۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۹۵۰۳۳

بیشتر افراد بازداشت شده در سفارت آمریکا در صنعا، آزاد شدند

بیشتر افراد بازداشت شده در سفارت آمریکا در صنعا، آزاد شدند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این که بیشتر افراد بازداشت شده در سفارت این کشور در صنعا آزاد شده‌اند، از انصارالله یمن خواست تعداد نامشخصی از کارکنان محلی را که همچنان در بازداشت هستند، آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت آمریکا از انصارالله یمن خواست یمنی‌های بازداشت شده را که برای سفارت آمریکا در صنعا کار می‌کنند، آزاد کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: مجتمعی که قبلاً به عنوان سفارت آمریکا در صنعا فعالیت می‌کرد، مورد تجاوز قرار گرفته است.

به گزارش «الجزیره»، این سخنگو افزود که اکثر بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند، اما شورشیان (انصارلله یمن) همچنان کارکنان یمنی سفارت را در بازداشت نگه می‌دارند.

این مقام آمریکایی با بیان این که «ما نگران ادامه بازداشت کارکنان سفارت آمریکا در صنعا بدون ارائه توضیح هستیم و آزادی فوری آن‌ها را خواستاریم»، از نیروهای انصارالله یمن خواست فوراً محوطه سفارت را ترک کنند و همه اموال مصادره شده را بازگردانند. 

ایالات متحده فعالیت‌های سفارت خود را در سال ۲۰۱۵ به دلیل جنگ یمن به ریاض منتقل کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در نشستی در روز سه‌شنبه گفت که دولت بایدن از گزارش‌های مربوط به بازداشت کارمندان سفارت آمریکا در صنعا بسیار نگران است.

او بدون ارائه اطلاعات درباره تعداد افراد بازداشت شده و علت آن، گفت: ما پیشرفت‌هایی را مشاهده کرده‌ایم و به کار بر روی این موضوع حیاتی ادامه می‌دهیم. اکثریت کسانی که بازداشت شده‌اند دیگر در بازداشت نیستند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

این جنگ به یک بحران انسانی عظیم دامن زده به طوری که حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیونی یمن برای زنده ماندن به کمک متکی هستند. سازمان ملل متحد سال گذشته اعلام کرد که حدود ۲۳۳ هزار نفر در نتیجه درگیری جان خود را از دست داده‌اند.

در اوایل سال میلادی جاری، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پایان حمایت این کشور از «عملیات تهاجمی» عربستان سعودی در یمن، از جمله «فروش تسلیحات مربوطه» را اعلام کرد.

با این حال، واشنگتن هفته گذشته فروش ۶۵۰ میلیون دلاری موشک‌های هوا به هوا به ریاض را تصویب کرد، اقدامی که پنتاگون چهارم نوامبر مدعی شد: از سیاست خارجی ایالات متحده و امنیت ملی آن با کمک به بهبود امنیت یک کشور دوست که همچنان یک نیروی مهم برای پیشرفت سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه است، حمایت می‌کند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس
ارسال نظرات