۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۹۲۲۰۹

جزئیات برپایی نمایشگاه دستاورد های مراکز تخصصی حوزوی

جزئیات برپایی نمایشگاه دستاورد های مراکز تخصصی حوزوی
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: ما در این نمایشگاه قصد داریم امکان رصد رسانه‌ای این مراکز را فراهم کنیم به طوری که به خروجی این مراکز تخصصی نگاه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه­‌های علمیه در نشست خبری برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی گفت: نمایشگاهی که در پیش است برای اولین بار در حوزه کاری خودش اتفاق می افتد؛ حوزه های علمیه بیش از هزار سال قدمت داشتند و تلاش های علمی فراوان کردند و در این سه دهه با توجه به مسائل روز بیش از 85 تخصص در حوزه های علمیه کشور ایجاد شده است.

وی افزود: از حدود سه دهه پیش برای پاسخ گویی به مسائل مستحدثه مراکزی تخصصی دایر شده اند و از یکی دو رشته مثل تفسیر و کلام شروع شدند و تا به الآن به 85 رشته رسیده که به طور جداگانه کار خود را پیش می برند؛ هیچگاه با نگاه مقایسه ای و تطبیقی این رشته ها رصد نشدند و در این نمایشگاه قصد داریم امکان رصد رسانه ای این مراکز را فراهم کنیم به طوری که به خروجی این مراکز تخصصی نگاه شود؛ اگر فعالیت های مؤسسات به نظریه پردازی ختم شد و یا به احتیاجات نظام پاسخی در سطح داخل و بین الملل داده شده است در این نمایشگاه فرصت ارائه دارد.

مسؤول نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه گفت: چند سال پیش در شورای گسترش به این نتیجه رسیدند درختواره ای برای رشته های مورد نیاز در حوزه های علمیه تدوین شود و رشته هایی که درخواست تصویب می دادند هم بررسی نشد تا این درختواره تکمیل شود و سال 1400 دوره آغاز اجرای این درختواره در رشته ها است.

وی عنوان کرد: حوزه از 4 سال پیش به دنبال این رفت که نیاز های نظام را در همه اشکالش طبقه بندی و احصا کند و برای این نیازها سرباز و عالم داشته باشد از همین رو در ظرف 4 سال با مشارکت بیش از 500 استاد از چهره های حوزوی دانشگاهی، نقشه علمی حوزه ها را در 406 رشته و گرایش تعیین کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تأکید کرد: بعد از تصویب نقشه علمی جامع حوزوی به دنبال اجرای آن این نمایشگاه برگزار می شود؛ تجارب رشته های تخصصی سابقه دار حوزوی برای حضار در این نمایشگاه دیده می شود و معرفی و مقایسه این مراکز نسبت به یکدیگر اتفاق می افتد؛ در شرایط فعلی 85 رشته فعال داریم و وضع مطلوب ما نیز 406 رشته بوده که به دنبال پر کردن این فاصله هستیم.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: این درختواره دانشی با بیش از 400 رشته و گرایش، نوعی نگاه به گام دوم انقلاب داشته و سهم مراکز تخصصی برای مشارکت در این مسأله یک سهم جدی است چرا که متخصص پروری وظیفه همین مراکز تخصصی است؛ با توجه به اینکه نیازهای کشور و جامعه روز به روز مطرح می شود و گاه بعد از حل یک مسأله 10 مسأله جدید ایجاد می شود لازم است سرعت و دقت کار تخصصی بالاتر رود.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به مطالبات جدی رهبر انقلاب در خصوص چینش علوم انسانی اسلامی بر مبنای وحی و حدیث گفت: در راستای پاسخگویی به این مطالبات نمایشگاه در چند محور اساسی ترتیب داده شده است؛ کسانی که در این نمایشگاه شرکت می کنند حداقل باید 5 سال از تلاش علمی شان گذشته باشد و خروجی خود را در محور آموزشی به این صورت که مراکز رشته ها، اساتید، گروه های علمی خود را معرفی کنند.

وی اظهار داشت: در محور های پژوهشی کرسی ها، نشست ها، مجلات عملی نیز بستری برای نمایش بوده و همچنین در بحث های تهذیبی و تبلیغی میزان اثرگذاری این مراکز علمی در جامعه مد نظر بوده که شرایط نمایشش فراهم است؛ 49 مرکز تخصص در این جا حاضر هستند که از حوزه قم، اصفهان و حوزه های خواهران نیز شرکت می کنند و وقتی در این عرصه حضور پیدا کنند سهم خود را نیز از درختواره تنظیم شده روشن می شود که چه چیزی را تقبل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تشریح کرد: این درختواره در نمایشگاه عرضه می شود و مراکز می توانند این رشته ها را ببینند و تقاضاهای چندساله ای که پیشت در مانده دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه مراکز تخصصی مراکز تولید علوم مورد نیاز نظام هستند، تصریح کرد: در این نمایشگاه ارتباط مراکز با بازار مصرف مشخص می شود یعنی کسانی که مثل قوای سه گانه و سازمان ها که به نظریات جدید احتیاج دارند به این نمایشگاه دعوت می شوند؛ اعضای شورای عالی، جامعه مدرسین، اساتید برجسته از بیوت و بزرگان هم دعوت می شوند؛ از قوای سه گانه مجلس و نهاد ریاست جمهوری و رؤسا و دانشگاه های بزرگ کشور به علت اشتراکاتی که در این رشته ها وجود دارد نیز دعوت به عمل می آید.

حجت الاسلام رستم نژاد تأکید کرد: یکی از اهداف برجسته این نمایشگاه تلاقی بین تولید علم و مراکز مصرف است که نقاط ضعف و قوت هم شناخته می شود؛ زمان نمایشگاه از ابتدای آبان به مدت 10 روز پیش بینی شده و تا 5 روز قابلیت امتداد دارد به دلیل اینکه شرایط کرونا ایجاب می کند بیشتر نشود؛ بازدید عمومی نیست اما کسانی که علاقه دارند می توانند با روابط عمومی نمایشگاه برای اخذ نوبت بازدید اقدام کنند.

گفتنی است این نمایشگاه در مسجد جمکران شبستان امام حسن عسکری برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
رصد تخصصی مراکز علمی در حوزه از نوآوریهای این اقدام شایسته است.
0
0