناسبت‌های مختلف جشن‌های اسلامی درغروب آفتاب همانند حرم مطهر ثامن الحجج برگزار و زائرین و مجاورین از این نوای معنوی و گوش نواز بهره‌مند خواهند شد./۱۳۰۷/پ۲۱۰/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات