۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۹۴۹۳۲
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین مطرح کرد؛

پنجره جمعیتی؛ آخرین فرصت اصلاح جمعیت

پنجره جمعیتی؛ آخرین فرصت اصلاح جمعیت
دکتر علیئی گفت: از آنجایی که جمعیت ایران در حال پیر شدن است، اگر این روند ادامه پیدا کند و تا حداکثر ۱۵سال آینده اقدام عملی در جهت اصلاح آن صورت نگیرد جمعیت پیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدولی علیئی، جمعیت شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با توجه به تصویب قانون جوانی جمعیت گفت: طرح جوانی جمعیت از جمله طرح‌های اجتماعی محسوب می شود، به این معنا که طرح های طبیعی و تجربی نیست بلکه انسانی و اجتماعی است.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که جمعیت ایران در حال پیر شدن است، اگر این روند ادامه پیدا کند و تا حداکثر ۱۰ یا ۱۵ سال آینده که اصطلاحاً به آن پنجره جمعیتی می گویند، اقدام عملی در جهت اصلاح آن صورت نگیرد جمعیت ما فرتوت، سالخورده و پیر خواهد شد و آن وقت دیگر کاری نمی نمی توان کرد و مثل کشورهای توسعه یافته غربی خواهیم شد.

علیئی با بیان تفاوت کشورهای غربی با ایران ابراز داشت: نکته ظریفی که در اینجا وجود دارد این است که کشورهای غربی با مهاجرت و موالید بیرون از چارچوب خانواده، بخشی از کاهش جمعیت خود را جبران می کنند اما در جامعه ما هیچ کدام از این دو راه وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اهمیت نقش مردم در اصلاح جمعیتی ایران بیان کرد: آنچه که می تواند منبع اثر و مفید باشد اولاً مردم هستند چراکه این مردم می‌توانند قبول کنند فرزند بیشتر داشته باشند یا خیر و دیگری اینکه باید دید با چه نگاه و الگوریتم ذهنی می توان این مسئله را هدایت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درصورت سالخوردگی جمعیت تولید ناخالصی ملی کم می شود و درصد زیادی از جمعیت به افراد بالای ۶۰ سال انتقال پیدا می کند که اینها به حمایتهای بیمه، بهداشت، درمان، خدمات اجتماعی و نگهداری و از همه مهمتر صندوق های بازنشستگی نیاز دارند که همگی این ها به مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

ارسال نظرات