۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۶۹۴۰۹۲

ماجرای خواندنی یک کتابخانه

ماجرای خواندنی یک کتابخانه
کتابخانه تخصصی مرکز بزرگ اسلامی سنندج در سال ۱۳۸۸ از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان در زمینی به مساحت ۸۰۰ و زیربنای ۳۴۱۷ مترمربع در شش طبقه احداث شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، اما در سال ۱۳۹۹ با پیشنهاد و اقدام حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، آن ساختمان با هدف ارائه خدمات به عموم و تبدیل آن به کتابخانه‌ای در تراز کتابخانه‌های مرکزی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

به گزارش جام‌جم، پس از ایجاد تغییرات بنیادی در آن ساختمان، اینک کتابخانه پیشین در قالب کتابخانه عمومی مرکزی استان، هویت جدیدی یافته و بیش از ۳۵ خدمت متنوع در آن تعریف شده است به‌ گونه‌ای‌ که در شرایط عادی ۶۵۰ نفر می‌توانند از خدمات این کتابخانه به‌ صورت همزمان و حضوری استفاده کنند. برخی از این بخش‌ها از جمله اتاق علم نوجوان برای نخستین بار در کشور و کتابخانه‌های مرکزی اجرا شده است. همچنین در «طراحی داخلی فضاها متناسب با خدمات آن» چیدمان و تجهیزات فضای بخش‌های کتابخانه، متناسب با ظرفیت و خدمات آن با کمک همکاران نهادی و طراحان بومی به منظور تبدیل این کتابخانه به یک کتابخانه مرکزی طراحی شد. بخش کودک، اتاق علم، سالن‌های مطالعه، خدمات مبتنی بر وب، ناشنوایان، مرجع، تالار محققان، اتاق مطالعه گروهی و خصوصی، نگارخانه و سالن جلسات از جمله بخش‌های استاندارد کتابخانه است.
مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها درباره‌ این کتابخانه که با نام کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای سنندج افتتاح شده است، گفت: با راه‌اندازی این کتابخانه، علاوه بر ارتقای سرانه فرهنگی و کتابخو‌انی در استان، شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان کردستان نیز به ۲۵ هزار مترمربع رسیده است. همچنین بهسازی فضاها، انجام تعمیرات، طراحی و فضاسازی، تأمین تجهیزات الکترونیکی و شبکه و تجهیزات کتابخانه‌ای کتابخانه مرکزی سنندج با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰میلیارد ریال به سرانجام رسیده است.

ویژگی‌های اختصاصی کتابخانه
رمضانی به برخی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: نخستین «اتاق علم نوجوان» برای اولین بار در کشور در این کتابخانه راه‌اندازی شده است. اتاق علم نوجوان با محوریت آزمایشگاه‌های علمی و با هدف تقویت جنبه‌های علمی و آموزشی و تحقیقاتی ایجاد شده است. محتوای این اتاق شامل فیلم‌های آموزشی، بازی‌های تعاملی، کتاب‌های الکترونیکی، منابع مرجع و اینفوگراف است. همچنین بخش‌کودک کتابخانه با متراژ ۲۵۰ مترمربع، بزرگ‌ترین بخش کودک کتابخانه‌ای در غرب کشور است. این فضای وسیع، فرصت‌های خوبی را برای اجرای برنامه‌ها و ارائه خدمات متنوع فراهم کرده است و دارای بخش‌هایی چون صحنه نمایش، اتاق اسباب‌بازی و سرگرمی، نشریات، کلاس‌های آموزشی، امانت، مخزن و محل انتظار والدین است. مخزن این بخش دارای ۳۰۰۰نسخه کتاب و قابلیت افزایش تا ۱۰هزار نسخه است. همچنین تا ۱۵۰ نفر می‌توانند همزمان از خدمات این بخش استفاده کنند. در این بخش ۶۰ بازی فکری و آموزشی در رده‌های مختلف سنی تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: برای اولین بار در استان کردستان به‌ منظور توسعه خدمات برای گروه‌های خاص، اولین بخش ناشنوایان کتابخانه‌ای در این مرکز راه‌اندازی شده است. همچنین این کتابخانه دارای بخش دیداری ـــ شنیداری با امکان مشاهده فیلم و دسترسی به فایل‌های صوتی متنوع است. همچنین کتابخانه دارای ۱۵ اتاق مطالعه انفرادی وی‌آی‌پی و نیز اتاق‌های مطالعه گروهی است.
مهدی رمضانی درباره سایر بخش‌های موجود در این کتابخانه مرکزی‌توضیح‌داد: سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه با زیربنای ۳۰۰مترمربع، ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر را دارد. بخش نسخ خطی کتابخانه نیز دارای حدود ۵۷۲ نسخه کتاب شامل ۵۶جلد کتاب خطی نفیس، ۲۰۵ جلد چاپ سنگی، و ۳۱۱ جلد چاپ سربی است. همچنین بخش امام شافعی کتابخانه با بهره‌گیری از منابع قبلی کتابخانه و منابع جدید خریداری شده، مرکز مهم پژوهش در فقه شافعی است که توسعه خواهد یافت.

یک رویداد ملی
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای سنندج را یک رویداد ملی دانست و گفت: تشکر ویژه می‌کنم از عزیزانی که امکان این توسعه فرهنگی را برای مردم استان کردستان و شهر سنندج فراهم کردند. افتتاح و بازگشایی این کتابخانه یک کار نمونه است و در صحبتی که با آقای مختارپور داشتیم این موضوع مطرح شد که به این رویداد باید به‌عنوان یک اتفاق ملی نگاه کرد و آن را توسعه داد.
وی با تقدیر از رویکرد دبیرکل نهاد در حوزه ترویج کتابخوانی در کشور گفت: جناب آقای مختارپور از شخصیت‌های فرهنگی و کم نظیر در کشور هستند که پس از چند سال با اذن و تاکید رهبر معظم انقلاب این مسؤولیت را به‌ عهده گرفتند و این خدمات ماندگار را امروز در سراسر کشور ارائه کردند. ما باید از تمام افرادی که در این کشور در عرصه فرهنگ کارهای بزرگی انجام داده‌اند به نیکی یاد کنیم، چرا که اگر این کار را نکنیم بی‌انصافی کرده‌ایم. بر این اساس امروز که یکی از جلوه‌های این فعالیت جهادی را مشاهده می‌کنیم، از ایشان و از همه دست‌اندرکاران راه اندازی این کتابخانه تشکر می‌کنم.
وی با تاکید بر پرهیز دولت جدید از تمرکزگرایی در فعالیت‌های فرهنگی گفت: در دولت مردمی و خدمتگزار بنای ما این است که تمرکزگرایی از تهران را برداریم و به تمام مناطق کشور عزیزمان و این اطلس فرهنگی گسترده، بزرگ و پر افتخار و اسلامی توجه و فضا را برای شکوفایی آن فراهم کنیم. برنامه اصلی و محوری ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی که استان‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی دارند، شناسایی و بستر رشد و تعالی آن را فراهم کنیم.
وی با اشاره به رویکرد رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و تأکیدات ایشان بر وحدت میان مذاهب اسلامی گفت: حتما بخش امام شافعی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای را گسترش می‌دهیم و با افتخار هم این کار را انجام می‌دهیم. ما افتخار می‌کنیم انقلاب عزیز ما یک انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که ما را با همه گرایش‌ها زیر چتر اسلام قرار داده است. موضوع تقریب یک موضوع تاکتیکی نیست، بلکه برای ما یک ضرورت است. موضوعی که خوشبختانه جناب آقای مختارپور هم در نهاد کتابخانه‌ها توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم با بیان این‌که راه‌اندازی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای سنندج نتیجه یک فعالیت گروهی است، عنوان کرد: این مکان در واقع ساختمانی بود که فقط افتتاح شده بود اما این‌که واقعا آن شکل حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک کتابخانه داشته یا خیر، باید بگویم این‌گونه نبوده است. بنده چند بار به این مکان مراجعه و از آن بازدید کردم. از عزیزان در دفتر رهبر معظم انقلاب خواستم اگر امکان دارد، این کتابخانه به همان شکل حرفه‌ای و آبرومندانه اداره شود اما از آنجا که ما متصدی نیستیم و این ساختمان فقط در دست ما و در اختیار دفتر رهبر معظم انقلاب بوده، بنا شد آن را در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دهیم. در این زمینه با ورود دفتر حقوقی رهبر معظم انقلاب برای پیگیری این موضوع به‌صورت مکتوب مقرر شد این اتفاق رخ دهد و روند واگذاری این کتابخانه برای تبدیل به کتابخانه مرکزی سنندج انجام شود.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان با تاکید بر لزوم توجه ویژه به کتابخانه تخصصی امام شافعی در این مرکز گفت: این مرکز می‌تواند به قطب شوافع در دنیا تبدیل شود. بر این اساس درخواست دارم زمینه ارتقای این کتابخانه فراهم شود. همچنین درخواست دارم از محیط فرهنگی کتابخانه امام خامنه‌ای به گونه‌ای صیانت شود که در خور نام ایشان باشد. همچنین تقاضا دارم تلاش شود این مرکز به یک پایگاه فرهنگی اجتماعی در این استان تبدیل شود.

فعالیت‌های مجاهدانه در عرصه فرهنگ
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با قدردانی از تلاش و حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان کردستان برای راه‌اندازی و بازگشایی این کتابخانه گفت: تدبیر و احترام این روحانی عالم و دوراندیش مصداقی از ترجیح منافع عموم مردم بر منافع محدود سازمانی و تشکیلاتی است. بر اساس وعده‌های صادق قرآن کریم ـــ این منشور آگاهی و رهایی و آزادگی و تعالی بخش ـــ یقین دارم در سال‌های دور و دراز و دهه‌های بعد هر کودک و نوجوان ، دختر ، پسر و زن و مردی که از خدمات این کتابخانه استفاده کند و بهره‌ای ببرد به ذخیره اخروی تمام بانیان ، حامیان ، مشوقان ، دست اندارکاران برپایی ، بازسازی و تجهیز این کتابخانه خواهد افزود.
دبیرکل نهاد با تقدیر از رویکرد و فعالیت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وظیفه خود می‌دانم از حضور برادر بسیار عزیز و استاد ارجمند جناب آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تلاش‌های چشمگیر و فوق‌العاده متراکمی در همین کمتر از سه ماهی که از فعالیت دولت جدید می‌گذرد، صمیمانه تشکر کنم. این حقیر بنا بر سابقه خدمت در عرصه فرهنگ اغلب دوره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از نزدیک یا دور دیده‌ام و به صراحت شهادت می‌دهم در هیچ دوره‌ای شاهد چنین تلاش، صرف وقت و فکر و همتی برای احیای نقش مرجعیتی در عرصه فرهنگ و هنر بر اساس اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی نبودم.
 
گروه فرهنگی / روزنامه جام جم 
ارسال نظرات