۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۶۹۵۱۴۹

پشیمانی از خالکوبی و تاتو در بلند مدت

پشیمانی از خالکوبی و تاتو در بلند مدت
تاتو زدن در بین جوانان و نوجوانان گسترش و محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، تاتو و خالکوبی چند سالی است که دربین جوانان و نوجوانان گسترش زیادی داشته است و رشد آن به  گونه ای است که حتی در آرایشگاه ها هم این کار انجام می شود. انجام این کار بصورت غیر بهداشتی و توسط افراد غیر حرفه ای می تواند باعث به وجود آمدن بیماری هایی مانند جوش ، برجستگی های پوستی قرمز دور ناحیه خالکوبی و عفونت خالکوبی در افراد شود.  همچنین بسیاری از افرادی که اقدام به تاتو و یا خالکوبی می کنند،  بعد از گذشتن چند مدت از این کار ابراز پشیمانی می کنند.

 سارا گلستانی، روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد علت تاتو زدن  و افزایش گرایش  افراد به این امر در بین جوانان اظهار کرد: این امر دلایل مختلفی دارد، علاقه‌ی فردی می‌تواند یکی ازاین دلایل باشد. تاتو می‌تواند هیجان خواهی فرد را پاسخ دهد و علت دیگر می‌تواند مد باشد. هرچه افراد بیشتری درجامعه کاری را انجام دهند به عنوان رفتار مطبوع می‌تواند ،به عنوان زیبایی یا استاندارد زیبایی در جامعه معنا پیدا کند و توسط برخی از افراد انجام شود.

پشیمانی از خالکوبی و تاتو در بلند مدت

یادگاری های درناکی که  اثرشان می‌ماند

 گلستانی گفت: پشیمانی از تاتو و خالکوبی در آینده بستگی به دلیل انجام آن دارد، افرادی که هیجان خواه هستند معمولا پشیمان نمی‌شوند و همچنان برای آن‌ها جذابیت دارد، طبق مشاهدات ممکن است که تمایل داشته باشند تا تعداد خالکوبی و تاتو را افزایش دهند.

این روانشناس گفت: اما افرادی که به خاطر مد این کار را انجام می‌دهند ممکن است بعدا پشیمان شوند به این دلیل که افرادی که به علت مد یا تقلید، آن را انجام می‌دهند احتمال اینکه تاتو یا خالکوبی با خلق و خو و خصوصیات اخلاقی آن‌ها هماهنگ نباشد و بعدا پشیمان شوند یا اینکه احساس کنند ارزش‌های اجتماعی که در آن زندگی می کنند، این رفتار را تایید نمی‌کند. برای پیش بینی پشیمانی باید علت اولیه فرد برای تاتو یا خالکوبی چه دلیلی بوده است. معمولا افرادی که به علت درونی این کار را انجام می‌دهند کمتر دچار پشیمانی می‌شوند.

پیروی الگو‌ها و سلبریتی‌ها

یادگاری های درناکی که  اثرشان می‌ماند

بعضی از افراد به پیروی از اشخاص معروف یا  همان سلبریتی‌ها اقدام به انجام تاتو یا خالکوبی می‌کنند. بسیاری از جوانان و نوجوانان به دلیل علاقه‌ای که به هنرمندان و یا ورزشکاران دارند، از آن‌ها تقلید می‌کنند.

یکی از افرادی کار تاتو و خالکوبی انجام می‌دهد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حدود ۱۷ سال است که این کار را انجام می‌دهم. در گذشته بیشتر افراد جوان برای خالکوبی می‌آمدند، اما در حال حاضر نوجوانان هم این کار را می‌کنند، حتی بعضی از آن‌ها به سن قانونی هم نرسیده اند.

یادگاری های درناکی که  اثرشان می‌ماند

وی گفت: من خودم هم به دلیل علاقه‌ای که به دختری که داشتم در چند قسمت از بدنم خالکوبی کردم، اما الان نه خودش ماند و نه علاقه‌ای که به او داشتم، فقط اثر خالکوبی در بدنم ماند که پشیمان هستم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد افرادی که برای پاک کردن اثر خالکوبی و تتو مراجعه می‌کنند، افزایش یافته است.

این تاتو کار درمورد شغل و مشتریان خود گفت: قبلا خالکوبی دربین مردان رایج بود، اما الان در بین خانم‌ها رواج زیادی داشته است تقریبا نیمی از مشتریان را بانوان تشکیل می‌دهند.

یادگاری هایی که به قیمت از دست رفتن سلامتی تمام می شوند

یادگاری های درناکی که  اثرشان می‌ماند

انجام تاتو با وسایل غیر بهداشتی و توسط افراد غیر حرفه‌ای آسیب‌های جدی برای افراد به وجود آورده وسلامت آن‌ها را به خطر انداخته است. یکی از افرادی آسیب دیده از تاتو گفت: ۵ سال قبل و در سن ۲۰ سالگی اقدام به انجام تاتو کردم که بعد از چند مدت محل تاتو دچار عفونت شد که زندگی من در این مدت دچار مخاطره شده است.

وی در ادامه گفت: سلامتی خودم را فقط به خاطر یک تاتو که تحت تاثیر دوستانم بود، از دست دادم.

تفاوت خالکوبی و تاتو

تاتو‌های جدید از چند رنگ استفاده می‌شود و پاک کردن آن راحت تراست. در تاتو یا خالکوبی سنتی از یک رنگ استفاده می‌شد و تاتو‌های سنتی معمولا به رنگ آبی بود.

یادگاری های درناکی که  اثرشان می‌ماند

احکام اسلام در مورد خالکوبی و تاتو

حجت الاسلام مظاهری کارشناس دینی در گفتگو با ،باشگاه خبرنگاران جوان در  مورد حکم خالکوبی و تاتو در اسلام گفت: در احکام اولیه اصل خالکوبی و تاتو کردن در شریعت اسلام اشکالی ندارد اما اگر خالکوبی یا تاتو کردن به بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد حرام است و جایز نیست.  اگر خالکوبی تصاویر مستهجنی داشته باشد که عرف، عقل و شریعت آنرا تایید نمی‌کند حرام است و جایز نیست.

وی افزود:تاتوی کلمات باطل بر روی بدن که خلاف دین باشد یا تبلیغ برای گروه انحرافی هم باشد حرام است.

این استاد دانشگاه گفت: برای غسل و وضو تاتو اگر زیر پوست باشد مشکلی ندارد، اما اگر روی پوست باشد و جرم داشته باشد، یعنی رنگی باشد که جرم داشته باشد باید برطرف شود، اما اگر جرم نداشته باشد و صرف رنگ باشد تاتو روی پوست هم باشد برای وضو و غسل اشکال ندارد و مانع محسوب نمی‌شود.

حجت الاسلام مظاهری در ادامه گفت: اگر خالکوبی در صورت و دست خانم‌ها باشد، چون زینت محسوب می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود.

ارسال نظرات