۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۹۳۵۶۹

فعالیت های علمی حوزویان باید به صورت شبکه ای ارائه شود

فعالیت های علمی حوزویان باید به صورت شبکه ای ارائه شود
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه، بر لزوم توسعه و شکل گیری شبکه کاملی از موسسات و نهادهای آموزشی، پژوهشی و ترویجی درحوزه های علمیه کشور تاکید کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی دستاوردهای واحد های آموزشی حوزه های علمیه در گفت و گویی گفت: ضرورت برگزاری این نمایشگاه بر هیچ کس پوشیده نیست، چون پس از مدتی کار و تلاش و کوشش و برنامه ریزی و استقرار نظامات دقیق آموزشی و پژوهشی مراکز حوزوی، باید دستاوردهای خود را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: چند سالی بود که چنین نمایشگاهی در این سطح در حوزه و مراکز تخصصی و آموزشی آن، برگزار نشده بود و در این زمینه با تقدیر ویژه از معاون آموزش حوزه های علمیه کشور، شاهد برگزاری موفق یک نمایشگاه منسجم و کامل در این سطح هستیم.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که نقص بسیار مهمی خواهد بود اگر موسسات علمی و آموزشی حوزه حاصل کار خود را به نمایش عموم و متخصصان و فعالان دراین حوزه نگذارند، گفت: این نمایشگاه باعث شد که تولیدات منظم شود و فعالیت های گسترده حوزه و نهادهای علمی و پژوهشی و ترویجی، قابلیت های خود را به شکل منسجم ارایه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی، بیان کرد: وقتی انسان این خدمات را از نزدیک می بیند، خرسند می شود و هم از جهتی ناراحت می شود. ناراحتی از این حیث است که این همه فعالیت گسترده و عظیم باید در قالب یک شبکه منسجم و در دسترس قرار گیرد تا مراکز تخصصی تولیدات و خدمات و رشته هایی در آن حوزه فعالیت دارند را به منظر سایر موسسات و مراکز حوزوی بگذارند تا همه فعالان این حوزه از تک تک فعالیت های هم مطلع باشند و تعامل جدی میان آنها شکل بگیرد.

وی گفت: مثلا در رشته تخصصی تفسیر، خروجی های علمی گسترده ای وجود دارد که در سطح چهار ارایه می شود. از دیگر سوی رشته کلام هم دارای همین خروجی ها است که در یک سطح عالی برای حل بسیاری از مسایل نیازمند استفاده از پژوهش ها و خروجی های یکدیگر هستند. یعنی هم بسیاری از مسایل تفسیری با خروجی های کلام قابلیت تکمیل دارد و هم بسیاری از مسایل کلامی نیازمند علم تفسیر است که اگر این شبکه شکل بگیرد این توسعه علمی بیشتر شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان کرد: مساله بعدی، بحث و بعد رسانه ملی و آموزش و پرورش است که اگر این شبکه دقیق ارایه محصولات شکل بگیرد، بسیاری از افرادی که شیفته کار، تحقیق، تلاش، علم آموزی، معرفت هستند می توانند با دید کاملی در عرصه های مختلف مباحث علمی اسلامی کار کنند که قطعا نقش مهمی در توسعه فرهنگ اسلامی خواهد داشت.

وی گفت: درخواست داریم که این برنامه به شکل شبکه ای دیده شود و کسانی که در اصفهان و مشهد و مراکز دیگر حوزوی کار می کنند به شکل کاملی در جریان یک فرایند منسجم قرار گیرند تا حوزه های علمیه و طالبان علم و فضیلت و کمال از این شبکه به خوبی بهره ببرند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه، در پایان اظهارکرد: وقتی انسان این تولیدات را می بیند حس می کند که به چه میزان به شکل گیری یک جامعه تمدنی اسلامی نزدیک است، زیرا تمام زوایای تمدن اسلامی با گسترده شدن حوزه های دانشی و تمدنی در حوزه های علمیه قابل رؤیت است که امیدواریم به زودی شاهد شکل گیری این مساله باشیم.

گفتنی است «نمایشگاه دستاوردهای علمی واحد های آموزشی تخصصی حوزوی»،‌ که با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، در سالن امام حسن عسکری علیه السلام مسجد مقدس جمکران، افتتاح شده بود، بازدید از آن برای همه طلاب آزاد است و طلاب می توانند هر روزه از ساعت۸ صبح الی ۱۷ به صورت یکسره از این نمایشگاه بازدید کنند.

ارسال نظرات