۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۹۳۷۸۰
امام جمعه موقت کاشان:

کسب معرفت نسبت به خداوند انسان را به کمال می رساند

کسب معرفت نسبت به خداوند انسان را به کمال می رساند
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه داشتن معرفت نسبت به نعمت خداوند سبب کمال و رشد انسان است، گفت: شکر نعمت های خداوند از سنت های الهی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، در تفسیر آیه هفتم سوره مبارکه حضرت ابراهیم، گفت: به دنبال هرنعمتی شکر است و شکرنعمت یک امر فطری است.

وی ناشکری نعمت‌های خداوند را برخلاف عقل و فطرت انسانی دانست و افزود: سعی و تلاش انسان شناسایی احسان کننده و تشکر از احسان کننده است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: شاکربودن امری فطری و عقلی است و خداوند در آیه هفتم سوره ابراهیم دستاورد شکر را بیان کرده است و این آیه شریفه از مهمترین و صریح‌ترین آیات الهی در رابطه با قانون شکرگذاری است.

وی افزود: نتیجه و دستاورد شکر گذاری برای شکرگزار است، چرا که خداوند توانمند است و نیازی به تشکر ندارد، اما شکر نعمت‌های خداوند سبب افزونی نعمت است و شکرگزاری یک دستورتربیتی برای انسان است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: انسان خوب و صالح و با تربیت کسی است که در مقابل نعمت‌های خداوند شاکر باشد وانسان با تربیت و با ادب کسی است که در مقابل کوچکترین احسان عکس العمل نشان دهد حتی اگر احسان کننده نیازی نداشته باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: با وجود اینکه خداوند نیازی به تشکر بندگان خود ندارد، اما تشکر از احسان کننده یک امر عقلی و تربیتی است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند، ولی مومنین است و هرکاری که به صلاح بندگان مؤمن است انجام می‌دهد و رهایی مومنین از ظلمات و هدایت به سمت نوریکی از این کار‌ها است.

وی شکر نعمت‌های خداوند را از سنت‌های الهی دانست و افزود: شاکربودن نعمت‌های خداوند نشانه خروج از وادی ظلمت و ورود به وادی نور است و چنانچه انسان از نعمت‌های خداوند در مسیرصحیح استفاده کند خداوند نعمت‌های او را زیاد می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه داشتن معرفت نسبت به نعمت خداوند سبب کمال و رشد انسان است، گفت: خداوند در این آیه نمی‌فرماید نعمت‌های خود را افزایش می‌دهم، بلکه می‌فرماید سبب رشد و کمال و ارزش انسان می‌شود.

وی ادامه داد: همه نعمت‌های خداوند حتی کوچکترین نعمت‌های خداوند ارزشمند و نیاز به شکر دارد و خداوند در این آیه بعد از نعمت آزادی و نعمت نجات یک ملت از چنگال طاغوت زمان باید شکرگزار بود.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند ملت ایران را از چنگال طاغوت نجات داد و این نعمت بزرگ انقلاب اسلامی و رهایی از چنگال طاغوت نیاز به شکر دارد./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات