۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۶۹۴۴۶۹

آمریکا به ۹۶ کشور در جهان سلاح فروخته است

آمریکا به ۹۶ کشور در جهان سلاح فروخته است
موسسه صلح استکهلم در گزارشی اعلام کرد عربستان بزرگترین وارد کننده و آمریکا بزرگترین صادر کننده سلاح در جهان هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، موسسه صلح استکهلم (SIPRI) بر اساس تحقیقات خود اعلام کرد که آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات نظامی در جهان است و بیش از یک سوم تسلیحات فروخته شده در جهان در پنج سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

این موسسه در ادامه افزود: صادرات سلاح آمریکا ۳۷ درصد از فروش جهانی تسلیحات را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده و این کشور به ۹۶ کشور در جهان سلاح فروخته است که نیمی از سلاح‌های فروخته شده آمریکا به منطقه غرب آسیا ارسال شده است.

این موسسه اضافه کرد: عربستان سعودی بزرگترین وارد کننده سلاح از آمریکاست که میزان واردات سلاح این کشور از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ به ۱۲.۶ میلیارد دلار رسیده است. همچنین دولت «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا به تازگی از یک قرارداد نظامی تازه با عربستان خبر داده است. به گفته وزارت خارجه آمریکا ارزش این قرارداد تسلیحاتی ۶۵۰ میلیون دلار برآورد شده است و کنگره ۳۰ روز فرصت خواسته است تا آن را بررسی کند.

داده‌های موسسه صلح استکهلم نشان می‌دهد در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ صادرات سلاح آمریکا به عربستان افزایش داشته است و طبق گزارش این موسسه عربستان، استرالیا، کره جنوبی، ژاپن، امارات، قطر، رژیم صهیونیستی، انگلیس، نروژ و هند وارد کنندگان اول سلاح از آمریکا هستند.

در گزارش پیشین موسسه صلح استکهلم نیز عربستان در پنج سال نخست جنگ یمن بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان بوده است و آمریکا و انگلیس بدون نگرانی از خالی شدن سلاح‌هایشان بر سر کودکان یمنی صادرات سلاح خود به عربستان را افزایش نیز داده‌اند.

ارسال نظرات