۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۶۹۴۴۳۵

ایمنی در مراکز آموزشی و مدارس باید مورد توجه قرار گیرد

ایمنی در مراکز آموزشی و مدارس باید مورد توجه قرار گیرد
حوادثی که در مدارس و مراکز آموزشی رخ می دهد از حساسیت بیشتری برخوردار است، چرا که اولا از جمله مراکز تجمعی هستند و دوما کودکان و نوجوانان در آن تجمع دارند و جزو گروه آسیب پذیر هستند.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، محمدرضا مرشد دوست مدیرعامل انجمن کودک ایمن ناجی فردا در گفتگو با ایسنا در خصوص طرح مدارس آماده و لزوم توجه به ایمنی در مدارس و مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در طرح مدارس آماده که طی چند سال گذشته انجام شد، قرار شد که سه اقدام انجام شود. در محله اول پرسنل مدرسه، از جمله مربیان، مدرسان و مدیران، آموزش های ایمنی ببینند. در مرحله دوم ارزیاب‌های صنعت مخاطرات، همان ارزیاب‌های خطرات طبق چک لیست های ارائه شده مدرسه را از لحاظ ایمنی بررسی کنند که بخشی از آن‌ها بررسی‌های سازه‌ای بود، که مربوط به فرسودگی سازه و مقاومت آن در برابر زلزله و.. بود و بخش دیگری از آن هم در مورد تجهیزات، راه‌های خروج، عرض پله ها و... بود.

وی ادامه داد: در طرح مدارس در نهایت مدارس به سه رنگ تقسیم می شدند که سبز، زرد و قرمز بود. در ارزیابی ریسک معمولی، میان ریسک و پر ریسک در رنگ زرد فقط اخطار داده می شود، اما در رنگ قرمز اخطار داده می شود که برگزاری کلاس‌های آموزشی در این محل امکانپذیر نیست.

این کارشناس ایمنی اظهار کرد: در مرحله سوم هم برای بحث آموزش‌های شهروندی ارزیاب های صنعت مخاطرات وارد کانون خانواده می شدند تا آموزش های لازم را مطرح کنیم.

مرشد دوست گفت: در بسیاری از این بازدیدها مشخص می‌شد که ریسک این ساختمان‌ها بالاتر از میزان معمولی است که آموزش و پرورش در موضعی اظهار می‌کرد که این طرح را شهرداری ها انجام می دهند و ما بودجه‌ای برای این‌کار نداریم و از سوی دیگر نیز شهرداری‌ها اظهار می‌کردند که این فضاها متعلق به آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش باید هزینه‌های لازم را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: در موقعیتی که پیش‌بینی‌ها برای ایمن سازی مدارس و مراکز آموزشی انجام شده بود، پیشگیری صورت نگرفت و اقدام خاصی صورت نگرفت.

این کارشناس ایمنی گفت: متأسفانه برخی از مدیران نیز در این خصوص آگاهی نداشتند و آمادگی یک مرکز آموزشی را وابسته به کپسول های اطفای حریق می دیدند. این در حالی است که یک مدرسه باید برنامه اضطراری داشته باشد، مربی آموزش دیده باشد که اگر اتفاقی افتاد و دانش آموزان یک دفعه از کلاس خارج شدند چگونه آن‌ها را کنترل کند.

مرشد دوست با اشاره به حادثه انفجار یک آبگرمکن در مهدکودک و مصدوم شدن چهار کودک و یک خانم ۲۱ ساله گفت: اگر در این مرکز آموزشی اسناد مخاطرات به درستی انجام می شد شاید شاهد این حادثه و مشابه آن نبودیم.

وی با بیان اینکه تعطیلی‌های مرتبط با ویروس کرونا فرصت خوبی برای انجام ایمن سازی‌های لازم در مدارس و مراکز آموزشی بود، اظهار کرد: دو سال است مدارس تعطیل است، آیا کسی نمی دانست که این مدارس بازسازی نیاز دارد یا بخشی از آن باید اصلاح شود؟ اگر قرار است کودکان و نوجوانان به مدارس و مراکز آموزشی بازگردند باید برخی نکات ایمنی مثل آموزش مربیان، راه‌های خروج، وسایل پرخطر و ... بررسی شود.

وی گفت: یک مدرسه ۳۰۰ دانش آموز دارد و زنگ تعطیلی یک مدرسه به گونه‌ای است که همه دانش آموزان سر همان ساعت تعطیل می شوند. بارها شاهد شکستگی دست و پای دانش آموزان به دلیل افتادن از راه پله‌های مدرسه در زمان شلوغی بوده‌ایم. برای همین قطعا چرخه خروج از مدرسه هم باید مدیریت شود و این تنها یکی از نکات ایمنی در مدارس است. یعنی یا باید دو راه پله برای خروج دانش آموزان از مدارس وجود داشته باشد یا خروج دانش آموزان از مدرسه مدیریت شود.

مرشد دوست ادامه داد: مثلا کلاس اولی ها ساعت ۱۲، کلاس دومی ها ساعت ۱۲:۱۵ و... تعطیل شوند.

این کارشناس ایمنی اظهار کرد: به نظر می رسد که می‌توانیم در این مدت باقی مانده نیز طرح مدرسه آماده را در همه مدارس اجرا کنیم تا حوادث ناشی از نا ایمنی‌ها کاهش پیدا کند.

ارسال نظرات