۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۹۴۷۲۹
عطوان بررسی کرد؛

۳ سناریوی محتمل در ماجرای ترور نافرجام «کاظمی»

۳ سناریوی محتمل در ماجرای ترور نافرجام «کاظمی»
تحلیلگر مشهور جهان عرب با انتشار مطلبی در روزنامه «رأی الیوم» در رابطه با حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق ۳ سناریو را محتمل دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب مطلبی را پیرامون حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق و ترور ناکام وی، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، عطوان در مطلب خود آورده است: منزل نخست وزیر عراق در منطقه سبز هدف حمله پهپادی قرار گرفت. منطقه سبز از لحاظ برخورداری از استحکامات امنیتی نه تنها در عراق که در سراسر منطقه شهرت دارد. ماجرا از این قرار بود که منزل الکاظمی هدف حمله پهپادی قرار گرفت. به دنبال این حمله ۳ نفر از محافظان وی دچار جراحات سطحی شدند و خودِ او نیز بر اساس بیانیه‌های رسمی منتشر شده به صورت کاملاً معجزه آسا نجات پیدا کرد.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب افزوده است: طرف‌های مختلف عراقی از جمله سخنگوی دولت عراق مواضع خود در قبال این حمله پهپادی را اعلام کردند. آنها پیش از آغاز تحقیقات رسمی گفتند که می‌دانند چه کسانی این حمله را انجام داده‌اند. حتی سخنگوی شورای امنیت ملی عراق گفت که گروه‌های مسلح جنایتکار عامل این حمله بوده‌اند. از محتوای کلام مقامات عراقی کاملاً پیداست که آنها انگشت اتهام را به سوی «حشد شعبی» نشانه رفته‌اند.

یکی از سناریوهای احتمالی درخصوص حمله پهپادی به منزل الکاظمی این است که خودِ او چنین حمله‌ای را با هدف کسب پشتوانه مردمی طراحی کرده باشدعطوان افزود: این حمله درست پس از آن اتفاق افتاد که عراق به دنبال اعلام نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام شاهد حوادث متعددی بود. در واقع، حمله پهپادی به منزل الکاظمی همزمان با تشدید موج تأکید بر وقوع تقلب در انتخابات، رخ داد. یک روز پیش از انجام حمله نیز منطقه سبز بغداد شاهد حوادث خونینی بود که به دنبال آن شماری جان خود را از دست دادند و عده‌ای دیگر نیز زخمی شدند.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب عنوان کرد: در رابطه با مسأله ترور نخست وزیر عراق ۳ سناریوی محتمل وجود دارد که بدان اشاره می‌شود. سناریوی اول این است که یک یا چند گروه از گروه‌های عضو «حشد شعبی» این عملیات را انجام داده باشند تا بدین ترتیب، پیام قدرت خود را به کاظمی مخابره کرده باشند. البته باید به این مسأله توجه داشت که رسانه‌های سعودی و به ویژه شبکه العربیه حامیان اصلی این سناریو هستند و آن را تأیید می‌کنند.

عبدالباری عطوان افزود: سناریوی دوم این است که دستگاه‌های وابسته به خودِ الکاظمی عملیات پهپادی ترور او را طراحی کردند تا او از این طریق بتواند همبستگی مردم را برای خود بخرد و بتواند به عنوان نخست‌وزیر ۴ سال آتی عراق معرفی شود. در واقع، سناریوی دوم از ساختگی بودن حمله مذکور سخن می‌گوید. سناریوی سوم این است که ایالات متحده آمریکا با هدف متهم ساختن حشد شعبی و هدف قرار دادن آن، عملیات پهپادی علیه الکاظمی را طراحی کرد. واضح است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند حشد شعبی در عراق به گروهی مانند حزب الله در لبنان تبدیل شود.

وی افزود: همانطور که پیشتر گفتم رسانه‌های عربستان به ویژه العربیه از سناریوی اول حمایت می‌کنند اما حامیان سناریوی دوم به بیانیه اخیر کمیساریای عالی انتخابات استناد می‌کنند که در آن هرگونه تقلب در فرایند شمارش آراء تکذیب شده است. حامیان این سناریو می‌گویند که الکاظمی با هدف تحمیل نتایج انتخابات، عملیات ترور خود را طراحی کرده است.

سناریوی دیگر این است که آمریکایی‌ها با هدف متهم ساختن «حشد شعبی» حمله به منزل الکاظمی را تدارک دیده باشندعطوان یادآور شد: اما کسانی که معتقدند آمریکا طراح اصلی عملیات ترور بوده است، معتقدند که واشنگتن با هدف فراهم کردن یک بهانه جهت از بین بردن حشد شعبی چنین کاری کرده است؛ به ویژه اینکه حشد شعبی تاکنون نقش مهمی در مبارزه علیه اشغالگری در عراق داشته است و یکی از مهمترین گروه‌هایی محسوب می‌شود که خواهان خروج هرچه سریع‌تر ایالات متحده آمریکا از خاک کشورش می‌باشد.

وی گفت: از آنجایی که تحقیقات رسمی در خصوص حمله پهپادی به منزل کاظمی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است ما نمی‌خواهیم هیچیک از سناریوهای مذکور را تأیید و یا رد کنیم. به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که هرگونه تلاش برای خلع سلاح حشد شعبی به مثابه اعلان جنگ خواهد بود. تلاش برای خلع سلاح حشد شعبی یک ماجراجویی خواهد بود که احتمال شکست آن در مقایسه با احتمال موفقیتش بسیار بیشتر است./۹۸۸/

۳ سناریوی محتمل در ماجرای ترور نافرجام «کاظمی»

ارسال نظرات