۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۶۹۴۳۲۱

واکسیناسیون سراسری در کشور آمار ابتلا و مرگ و میر را پایین آورد است

واکسیناسیون سراسری در کشور آمار ابتلا و مرگ و میر را پایین آورد است
یک متخصص بیماری های عفونی می گوید واکسیناسیون سراسری در کشور آمار ابتلا و مرگ و میر را پایین آورده اما نه آنقدری که در حد انتظار بوده باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین ، دکتر شروین شکوهی متخصص بیماری های عفونی و فلوشیپ بیماران پیوندی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: امکان کمی وجود دارد که موج ششم از آنچه که در موج پنجم مشاهده کردیم بدتر و شدیدتر باشد.

شکوهی گفت: ما هنوز از موج پنجم خارج نشده ایم و فعلا صحبت کردن درباره موج ششم زود است. اصلا باید اینطور بگویم که اگر شروع هم شده باشد روی موج پنجم سوار است. در واقع می توان گفت ما دو موج همزمان می توانیم داشته باشیم، یکی موج پنجم که هنوز به طور کامل تمام نشده و دیگری موج ششم که ممکن است سوار بر موج قبلی از راه برسد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم افزود: هنوز آمار ابتلا در کشور زیاد است. هنوز به عددی که در رابطه با کاهش مبتلایان پیش بینی می کردیم نرسیده ایم. این آمار با شیب کمی رو به بالا است.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: موتاسیون ها اکنون دغدغه جامعه پزشکی و جامعه کرونا زده نیست. جهش ها چیز عجیبی نیستند و مدام در حال رخ دادن هستند. آنها برای اجتناب ناپذیرند.

شکوهی اذعان داشت: موتاسیون ها مدام رخ می دهند و مدام ساختار ویروس کرونا را تغییر می دهند. این امر موج می شود که گاهی اوقات این موتاسیون ها گاهی به نفع ما شوند و گاهی به ضرر ما.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: اصلا نباید فکر کنیم که جهش ویروس چیزی است که امکان دارد در برخی مواقع متوقف شود. این ویروس مدام جهش می کند. همیشه وجود داشته و خواهد داشت. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که ما همیشه از این جهش ها عقب هستیم.

وی بیان داشت: الان ویروس های جهش یافته ای که مدام عنوان می شوند در ایران ظهور کرده اند مربوط به قبل هستند و چیز جدیدی نیست. در واقع این ما هستیم که از این جهش ها عقب افتاده ایم. اکنون جهش های جدیدتری هم هستند که ما از آنها بی خبر هستیم.

شکوهی خاطرنشان کرد: در رابطه با جهش های مختلف کرونا هیچ کاری نمی توانیم بکنیم به جز اینکه همه چیز را رعایت کنیم و کاملا به شیوه نامه های بهداشتی پایبند باشیم.

این پزشک گفت: واکسیناسیون سراسری در ایران باعث کاهش مرگ و میر و البته کاهش انتقال ویروس در جمعیت شده است البته نه به اندازه ای که توقع و انتظارش را داشتیم.

شروین شکوهی در خاتمه گفت: با وجود واکسیناسیون سراسری در ایران باید به شما بگویم که رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و شستن مداوم دست ها چیزی است که ما باید تا مدت های طولانی رعایت کنیم در غیراینصورت باز هم به دردسر می افتیم.

ارسال نظرات