۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۹۴۰۶۸
حجت الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

اصلاح طلبان و استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ از همه نظرات مراجع حمایت کنید

اصلاح طلبان و استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ از همه نظرات مراجع حمایت کنید
عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: افراد و جریان‌هایی که سابقه توهین به مرجعیت دارند، نمی‌توانند در این ایام خود را مدافع مرجعیت جلوه دهند.

حجت الاسلام محمدعلی لیالی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به حواشی اخیر اهانت به مرجعیت و موج سواری رسانه های اصلاح طلب در این مسأله گفت: اساس دین اسلام و معارف شیعه بر مبنای حفظ و صیانت از نهاد مرجعیت بنا شده است.

حجت الاسلام لیالی بیان کرد: بر اساس مبنای فقهی و کلام شیعه، در عصر غیبت مراجع تقلید جانشین ائمه اطهار(ع) در جامعه اسلامی و شیعی محسوب می شوند، از این رو باید جایگاه و حرمت نهاد مرجعیت حفظ و صیانت شود.

وی با اشاره به اینکه تمام مراجع عظام تقلید کنونی پشتیبان ولایت فقیه و نظام اسلامی ایران و دلسوز اسلام و تشیع و مردم و حاکمیت و حکومت هستند، افزود: بیش از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، مردم دچار فقر و تنگناهای معیشتی هستند، از این رو همواره مراجع عظام تقلید به فکر ریشه کن کردن فقر در جامعه و بهبود معیشت مردم بودند.

حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از فقهای بزرگ شورای نگهبان بودند، اظهار کرد: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ارادت خاصی به امام و رهبر معظم انقلاب دارند و همواره ایشان به پشتیبانی و حمایت از نظام اسلامی پرداخته، از این رو اگر در دیدار رییس مجلس نکاتی را تذکر داده، از جمله وظایف نهاد مرجعیت بوده است.

هیچ نهاد و شخصی حق استفاده ابزاری از نهاد روحانیت و مرجعیت را ندارد

وی با بیان اینکه هیچ نهاد و شخصی حق استفاده از ابزاری از نهاد روحانیت و مرجعیت را ندارد، افزود: کسانی که سابقه و پیشینه اهانت و توهین به نهاد روحانیت و مرجعیت را دارند، در این ایام به فکر دفاع از مرجعیت افتادند و مدافع سرسخت نهاد مرجعیت شدند.

عملکرد بد منتقدان نهاد مرجعیت در تاریخ ثبت شده است

حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه عملکرد بد منتقدان نهاد مرجعیت در تاریخ ثبت شده است، ابراز کرد: افراد و جریان هایی که سابقه توهین به مرجعیت را دارند، نمی توانند در این ایام خود را مدافع مرجعیت جلوه دهند و در این زمینه به استانداردهای دوگانه بپردازند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی اظهار کرد: برخی از افراد و جریان هایی که اکنون به دفاع از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی می پردازند، چرا هیچ گونه دفاعی از مراجع دیگر همچون حضرت آیت الله نوری همدانی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و همچنین حضرت آیت لله خامنه ای ندارند؟ 

جریان اصلاح طلب در دفاع از نهاد مرجعیت به طور گزینشی عمل کرده است

حجت الاسلام لیالی ابراز کرد: در این ایام شاهد اهانت های بسیاری به حضرت آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی و علامه حسن زده آملی هستیم، اما جریان غرب‌گرای داخلی در برابر این گونه اهانت ها سکوت محض اختیار کرده، از این رو جریان اصلاح طلب در دفاع از نهاد مرجعیت به طور گزینشی عمل می کند و این امر شائبه استانداردهای دوگانه و استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه مجموع نقد و دفاع هایی که در این ایام از نهاد مرجعیت شده، در نهایت به نفع انقلاب اسلامی تمام شد، گفت: نخست اینکه معلوم شد که مراجع عظام تقلید همواره پاسدار ارزش‌ها و آرمان های انقلاب اسلامی هستند و همواره دغدغه مردم را دارند.

مشکلات اقتصادی، محصول حاکمیت جریان لیبرالیسم بر کشور

عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی محصول حاکمیت جریان لیبرالیسم بر کشور بوده که سبب فقر و فلاکت مردم شده و مردم در این هشت سال به عنوان ابزاری در دست جریان نو لیبرال‌ها قرار گرفتند.

وی نقد هشت ساله دولت گذشته را امری حتمی و ضروری دانست و گفت: افرادی که عملکرد بد آنها در هشت سال گذشته سبب فقر و فلاکت مردم شده، نمی توانند اکنون ادعای دفاع از نهاد عالی مرجعیت را داشته باشند.

حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه باید همگان از موضع گیری‌های مراجع عظام تقلید در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دفاع کنند و مسؤولان نیز تابع تمام نظرات مرجعیت باشند، افزود: مراجع عظام تقلید به نظام بانکی کشور نقد دارند و همچنین نسبت به رانت های موجود و فسادهای اقتصادی و ظهور نو کیسه های اشرافی معترض و نسبت به عفاف و حجاب حساس هستند، بنابراین باید مسؤولان از تمام نظرات نهاد مرجعیت پیروی کنند.

مرجعیت پشتیبان نظام، ولایت و رهبر معظم انقلاب است

وی با بیان اینکه ضرورت دفاع از مردم، فقرا و اندیشه عدالت خواهی از نقاط مشترک تمام جریان های کشور و همچنین نهاد روحانیت و مرجعیت است، گفت: اتفاقات این ایام نشان داده که نهاد مرجعیت پشتیبان نظام، ولایت و رهبر معظم انقلاب است و هرگونه دوگانگی میان مرجعیت با نظام و رهبری اندیشه غلطی بوده که قطعا این اندیشه محکوم به شکست است.

حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید بر عزت و اقتدار نظام و مردم تأکید دارند، تصریح کرد: در هشت سال گذشته شاهدیم که عزت و اقتدار نظام اسلامی و مردم پایکوب شد و از میان رفت.

وی با اشاره به موج سواری رسانه های خارجی و اصلاح طلبان از این اتفاقات اخیر، ابراز داشت: در این ایام رسانه های خارج نشین و رسانه های لیبرال داخلی به دفاع از مرجعیت پرداختند، اما ما باید بدانیم که آنها همواره دنبال تضعیف نهاد عالی مرجعیت خواهند بود و این گونه رسانه ها در دیگر زمینه ها و اتفاقات به دفاع از مراجع تقلید و علما نمی پردازند.

جدایی حوزه و مرجعیت از نظام اسلامی حرفی غیر منطقی و غیر قابل پذیرش است

حجت الاسلام لیالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برخی در این ایام، بحث جدایی و استقلال نهاد مرجعیت و حوزه از حکومت را بیان کردند، افزود: هیچ گاه نمی توان نهاد روحانیت و مرجعیت را مستقل از حکومت و نظام اسلام تصور کرد، زیرا حاکمیت و حکومت متعلق به روحانیت، حوزه و مرجعیت است.

وی با اشاره به این که همواره نهاد حوزه و مرجعیت مستقل از دولت های مختلف بوده، اظهار کرد: هیچ گاه نهاد حوزه و مرجعیت به عنوان ابزاری در اختیار دولت های مختلف قرار نگرفتند، از این رو همواره بزرگان حوزوی کمی و کاستی های جامعه را به دولتمردان تذکر دادند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ابراز کرد: استقلال حوزه از دولت ها امری پذیرفته شده است، اما جدایی نهاد حوزه و مرجعیت از حکومت و نظام اسلامی حرف غیر منطقی و غیر قابل پذیرشی است./998/

میثم صدیقیان

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ذوالفقار نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
هدف دشمنان اسلام ضربه زدن به عظمت و اقتدار جایگاه نهاد مرجعیت در جامعه است.
0
0